۲ آذر ۱۴۰۲، ۶:۲۸
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85299739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار خانه محیط‌زیست در کشور فعال شد

۲ آذر ۱۴۰۲، ۶:۲۸
کد خبر: 85299739
۲ هزار خانه محیط‌زیست در کشور فعال شد

شهرکرد- ایرنا- معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه از یکسال گذشته فعالیت خانه‌های محیط زیست در کشور آغاز شده است، گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار خانه محیط‌زیست راه‌اندازی شده است.

نورالله مرادی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌زیست بر رویکرد مشارکت مردمی و اصلاح شرایط زیستی و ضرورت ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق محیط زیستی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازنده‌ی ایرانی، اسلامی و بهره‌مندی از تجارب سازنده‌ی بومی تاکید شده است.

وی افزود: در سند تحول دولت مردمی با طرح موضوع مردمی‌سازی امور دولت به نشانگرهای وضعیت مطلوب در حوزه محیط‌زیست برای ارتقای شاخص‌های عملکرد محیط‌زیستی کشور و چرخش‌های تحول‌آفرین دولت در جلب مشارکت مردم، بر صیانت در هنگام بهره‌برداری از منابع طبیعی تاکید شده است.

به گفته وی، در نشانگرهای وضعیت مطلوب در حوزه مشارکت اجتماعی نیز بر افزایش سرانه فعالیت‌های داوطلبانه، میزان ارتباط دولت و مردم، تعداد نهادهای مردمی و حلقه‌های میانی، نقش مردم به عنوان محور تحول و میدان‌دار جریان‌های حل مساله توجه شده و بر ایجاد زمینه‌های مشارکت مردم در حوزه‌های نظارت و مطالبه‌گری که برای راهبری و پایش مستمر و هوشمندانه لازم است تاکید شده است.

مرادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به ضرورت ساختارسازی برای مشارکت مردم، افزود: برای ترویج و فرهنگ‌سازی و افزایش نقش و مشارکت مردم در حفاظت و بهره‌برداری اصولی از محیط زیست و پیشبرد امور مردمی‌سازی دولت در حوزه محیط زیست و شتابدهی به تحقق حکمرانی مردمی، "خانه‌های محیط‌زیست" به عنوان بستری برای فراهم‌سازی زمینه همکاری‌های مشترک و انجام اقدامات مردمی‌سازی، در سطح کشور ایجاد و راه‌اندازی شده است.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در بخش دولتی و غیردولتی می‌توان خدمات قابل تجمیع از جمله آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف را با استفاده از ظرفیت خانه‌های محیط زیست ارائه داد و چالش‌های پیشروی هر محله و منطقه را با شناسایی ظرفیت‌های محیطی، علمی، فرهنگی و اجتماعی با ارائه راهکارهای بومی و سنتی مرتفع کرد.

به گفته وی، با تجمیع اقدامات و خدمات آموزشی، فرهنگی دولت در سطح روستاها و شهرها در خانه‌های محیط زیست، مردم نیز سردرگم نخواهند بود و زمینه هم‌افزایی فعالیت‌ها و صرفه‌جویی در منابع مالی و انسانی نیز فراهم خواهد شد.

مرادی افزود: خانه‌های محیط‌زیست با هدف ارتقای فرهنگ محیط‌زیست و گسترش مشارکت مردم در راستای راهبردی مردمی سازی دولت انقلابی فعال شدند.

وی اظهار داشت: علاقه‌مندی و انگیزه مشارکت مردم و وجود مطالبه اجتماعی برای گسترش نهادهای مردمی منجر شد تا خانه‌های محیط‌زیست به عنوان نهادی از خود مردم برای ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی عموم جامعه و بستری برای مشارکت هدفمند، محله‌محور و موضوع‌محور ایجاد شود.

مرادی بسترسازی و ساختارسازی برای جلب مشارکت همگانی و ایجاد زمینه برای افزایش حضور اقشار در حفاظت از محیط زیست را از مهمترین اهداف تشکیل خانه‌های محیط زیست است.

وی با اشاره ماهیت چندبعدی، پیچیده و تخصصی محیط زیست و دامنه گسترده موضوعات و مسائل مربوط به آن گفت: افزایش ضرورت مشارکت عموم مردم در سطوح مختلف اجتماعی یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

مرادی افزود: باتوجه به اینکه در قانون اساسی نیز حفاظت از محیط‌زیست به عنوان وظیفه عمومی آمده، توسعه مشارکت‌های مردمی و افزایش سواد محیط‌زیستی از جمله دانش، نگرش و مهارت لازم و در توسعه مشارکت‌های مردمی موثر است.

به گفته وی، بدون وجود دانش لازم، حساسیت، نگرش و تعهد، مهارت و رفتار لازم برای کنشگری و ایفای نقش هدفمند و اثربخش شکل نمی‌گیرد و با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های مختلفی را برای گسترش سواد محیط زیستی در سطح عموم جامعه در دست اجرا دارد.

وی به گسترش خانه‌های محیط زیست، اجرای طرح پرچمداری محیط زیست، نهضت تولید محتوا، جایزه ملی، نشست‌های مختلف با سمن‌ها، اصناف و مشاغل، طراحی ارتباط با هنرمندان، ورزشکاران، علما، روحانیون، دانشجویان، دانش‌آموزان، مهدکودک‌ها، معلمان و حتی آفرودرها به عنوان مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست اشاره کرد و افزود: ثبت روز آموزش همگانی حفظ محیط زیست در تقویم رسمی کشور یک رویداد بسیار بزرگی است که موضوع آموزش همگانی محیط زیست و سواد محیط زیستی را به یک جریان اجتماعی تعیین کننده تبدیل می‌کند.

مرادی افزود: افزایش مشارکت و نقش آفرینی دستگاه‌های دولتی و دیگر نهادهای اجتماعی و گروه‌های موثر اجتماعی می تواند ظرفیت بسیار بزرگی برای ارتقاء فرهنگ محیط‌زیستی در جامعه با توجه به میزان تأثیرگذاری آنها ایجاد کند.

وی به عملیاتی سازی کارگروه ارتقاء فرهنگ، از دیگر اقدامات برای توسعه مشارکت مردمی اشاره کرد و گفت: یادگیری دیجیتال و استفاده هدفمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند تدریس و یادگیری فرایند آموزش و یادگیری را ساده‌تر کرده است.

به گفته وی، شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ابزار یادگیری دیجیتال امکان یاددهی و یادگیری را در هر زمانی و مکانی در اختیار یادگیرنده و یاددهنده قرار می‌دهد و شرایط بسیار مناسبی برای ارتقای فرهنگ محیط زیست را فراهم می‌کند.

مرادی افزود: مهمترین اقدام برای استفاده موثر از بستر یادگیری دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی تولید محتوای مناسب است که بر اساس این ضرورت معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی نهضت تولید محتوای آموزشی هدفمند در اشکال متنوع با محوریت جذابیت، سرگرمی‌های آموزشی و قابل دسترس از مهمترین اولویت‌های سازمان است.

به گزارش ایرنا، این مسوول سازمان حفاظت محیط‌زیست از خانه‌های محیط زیست استان دیدن کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha