جشنواره فارابی برای ۲ دوره متوالی، در هیچ گروهی برگزیده اول نداشت

تهران- ایرنا- دبیر علمی جشنواره بین‌المللی فارابی در دوره های چهاردهم و پانزدهم گفت: در دو دوره متوالی جشنواره (دوره‌های سیزدهم و چهاردهم) در هیچ کدام از گروه‌ها برگزیده اول نداشتیم و برگزیده‌های دوم و سوم یا تقدیرشده داشتیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، مهدی عباس‌زاده امروز (سه شنبه) در نشست تحلیل چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی گزارشی تحلیلی از روند برگزاری جشنواره چهاردهم که تیرماه به کار خود پایان داد، ارائه کرد و افزود: کل آثار دریافتی در این دوره ۲ هزار و ۸۵۷ اثر بود که هزار و ۹۶۲ اثر از بزرگسال (بالای ۳۵ سال) و ۹۵۰ اثر از جوان، ۲ هزار و ۱۶ اثر از پژوهشگر مرد و ۸۴۱ اثر از پژوهشگر زن بود.

وی ادامه داد: بعد از پالایش اولیه، ۲۰۰ اثر به داوری همه جانبه یا تفصیلی ارسال شد، نتیجه داوری ها در گروه ها بررسی شد و نهایت ۱۹ اثر در دوره چهاردهم انتخاب شد و روز ۱۹ تیر از برگزیدگان تجلیل شد.

دبیر علمی جشنواره بین المللی فارابی همچنین گفت: میانگین سال تولد صاحبان آثار برتر حدود ۴۶ سال و همه نویسندگان دارای مدرک دکتری و یک نفر دانشجوی دکتری بود. رشته دانشگاهی برگزیدگان از نظر تنوع و تکثر با رشته های جشنواره برابر بود و در همه رشته ها تقریبا به شکل مساوی اثر دریافت شد.

عباس‌زاده درمورد جنسیت صاحبان آثار هم اظهار داشت: ۱۰ درصد از صاحبان اثر زن و ۹۰ درصد مرد بودند. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه تهران هر کدام با دو برگزیده داشتند.

وی تاکید کرد: امسال ۱۶ گروه علمی و در دوره قبل ۱۵ گروه علمی داشتیم ولی برای دومین دوره متوالی در هیچ کدام از گروه ها، برگزیده اول نداشتیم. همچنین در
گروه مطالعات میان رشته ای برای دومین دوره متوالی هیچ اثر برتری نداشتیم.

دبیر علمی جشنواره بین المللی فارابی به ضعف های آثار رسیده به عنوان برآیندی از پژوهش های علوم انسانی از دید داوران جشنواره اشاره کرد و گفت: عدم تبدیل یافته های پژوهشی به الگو، نظریه و راهکار عملی، فقدان نوآوری و غلبه رویکرد توصیفی، نامناسب بودن روش تحقیق، فقدان مساله محوری و تحقیقاتی که موضوع محور نبود، فقدات تقارن و تناسب چهارچوب نظری از ضعف های این آثار بود.

عباس زاده توصیه کرد که دانشگاه ها به صورت حداکثری در جشنواره بین المللی فارابی شرکت کنند و برای این امر تلاش شود.

وی به تلاش برای تعیین داور برتر اشاره کرد و گفت: حق الزحمه داوری ها را ارتقا دادیم، سعی کردیم امتیاز داوری جشنواره در ایین نامه ارتقای استادان افزایش یابد و برای اولین‌ بار داور برتر تعیین شد.

جشنواره فارابی برای دو دوره متوالی، در هیج گروهی برگزیده اول نداشته است

در پایان این نشست از داوران برتر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی تقدیر شد.

در این نشست علی اکبر نوایی شورورزی در گروه فقه و اصول، نگار داوری اردکانی در گروه مطالعات میان رشته ای، عباس چهاردولی در گروه مالی، اقتصادی و مدیریت، سید محمد کاظم رجایی رامشه در گروه علوم قرآنی، تفسیر و حدیث، اصغر افتخاری در گروه مطالعات انـقلاب اسلامی و امام خمینی، (ره)، غلامحسین رحیمی شعرباف در گروه فلسفه منطق و کلام، خشایار قاضی زاده در گروه مطالعات هنر و زیبایی شناسی، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا مصطفی پور در گروه ادیان و عرفان، علی اکبر جعفری در گروه تاریخ و باستان شناس، محمد راسخ گروه حقوق، کیومرث تقی پور در گروه علوم تربیتی و روانشناسی، فاطمه رئیسی در گروه زبان ادبیات و زبان شناسی، محمد پزشکی در گر ه علوم سیاسی روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای و علیرضا شجاعی زند در گروه علوم اجتماعی و گروه ارتباطات برگزیده یا شایسته تقدیر شناخته شده و تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم سالانه و با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر برگزار می‌شود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha