۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۵
کد خبر: 85299249
T T
۳۰ نفر

برچسب‌ها

پناهجویان، گنجینه‌ای برای بازسازی افغانستان

۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۵
کد خبر: 85299249
محمدرضا منافی
پناهجویان، گنجینه‌ای برای بازسازی افغانستان

تهران - ایرنا - حدود نیم قرن است که ایران، کشوری زیر بار سنگین ظالمانه ترین تحریم ها و شرایط سخت اقتصادی و با وجود گذراندن دوران سخت هشت سال جنگ تحمیلی و فراز و فرودهای فراوان، خانه ای امن و میزبانی مهربان برای میلیون ها میهمان از مردمان خسته از جنگ کشور مسلمان و همسایه شرقی خود، افغانستان است.

با آغاز درگیری‌های میان شوروی سابق و مجاهدین افغان در بیش از ۵۰ سال پیش، بسیاری از مردم افغانستان برای فرار از جنگ و فقر به کشورهای دیگر پناه بردند که بیشترین سهم مربوط به پاکستان و ایران بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با وجود آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران، موج پناهجویان از افغانستان به ایران افزایش یافت و تا امروز که نزدیک به نیم قرن از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، ایران و مردمانش به رسم همسایگی و انسان دوستی، به اذعان مقامات و نهادهای بین المللی، مقامات حکومت های مختلف افغانستان و مردم این کشور، همواره بهترین میزبان برای میلیون ها نفر از مردم این کشور همسایه بوده و در این ماه های اخیر، تعداد آنها در ایران طبق روایت های مختلف از پنج تا حتی هفت و یا هشت میلیون نفر هم براورد شده است.

در شرایطی که کشورهای اروپایی به عنوان بخشی از اشغالگران و عاملان درد و رنج های امروز مردم افغانستان ، سال هاست تقریبا بطور کامل درهای خود را به روی پناهجویانی افغان بسته اند و پناهجویان افغانستانی در کشورهای مثل پاکستان یا ترکیه هم شرایط چندان مساعدی ندارند، ایران با ارائه حداکثر خدمات حتی فراتر از توان خود از جمله امکان تحصیل در مدارس و دانشگاه ها، خدمات رفاهی و درمانی، اسکان، اشتغال و ... ، همواره تلاش کرده است تا به رسم میهمان نوازی و انسان دوستی، میهمانان افغان کمترین دغدغه را داشته باشند.

اکنون و بعد از بیش از دو سال از خالی شدن افغانستان از حضور مخرب و ویرانگر اشغالگران آمریکایی و غربی، این کشور اگرچه زمانی طولانی برای التیام زخم های برجا مانده از سال ها جنگ و اشغال نیاز دارد، اما طبق اذعان و تاکید صریح مقامات حکومت سرپرست فعلی این کشور و نیز طبق اذعان صریح شخصیت های افغانستانی چون سیدعیسی حسینی مزاری رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان که خود از نزدیک شاهد دهها سال خدمات گسترده جمهوری اسلامی ایران به میلیون ها میهمان افغان بوده است، امروز شرایط افغانستان به لحاظ امنیت بهبود یافته، آتش جنگ خاموش شده و شرایط برای بازگشت مردم افغانستان به کشورشان و تلاش برای بازسازی خانه و و وطن مادری خودشان فراهم شده است.

با توجه به ظرفیت های فراوانی که در میان میلیون ها نفر از پناهجویان افغانستانی خارج از این کشور وجود دارد، بدون تردید بازگشت آنها به کشورشان می تواند فرصت های بزرگی برای جهش در روند بازسازی افغانستان ایجاد کند؛ فرصتی که سالیان سال آرزوی آن را سینه داشتند و حالا شرایط برای محقق شدن آن فراهم شده است.

در میان میهمانان افغانستانی حاضر در ایران، نخبگان فراوانی وجود دارند که به لطف برخورداری از امکانات تحصیلی و تحصیلات عالی در ایران در رشته های مختلف و تجربه اندوزی در زمینه کارها و فنون مختلف از کشاورزی گرفته تا صنایع گوناگون و ورزش و هنر و ...، حالا تبدیل به گنجینه ای ارزشمند برای کمک به بازسازی وطن مادری خود شده اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز که همواره همکاری و گسترش روابط با همسایگان را در اولویت برنامه هایش داشته ، اکنون نیز بیش از هر زمان دیگر نگاه ویژه به همکاری با همسایه مسلمان و ملت دوست افغانستان با هدف کمک به روند توسعه و بازسازی این کشور دارد و هم اکنون از بزرگترین شرکای تجاری افغانستان محسوب می شود.

همه این ها گواه آن است که امروز دست کم شرایط حداقلی اما اساسی و زیربنایی برای بازگشت میلیون ها میهمان افغانستانی از ایران به خانه و وطن مادری خودشان مهیا شده و شایسته است حکومت سرپرست و شخصیت های افغانستان ضمن تلاش مضاعف برای بهبود بیش از پیش زمینه های بازگشت مهاجران و پناهجویان، در تشویق و ترغیب این مردمان سخت کوش برای بازگشت به خانه و آباد ساختن وطن خود بکوشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha