بیش از ۹۰ درصد منابع ملی خلع ید شده در سردشت مربوط به جنگل است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: امسال ۷۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان از متصرفان غیرقانونی بازپس‌گیری شده که ۹۲ درصد این میزان شامل ۶۵ هکتار به جنگل اختصاص دارد.

رحمت ابراهیمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این ۷۰ هکتار از اراضی ملی ۶۵ هکتار جنگل و پنج هکتار نیز مرتع بوده که با تلاش ماموران منابع طبیعی از چنگال متخلفان بازپس گیری شده و در اختیار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا ۵۵ فقره پرونده تشکیل شده و دستگاه قضا رای به محکومیت متخلفان و رهاسازی عرصه ها داده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت با اشاره به رسیدگی ۲۲۵ فقره پرونده دیگر در این خصوص اضافه کرد: برای ۳۸ فقره پرونده حکم قطعی و ۱۳۰ پرونده نیز حکم بدوی صادر شده است که با اجرای احکام آن ۶۹ هکتار دیگر از اراضی ملی رهاسازی خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: از این تعداد ۷۳ پرونده مربوط به قطع درخت، سرشاخه زنی و چرای غیر مجاز است.

وی در خصوص مهار آتش سوزی در اراضی ملی سردشت نیز گفت: امسال ۴۸ فقره آتش سوزی در اراضی ملی این شهرستان مهار شده و با وجود تلاش ماموران این اداره، ۲۱۰ هکتار از جنگل ها و مراتع به صورت سطحی طعمه حریق شد.

بیش از 90 درصد منابع ملی خلع ید شده در سردشت مربوط به جنگل است

وی افزود: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی تعیین شده است.

به گزارش ایرنا، سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از ۱۰۰ گونه دیگر است.

سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با کشور عراق قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha