مهمترین اخبار فرهنگی هنری چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- رونمایی از کتاب "پیاز داغ" در شهرکرد، کسب رتبه نخست جشنواره رسانه‌ای بانوان حریم رسالت از سوی عکاس ایرنا مرکز شهرکرد و آغاز طرح "سفیران دانایی" در چهارمحال و بختیاری از مهمترین اخبار فرهنگی استان در روز چهارشنبه یکم آذر به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، کتاب "پیاز داغ" مجموعه‌ای از کاریکلماتور موسی رییسی وانانی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب چهارمحال و بختیاری در شهرکرد رونمایی شد.

استاد و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در آیین رونمایی از این کتاب گفت: واژه‌ها و کلمات انواع روابط معنایی را با یکدیگر دارند و هنگامی که در کنار هم قرار می‌گیرند این معانی به شکل‌های مختلف خلق می‌شوند و ساختارهای مختلفی را پدید می‌آورند.

مهرپویا صفار تضمین و تضاد را از ویژگی‌های ساختاری در خلق کاریکلماتور بیان کرد و افزود: نویسنده پیاز داغ توانسته است از این دو آرایه ادبی به ویژه از تضاد به خوبی بهره برده و آثار جدیدی را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: کسی که بتواند روحیه انتقادی و طنازانه را با هم داشته باشد و با این دید به واژه‌ها نگاه کند، می‌تواند به کشف رابطه کلمات و خلق کاریکلماتور بپردازد.

یکی دیگر از شاعران و پژوهشگران حوزه فرهنگ و ادبیات هم در ادامه این آیین با بیان اینکه ریزبینی و داشتن نگاه ویژه به کلمات از برجستگی‌های آثار نویسنده در کتاب پیاز داغ است، گفت: کاریکلماتور نه در حوزه طنز می‌گنجد و نه در حوزه‌های فرهنگی، بلکه آمیخته‌ای از همه این‌هاست و به نظر می‌رسد عنوان پیاز داغ برای این نوع آثار چندان مناسب نیست.

وسعت‌الله کاظمیان افزود: آنچه عنوان پیاز داغ در ذهن متبادر می‌کند بیشتر حالت طنز است درحالی‌که کاریکلماتور فضای گسترده‌تری در بر می‌گیرد و نگاهی به همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، مذهبی و دیگر جوانب زندگی دارد.

یکی دیگر از نویسندگان و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی هم در ادامه آیین رونمایی از کتاب پیاز داغ گفت: کاریکلماتور دنیای طنزهای تصویری نوشتاری است که گاه سوگواره می‌شود و گاهی نیز به زبان طنز و به شکلی گزنده، مطلبی را به مخاطب ارائه می‌کند.

مهدی طهماسبی کتاب پیاز داغ را با وجود حجم اندک، بسیار پرمحتوا دانست و افزود: این اثر، نگاه هنری کوتاهی را ارائه می‌کند که به مخاطب اجازه می‌دهد با این نگاه به سیر جهان و درک متفاوت از اتفاقات پیرامون خود بپردازد.

نویسنده کتاب پیاز داغ هم در ادامه این نشست فرهنگی ادبی با اشاره به اینکه کار نوشتن را ابتدا با داستان کوتاه آغاز کردم، گفت: آنچه امروز به عنوان کاریکلماتور به چاپ رسیده شامل ۱۰۰ اثر از میان حدود ۶۰۰ اثر تولید شده، است.

موسی رییسی وانانی افزود: امید است با حمایت مجموعه‌های مختلف برای چاپ دیگر کاریکلماتورها نیز اقدام کنم و مهم آن است که اثری قابل‌استفاده برای آیندگان بر جای بگذارم.

کتاب پیاز داغ شامل ۱۰۰ کاریکلماتور است که تصویرگری آن را محمدمهدی معارفی به انجام رسانده و انتشارات آفرینندگان آن را به عنوان یکی از تازه‌های نشر در سال ۱۴۰۲ با شمارگان هزار جلد چاپ کرده است. کاریکلماتور ترکیبی از کاریکاتور و کلمه است که گفته می‌شود برای نخستین بار، آن را احمد شاملو در سال ۱۳۴۶ برای نوشته‌های پرویز شاپور از نویسندگان فعال آن دوران به کار برد.

عکاس ایرنا حائز رتبه نخست جشنواره رسانه‌ای بانوان حریم رسالت

بانوان فعال حوزه رسانه چهارمحال و بختیاری ۲ عنوان برتر دومین جشنواره ملی رسانه‌ای بانوان حریم رسالت را کسب کردند.

در آیین پایانی دومین جشنواره ملی رسانه‌ای بانوان حریم رسالت، مریم آل‌مومن عکاس ایرنا و خدیجه نادری از ایکنا موفق شدند عناوین برتر این جشنواره را به دست آوردند.

در این دوره از جشنواره حریم رسالت بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر از میان بیش از سه هزار اثر ارسالی داوری شد که آل‌مومن از خبرگزاری ایرنا چهارمحال و بختیاری توانست مقام نخست بخش عکس را از آن خود کند.

آغاز طرح «سفیران دانایی» در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت:طرح سفیران دانایی در راستای اجرای شعار زیبا و بسیار پرمفهوم هفته کتاب امسال با عنوان« آینده خواندنی است» برنامه ریزی شده است.

احمد فرهادی بابادی افزود: طرح «سفیران دانایی» کاری مشترک از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و اداره‌کل آموزش و پرورش استان است که در این طرح منتخبان کشوری جشنواره تواناییِ آموزش و پرورش استان، تحت عنوان «سفیر دانایی» با نظارت و هماهنگی کتابداران، مجری طرح‌های مختلف کتابخوانی در مدارس می‌شود.

ایده‌پردازی و خلق محتوا مهمترین بحث گرافیک امروز است

ششمین دورهمی طراحان گرافیک و تصویرساز با حضور ۳۰ نفر از طراحان استان از سوی خانه طراحان فیروزه حوزه هنری چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

مسوول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان پیرامون موضوعات مطرح شده در این نشست گفت: در ششمین دورهمی طراحان استان پیرامون موضوع بازی در گرافیک، دیزاین و آشنایی با ایده‌پردازی صحبت و گفت‌وگو شد.

احمدرضا باقری افزود: خلاقیت و ایده‌پردازی در طراحی گرافیک جزو مهمترین اصولی هستند که هر گرافیستی باید به آنها مسلط باشد و یک طراح باید با تمرینات بسیار و با افزایش خلاقیت و ایده پردازی از قدرت تخیل خود پا فراتر گذاشته و به یک طراح گرافیست عالی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، برگزاری نشست‌های نقد عکس و فیلم، اجرای عمومی نمایش‌های تئاتر استانی از دیگر برنامه های فرهنگی استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha