پولیتیکو: اتحادیه اروپا به دنبال شکست آمریکا در زمینه فروش تسلیحات است

تهران-ایرنا- نشریه پولیتیکو گزارش داد که اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد ساز و کار جدیدی مشابه سیاست ایالات متحده در فروش تجهیزات نظامی به کشورهای خارجی است که این اقدام برای غلبه بر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در صادرات تسلیحات است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این نشریه آمریکایی نوشت: بروکسل در حال بررسی این موضوع است که دولت‌های اروپایی چگونه می‌توانند همانند آمریکایی‌ها به آسانی سلاح بفروشند.

بر اساس این گزارش، در حالی که دولت‌های اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی هزینه‌های نظامی خود را در بحبوحه جنگ اوکراین افزایش داده‌اند اما معاملات تسلیحاتی پرسود اغلب نصیب پیمانکاران دفاعی ایالات متحده می‌شود.

در این راستا کمیسیون اروپا احتمال الگوبرداری طرح فروش نظامی خارجی ایالات متحده (FMS) را مطرح می‌کند. ساختاری که به نوشته پولیتیکو، پنتاگون در آن اقداماتی دشواری را با استفاده از توان صنعتی آمریکا و مزایای سیاسی روابط با واشنگتن، برای تضمین فروش تسلیحات انجام می‌دهد.

بر پایه این گزارش، طرح فروش نظامی خارجی ایالات متحده (FMS) به دولت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به رجوع به شرکت‌های دفاعی بتوانند به طور مستقیم از واشنگتن خرید کنند و همچنین می‌توانند با استفاده از ذخایر وزارت دفاع آمریکا، تحویل تجهیزات را شتاب بخشند.

طبق یک سند هشت صفحه‌ای که توسط پولیتیکو مشاهده شده است، کمیسیون اروپا در حال تلاش و مذاکره است تا چگونگی تغییر آن [سیاست صادرات تسلیحات] را بیابد.

پیش‌بینی می‌شود که تیری برتون (Thierry Breton) کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا در اوایل سال ۲۰۲۴، یک راهبرد صنعتی دفاعی اروپا را برای کمک به حمایت از پایگاه فناوری و صنعتی دفاعی اروپا (EDTIB) معرفی کند.

پولیتیکو در ادامه عنوان می‌کند که طرح FMS اتحادیه اروپا هنوز در مرحله‌ای بسیار مقدماتی قرار دارد و این اتحادیه به دلیل پیچیدگی صلاحیت‌های میان بروکسل و کشورهای عضو در موقعیت بسیار دشوارتری نسبت به ایالات متحده قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha