مشکلات عشایر مغان در همایش تکریم شبانان و گله‌داران بررسی می‌شود

اردبیل- ایرنا - فرماندار بیله سوار از برگزاری همایش تکریم شبانان و گله‌داران در شهر جعفرآباد این شهرستان خبر داد و گفت: در این همایش مشکلات و چالش‌های پیش‌روی عشایر این منطقه بررسی خواهد شد.

صاحبعلی اصغری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای تجلیل از عشایر و دامداران منطقه و به پاس خدمات آنها در تولید و ارتقای امنیت غذایی همایش تکریم از این قشر روز پنجشنبه نهم آبان ماه در شهر جعفر آباد برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در این همایش علاوه بر برپایی میز خدمت و ایستگاه صلواتی، توانمندی‌های عشایر و گله‌داران و تولیدات آنان از جمله تولیدات لبنی در غرفه‌هایی عرضه خواهد شد.

فرماندار بیله سوار ادامه داد: همچنین در این همایش علاوه بر بررسی و امکان سنجی ظرفیتهای عشایر، مشکلات و چالش‌های پیش روی این قشر بررسی و برای رفع آن چاره‌اندیشی خواهد شد.

اصغری یادآورشد: یکی از مسائل هم منطقه واکسیناسیون دام عشایر است که در این راستا به گفته مسئولین اداره دامپزشکی شهرستان ۸۰ درصد از دام‌های سبک و سنگین و طیور منطقه واکسینه شده است.

وی تجلیل از خانواده شهدای عشایر را از دیگر بخشهای این همایش عنوان کرد و گفت: طی ماه‌های اخیر برنامه‌های متنوعی در راستای تکریم و گرامیداشت عشایر و نقش آنها در مقاطع مختلف تاریخی برگزار شده است که از جمله می‌توان به جشنواره بین المللی کوچ عشایر، اجلاسیه کنگره شهدا و جشنواره مرزداران اشاره کرد.

فرماندار بیله سوار همچنین گفت: علاوه بر این جشنواره ای فرهنگی و ورزشی با هدف ایجاد نشاط و شادی در منطقه با مشارکت هیات بازی‌های بومی و محلی استان برگزار شده است که برگزاری این جشنواره‌ها در سطح شهرستان همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل با تولید سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی نقش مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha