۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۰۰
کد خبر: 85422332
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

نوروزگاه‌های عشایر در استان اردبیل برپا شد

۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۰۰
کد خبر: 85422332
نوروزگاه‌های عشایر در استان اردبیل برپا شد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از راه‌اندازی نوروزگاه‌ها و آلاچیق‌های عشایری در ورودی شهرهای این استان به مناسبت آغاز شال جدید و استقبال از مسافران نوروزی خبر داد.

حاتم طهماس پور روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در این نوروزگاه‌ها و چادرهای عشایری، تولیدات و توانمندی و سبک زندگی عشایر استان به‌نمایش گذاشته شده است.

وی برپایی نوروزگاه‌های عشایری را فرصتی مغتنم برای نمایش توانمندی‌های تولیدی و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی عشایر و همچنین عرضه محصولات این جامعه تولید کننده و زحمتکش به مسافران نوروزی عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: برای معرفی جامعه و زندگی عشایری استان اردبیل تاکنون علاوه بر اجرای ۹ جشنواره کوچ عشایر در فصل بهار، نخستین موزه عشایری استان نیز به منظور ایجاد فضایی برای معرفی جاذبه‌ها، سبک زندگی، آیین‌ها و فرهنگ زندگی جامعه کوچ‌نشین در شهرستان گرمی دایر شده است.

وی اظهار کرد: در این موزه همه مولفه‌های مربوط به آداب، آیین، رسوم، سبک زندگی و نقش جامعه عشایری در فرهنگ و اقتصاد منطقه و نیز معرفی نقش آنها در مرزبانی و حراست از میهن اسلامی عرضه شده است.

به گزارش ایرنا، بخش بزرگی از جمعیت عشایری استان اردبیل در شمال این استان و در منطقه مغان شامل پنج شهرستان گرمی، انگوت، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده و از ۲ ایل شاهسون و قره‌داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه و یکهزار و ۵۲۷ اوبه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل با جمعیت دامی ۱.۵ میلیون راسی، ۱۵۹ هزار تن فرآورده دامی تولید می‌کنند و تولیدات سالانه آنها شامل ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش، گلیم و جاجیم است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند، معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات و ییلاقات شهرستان مشگین‌شهر و در دامنه‌های سبلان سپری می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha