فیلمنامه نویسی نوعی جراحی مغز است ؛ در تولید فکر مشکل داریم

شیراز – ایرنا – نویسنده "فرهنگ فیلم‌نامه" و مترجم ۲۷ کتاب فیلمنامه‌نویسی معتقد است که مساله تولیدات سینمایی امروز کشور "تولید فکر" است و اگر کمتر شاهد تولید فیلمنامه‌های خوب هستیم به دلیل سختی و پیچیدگی آن است.

محمد گذر آبادی در سفر به شیراز پس از دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم نامه نویسی نوعی "جراحی مغز" به شمار می‌رود و تولید محتوا برای هنرآموزان دشوارتر از بخش‌های عملی حوزه سینما است.

وی اظهار کرد: اکنون از نظر تجهیزات و وجود متخصصان بخش‌های مختلف تولید یک فیلم یا اثر سینمایی دستمان باز است اما در تولید فکر و تبدیل ایده به فیلمنامه با مشکل مواجه هستیم.

این فیلمنامه نویس ادامه داد: در زمینه تولید فیلمنامه، پس از تجربه شیوه‌های مختلف آموزش فیلم‌نامه نویسی به صورت تئوری و عملی، تشکیل تیم‌های فیلم‌نامه نویسی و آموزش در این قالب را با همکاری سینما جوانان کلید زده‌ایم و فارس دومین استان میزبان این طرح است.

در تولید فکر مشکل داریم، فیلمنامه نویسی جراحی مغز است

گذرآبادی توضیح داد: در این قالب تیم های نویسندگی تشکیل می‌شود و هنرآموزان در ابتدا فعالیت گروهی را یاد می‌گیرند و سپس از دل این تیم‌ها تولید فیلم‌نامه می‌شود و به اجرا می‌رسد.

نویسنده "فرهنگ فیلم‌نامه" یادآور شد: آموزش فیلم‌نامه نویسی به این سبک در شهرکرد اجرایی شد و نتایج "فوقالعاده‌ای" به دنبال داشت و با دعوت انجمن سینما جوانان فارس و احساس نیاز در این زمینه، فعالیت تیم‌ها از امروز در فارس نیز آغاز شد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای فارس تشکیل تیم‌ها از نظر کمی بسیار خوب بود اما از نظر ایده با مشکل مواجه هستیم.

در تولید فکر مشکل داریم، فیلمنامه نویسی جراحی مغز است

گذرآبادی با اشاره به نگاه مثبت و قول مساعد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای همکاری در این زمینه، گفت: بهترین اتفاق فارس در این خصوص توافقی است که به طور کلی بین هنرمندان و مسئولان برای تولید متن وجود دارد.

دارنده جایزه قلم زرین در ۲ دوره و تندیس بهترین تالیف، با توضیح ۶ گام فیلم‌نامه‌نویسی، توضیح داد: اگر فرآیند ایده تا فیلمنامه گام به گام طی شود هنراموزان نیز احساس می کنند که مسیر مشخصی را طی کرده و باز میتوانند آن را تکرار کنند و البته این مسیر باید در ابتدا تعریف‌شده و الگومند باشد.

محمد گذرآبادی نویسنده کتاب " فرهنگ فیلمنامه" و برنده تندیس بهترین تالیف در پنجمین دورهٔ «جایزه کتاب سال سینما» و ۲ بار قلم زرین در سال‌های ۸۶ و ۹۰ است. او مترجم ۱۰ عنوان کتاب روانشناسی، هفت عنوان ادبیات و ۲۷ عنوان کتاب شناخته شده فیلمنامه‌نویسی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha