امام جمعه کرمان: بازار شرایط کاهش نظارت‌ را ندارد

کرمان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: اکنون در زمان جنگ اقتصادی، شرایط اینکه نظارت‌ها کمرنگ‌تر شود و بگذاریم بازار خود جای خود را پیدا کند، را نداریم و این نکته بسیار مهم است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی روز پنجشنبه در دیدار معاون وزیر صمت با وی افزود: ما کشور عادی به لحاظ حکمرانی در دنیا نیستیم و مسائلی همچون تحریم‌ها وجود دارد، لذا می طلبد رصد قوی و نگاهی به تثبیت و تعدیل قیمت کالاها داشته باشیم یا مابین این موارد حرکت کنیم‌.

وی اظهار داشت: ضمن آنکه دولت باید مداخله جدی در این حوزه داشته باشد و جلو فشارهایی که دشمن می خواهد در جنگ اقتصادی بر مردم وارد کند را بگیرد.

امام جمعه کرمان ادامه داد: وضعیت کشور باوجود دشمنی‌های برخی کشورها عادی نیست و ما در حالت جنگی قرار گرفته ایم لذا ممکن است برخی از کالاها دچار کمبود شود یا یکباره حجم وسیعی قاچاق شود؛ این وضعیت در زمان جنگ اقتصادی نظارت جدی‌تر بازار را می‌طلبد و در این زمینه لاجرم دستگاه های نظارتی باید جدی تر در عرصه اقتصاد ظهور و بروز داشته باشند.

وی با بیان اینکه در شبکه تولید، توزیع و مصرف ۲ نگاه عمده وجود دارد افزود: یک نگاه این است که دولت ها کالاها را از لحظه تولید رصد کنند و در این روش می بینیم که دولت در زمان تولید به صورت کامل بر قیمت تمام شده نظارت دارد و آن را تا آخرین مرحله توزیع رصد می کند.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: دولت در این روش می تواند یارانه‌ به کالاهای اساسی بدهد و خود بخشی از قیمت تمام شده را جبران کند تا مردم کالاهای اساسی خود را بدون فشار بر زندگی تامین کنند و این سیاست، تثبیت اقتصادی نام دارد.

وی ادامه داد: سیاست تثبیت اقتصادی مراقب است که مردم در تامین معیشت و کالاهای اساسی مشکلی پیدا نکنند اما این سیاست مربوط به دورانی خاص بود که کشور در بحران و شرایطی سخت قرار داشت، مثل دوران دفاع مقدس که تامین کالاهای اساسی به صورت کوپنی و ارزان صورت می گرفت اما اگر بخواهیم کشور را همیشه اینگونه اداره کنیم، مقدور نیست و پیشرفت و جهشی صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه کرمان اضافه کرد: مدل دیگر این است که دولت نظارت کلان می‌کند و اجازه می دهد بازار خود جای خود را پیدا کند و در این روش رقابت ها قیمت را در بازار مشخص می‌کند؛ در این زمینه دولت در حوزه کیفیت کالا دخالت می کند و مراقبت است که تقلبی صورت نگیرد.

وی ابراز داشت: در روشی که عرضه و تقاضا قیمت را در بازار مشخص می کند، دولت دیگر نگران گران فروشی نیست و فقط مراقبت می کند محصول در بازار موجود باشد و مردم با توجه به اقبال خود از کالاها، بازار را تنظیم می کنند و از این شرایط به عنوان تعدیل اقتصادی یاد می شود که با تثبیت تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: امیدوارم هرچه زودتر ماموریت های وزارتخانه صمت تفکیک شود تا نگاه جدیدی در آن اتفاق بیافتد و هرچه می شود بستر جدی برای کالاهای متناسب با نیاز مردم را فراهم کند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه بایستی کالا بیش از نیاز تولید شود تا بتوانیم در بازارهای دنیا نقش داشته باشیم اظهار داشت: متاسفانه نقش ما در برخی از کشورهای همسایه و دوست بسیار کمرنگ شده است و با اینکه از نظر سیاسی رابطه بسیار خوبی با آنها داریم اما سهم ما در سبد این کشورها بسیار پایین آمده است.

وی ادامه داد: هر مشکلی در حوزه صادرات وجود دارد، باید چاره جویی شود زیرا تا این حوزه تقویت نشود مشکلات اقتصاد ما رفع نمی شود.

امام جمعه کرمان با اشاره به مثالی از دخالت تاثیرگذار انسان بر طبیعت و قیاس آن با بازار عنوان کرد: شبکه ای بین تولید تا مصرف وجود دارد که این حوزه بخشی از اشتغال کشور را بر دوش می کشد، همانطور که مراقب تولید کننده و مصرف کننده هستیم باید از این شبکه نیز مراقبت کنیم اما در سال‌های اخیر برای این شبکه برنامه ریزی نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha