سهم ۱۰ هزار و ۶۶۶ میلیارد ریالی خراسان‌شمالی از تسهیلات تبصره ۱۸ ابلاغ شد

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان شمالی گفت: پرداخت ۱۰ هزار و ۶۶۶ میلیارد ریال سهمیه قطعی تسهیلات تبصره ۱۸ از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ به استان ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، ناصر فخر موحدی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس ابلاغ سهمیه خراسان شمالی از تسهیلات تبصره ۱۸، دستگاه های اجرایی باید به فوریت برنامه های خود را به دبیرخانه شورای برنامه ریزی استان اعلام کنند.

وی افزود: سهم هر یک از دستگاه های اجرایی مشخص شده و مدیران باید با همکاری بانک های استان زمینه جذب حداکثری تسهیلات تبصره ۱۸ امسال را فراهم کنند.

فخر موحدی در خصوص تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی نیز گفت: با توجه به عملکرد مثبت خراسان شمالی در پرداخت این تسهیلات، افزون بر ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیز برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی به استان اختصاص یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان شمالی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان ۴۵.۲ درصد است، خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی در بهار سال گذشته ۴۴.۲ درصد بود.

وی افزود: همچنین نرخ بیکاری در استان هفت درصد است که این رقم ۱.۲ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد به دولت اجازه می دهد تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش ها نیز تقویت شود.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

استان خراسان شمالی از استان های شمال شرق کشور است که با 10 شهرستان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha