اعضای شورای امنیت سازمان ملل یک روز پس از اعلام توافق میان اسرائیل و حماس چه گفتند؟

نیویورک – ایرنا- یک روز پس از اعلام توافق تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشستی به بررسی آخرین وضعیت غزه پرداختند و با استقبال از این توافق، خواستار گام های بیشتر برای تنش‌زدایی و حل مساله فلسطین شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، پس از آنکه سه مقام ارشد سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه سازمان ملل با موضوع خاورمیانه و اوضاع سرزمین های اشغالی فلسطین، درباره وضعیت اسفناک زنان و کودکان در نوار غزه گزارش های خود را ارائه کرده و خواستار تبدیل وقفه موقت درگیری ها به آتش بس دائمی شدند، لانا نصیبه سفیر و نماینده دائم امارات در سازمان ملل، تأثیرات طولانی مدت جنگ در غزه ناشی از حملات هوایی و محاصره خفه کننده را یادآورشد.

وی در اظهارات خود به تراکم جمعیت شهر غزه که بیشتر از شهر نیویورک است اشاره و تاکید کرد غیرنظامیان هیچگاه نخواسته اند که در خط مقدم باشند.

نماینده امارات تاکید کرد مشخصه این درگیری "میزان فزاینده نفرت" است زیرا وحشت فقط وحشت بیشتری ایجاد می کند. وقفه امروز در درگیری ها دیر است و نتوانست جان های از دست رفته دیروز، از جمله همکاران سازمان ملل را نجات دهد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل با استقبال از وقفه کوتاه مدت در درگیری ها و دیپلماسی دولت جو بایدن در این زمینه، متعهد شد واشنگتن همه گروگان های حماس را به خانواده هایشان برساند .

او مدعی شد این توافق به فلسطینی ها اجازه می دهد به «مکان های امن تر» نقل مکان کنند. نماینده آمریکا البته از اینکه برخی از اعضای شورای امنیت صریحاً حماس را محکوم نمی کنند، بر آشفته شد و آن را یک "توهین" توصیف کرد.

اما واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: امیدواریم این توافق از سوی همه طرف‌ها رعایت شود و گام مهمی برای تنش‌زدایی باشدو

نماینده روسیه به خشونت "بی سابقه و بسیار گسترده" در غزه اشاره کرد و گفت موانع در مقابل کمک های بشردوستانه همچنان وجود دارد.

نماینده روسیه شواهد ارائه شده مبنی بر اینکه حماس در تاسیسات غیرنظامی غزه مستقر شده است را رد کرد.

روسیه در این جلسه از عدم اجرای قطعنامه (۲۷۱۲) شورای امنیت و ناتوانی آن در جلوگیری از خشونت گسترده در غزه انتقاد کرد و یادآور شد که واکنش اسرائیل به آن قطعنامه اساساً نادیده گرفتن آن بود. این قطعنامه به وضوح باید بیشتر از یک تکه کاغذ باشد.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل در این جلسه هشدار داد که اگر نتوانیم یک روند سیاسی قابل دوام را بازسازی کنیم، حوادث غم انگیز تکرار خواهند شد.

نماینده انگلیس نیز در این نشست به تلفات «غیرقابل درک» در غزه و همچنین همکاری و مشارکت بین‌المللی اشاره کرد که به تسهیل توافق امروز در مورد «گروگان‌ها» و «وقفه در درگیری ها» کمک کرد. نماینده انگلیس تاکید کرد که امداد اکنون باید با سرعت بیشتری تحویل داده شود.

نماینده ژاپن از وضعیت بهداشتی زنان در غزه در شرایطی «غیر قابل تصور» ابراز تاسف کرد و گفت غزه به «گورستان کودکان» تبدیل شده است. وی خواستار حرکت مجدد دیپلماسی به سمت راه کار دو کشوری شد.

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز با استقبال از آنچه آن را "دوره امید" برای غزه و منطقه نامید، ابراز امیدواری کرد که این توافق آغازی برای بهبود زخم های جسمی و روانی بسیاری از مردم باشد که این جنگ را تجربه کرده اند.

نماینده سوئیس همچنین از حق کشورها برای دفاع از خود حمایت کرد اما بر نیاز به حفاظت از غیرنظامیان و حمایت از اصول حقوق بین الملل حقوق بشر نیز تاکید کرد. وی گفت مراقبت های پزشکی در غزه به ویژه برای زنان باردار حیاتی است.

سوئیس از شورای امنیت خواست که پیرامون راه کار دو کشوری متحد شود و با توجه به ویرانی ها، اکنون غزه نیاز به "بازسازی" دارد.

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز استقبال از توافق روز گذشته میان اسرائیل و حماس، بار دیگر بر حمایت از غیرنظامیان تاکید کرد و خواهان پیشبرد راه‌ حل تشکیل دو کشور مستقل، به‌منظور پایان دادن به مناقشه تاریخی فلسطین و اسرائیل شد.

ژانگ جون سفیر و نماینده چین در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، به "نگرانی جهانی" اشاره می کند که از یکسو خواستار آتش بس کامل و از سوی دیگر به دنبال آن یک "راه حل عادلانه" است.

وی افزود که چین به دنبال اطمینان از جلوگیری از "سرایت" درگیری در غزه به یک منطقه گسترده تر است.

نماینده چین از بسته شدن ۲۲ بیمارستان از ۲۴ بیمارستان غزه ابراز تاسف کرد و خواستار اجرای فوری قطعنامه ۲۷۱۲ شورای امنیت شد و گفت: این قطعنامه زمینه را برای اقدامات بشردوستانه و حل مناقشه جدید فراهم می کند.

نماینده چین همچنین از نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه مربوط به مجازات دسته جمعی و جابجایی اجباری انتقاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha