انگلیس: توافق آتش‌بس گامی مهم برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه است

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس از توافق آتش بس موقت میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) استقبال و تصریح کرد: این توافق گامی مهم در جهت امدادرسانی به خانواده‌های اسرا و رسیدگی به بحران انسانی در غزه است.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد افزود: من از همه طرف‌ها می خواهم که اطمینان حاصل کنند توافق به طور کامل اجرا شود. البته، ما می‌خواهیم همه اسرا فورا آزاد شوند و خانواده‌های متاثر از حمله ۷ اکتبر دوباره متحد شوند.

وی افزود که توقف در جنگ غزه، «فرصت مهمی را فراهم خواهد کرد تا حجم بسیار بیشتری از مواد غذایی، سوخت و سایر کمک‌های نجات‌دهنده می تواند به‌طور مداوم به غزه برسد. ما قبلاً تعهد خود را برای کمک به فلسطینیان در سال جاری دو برابر کرده‌ایم و با سازمان ملل متحد همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا مطمئن شویم که این کمک‌ها به کسانی که به آن نیاز دارند برسد.»

کامرون اضافه کرد: بریتانیا به همکاری با همه شرکای خود در منطقه برای تضمین آزادی همه اسرا، بازگرداندن امنیت و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی بلندمدت که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها را قادر می‌سازد در صلح زندگی کنند، ادامه خواهد داد.

بعد از گذشت ۴۷ روز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی «حماس» علیه رژیم صهیونیستی و شکست میدانی ارتش اشغالگران در حمله زمینی به نوار غزه، کابینه رژیم موقت به پذیرش توافق آتش‌بس با میانجی‌گری‌های دولت قطر و مصر متوسل شد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر کابینه رژیم صهیونیستی، گزارش داد: دولت به توافقی که آزادی برخی از بازداشت شدگان در غزه را تضمین می‌کند، رأی مثبت داد. ۵۰ گروگان از جمله زن و کودک در مدت ۴ روز آزاد خواهند شد و طی این مدت، درگیری‌ها متوقف خواهد شد.

خبرنگار شبکه «الجزیره» در این باره گزارش داد: همه وزرای کابینه اسرائیل از توافق برای آزادی بازداشت شدگان حمایت کردند، به استثنای ۳ وزیر که متعلق به حزب صهیونیسم مذهبی.

پس از اعلام خبر رویترز، جنبش مقاومت اسلامی حماس هم بیانیه‌ای صادر کرد: پس از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی، اعلام می‌کنیم که به یاری خداوند متعال و تلاش‌های زیاد طرف قطری و مصری به توافق آتش‌بس انسان‌دوستانه [آتش‌بس موقت] به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم.

براساس این توافق، ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آزاد خواهند شد. حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم صهیونیستی طی چهار روز آتش‌بس در جنوب غزه و در شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر متوقف خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha