دولت دنبال مردمی سازی محیط زیست است

همدان- ایرنا- معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت سیزدهم با ایجاد و راه اندازی خانه های محیط زیست دنبال مردمی کردن حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نورالله مرادی روز چهارشنبه در آیین بهره برداری ۱۰ خانه محیط زیست کتابخانه های همدان بیان کرد: مثلت انسان ، محیط زیست و کتاب بسیار ارزشمند و متعالی است که تجمع این سه عنصر می تواند زمینه تعالی انسان را فراهم کند.

وی افزود: برخی عبارات هر چند در تمدن غربی زاده شدند اما با رجعت به پیشینه فرهنگی کشورمان می بینیم این مباحث ریشه در فرهنگ ایران دارد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوولیت اجتماعی و مشارکت مردمی واژه جدید در متون و ادبیات علوم انسانی است در حالیکه این عبارت از پیشینه دیرینه در کشورمان برخوردار بوده و از گذشته به صورت عملیاتی در زندگی مردم جاری بوده است.

مرادی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی پیشتر مورد غفلت قرار گرفته بوده ادامه داد: سالهای آغازین دهه هفتاد مسولیت اجتماعی در سه ضلع مورد توجه قرار گرفت و به عنوان کلید واژه اصلی توسعه پایدار مطرح شد.

وی اظهار داشت: در هر جامعه مبتنی بر آموزه های دینی، فرهنگی و اجتماعی، مسئولیت اجتماعی شکل می گیرد در حالیکه برخی این واژه را فانتزی می دانند.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: خانه های محیط زیست در راستای مسئولیت اجتماعی دستگاه های مختلف در سه محور اصلی شکل گرفت که مه،ترین آن مردمی سازی محیط زیست است.

مرادی ادامه داد: برای مردمی سازی واقعی باید ساختار سازی می شد و حلقه واسطه بین سازمان حفاظت محیط زیست و مردم شکل می گرفت که پس از بررسی های مختلف با کمک دولت سیزدهم خانه های محیط زیست راه اندازی شد.

وی گفت: باید از ظرفیت خانه محیط زیست با جلب مشارکت مردم برای حفاظت از نعمت خدادی استفاده کرد بنابراین خانه های محیط زیست در محل های اجتماع محور مثل مسجد، کتابخانه، دهیاری ها شکل گرفت.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: شکل گیری خانه محیط زیست در کتابخانه های همدان به عنوان الگو باید در کشور مورد توجه قرار گیرد چرا که این مجموعه مصداق نظم، ادب، مهربانی است و اینجا فضای مطالعه، گفت و گو و تبادل نظر است.

مرادی افزود: میل به دانستن، آگاهی و مطالعه در افرادی که در کتابخانه های حاضر می شوند بیشتر است و اهل کتاب و دانش می توانند مبلغ خوبی برای حفاظت از محیط زیست باشند.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام محیط زیستی ترین دین است گفت: در دین اسلام به ریزترین موارد زیست محیطی از حفاظت طبیعت تا توجه به حیوانات توجه شده است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ۲۰ هدف برای خانه های محیط زیست طراحی شده که مهمترین آن بسترسازی و ساختار سازی برای جلب مشارکت همگانی ، ترویج آموزه های دینی است.

اجرای طرح اجتماعی پسماند میزان تولید زباله را کاهش داد

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اجرای طرح اجتماعی پسماند در استان های شمالی کشور میزان تولید زباله را در این مناطق کاهش داد.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای اجرای طرح اجتماعی پسماند، نسبت به ارائه آموزش اولیه جوامع محلی و روستاییان با تکیه بر روی موضوع تفکیک زباله و ایجاد فرهنگ تفکیک زباله کار شد که نردیک به ۷۵ درصد هزینه های مربوط به پسماند در این روستاها کاهش داد.

وی بیان کرد: انگیزه های اقتصادی و اجتماعی مختلفی در این روستاها ایجاد شد همچنین با تاسیس فروشگاه به ازای ارائه زباله، اقلام مورد نیاز و مصرفی به آنها تحویل شد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم مردمی سازی است و مردمی سازی محیط زیست به این مجموعه محول شده است.

مرادی افزود: برای مردمی سازی نیازمند ساختار سازی جدید به منظور مشارکت مردم و حضور حلقه های میانی بود که در این راستا خانه های محیط زیست ایجاد شد.

وی گفت: خانه های محیط زیست محلی برای بهسازی محیط زیست با حضور همه گروه های ذینفع این حوزه شامل مردم، سازمان های غیر دولتی و دستگاه های اجرایی است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در هدف طراحی شده برای خانه های محیط زیست حکمرانی شایسته باید مبتنی بر آموزه های دینی، فرهنگی تعریف شود بنابراین معتقدیم، خانه های محیط زیست محلی برای حکمرانی شایسته در گام دوم انقلاب اسلامی است.

مرادی ادامه داد: خانه های محیط زیست برای ارائه رهنمود، فضای تعامل، هم اندیشی، گفت و گو و بستری برای مطالبه گری مردم از دستگاه اجرایی است.

وی بیان کرد: همه اسناد بالا دستی به ویژه اصل متعالی ۵۰ و ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست های کلی ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در زمینه محیط زیست، سند راهبردی ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست و سند تحولی دولت مردمی در طراحی اولیه خانه های محیط زیست مورد توجه بوده است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خانه های محیط زیست زمینه ای برای افزایش سرمایه های اجتماعی نظام است تا زمینه ای فراهم شود تا آموزه های دینی، اخلاقی، علمی و فرهنگی در حوزه محیط زیست به مخاطبان عرضه شود.

مرادی خانواده محوری را از دیگر اهداف محیط زیست دانست و گفت: می طلبد در خانه های محیط زیست نسبت به تولید محتوای علمی و عملی مبتنی بر فرهنگ مناطق مختلف کشور تلاش شود.

وی اضافه کرد: خانه های محیط زیست باید محلی برای تبلیغ و ترویج و افزایش سواد محیط زیستی باشد و این کارها بر روی اقتصادی کردن مباحث زیست محیطی تلاش کرد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خانه محیط زیست به گردشگری روستا و اقتصاد روستا کمک کند اظهار داشت: امروز در اتفاقی مبارک ۸۱ خانه محیط زیست در کتابخانه های عمومی و دهیاری های همدان ایجاد شد که باید محتواها و کتاب های مناسب تولید و در اختیار آنها قرار بگیرد.

مرادی افزود: رویدادهای محیط زیستی زیادی در تقویم است که باید با برنامه ریزی و از طریق رویداد محوری به این مهم برای توجه به مسایل محیطی زیستی روستا استفاده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha