بذر درختان جنگلی در سه هکتار از کوه داشامجید مهاباد کاشته شد
عکس آرشیوی است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: بذر درختان جنگلی در سه هکتار از حاشیه کوه «داشامجید» این شهر با همکاری دوستداران منابع طبیعی کاشته شد.

سیدانور حسینی روز دوشنبه در حاشیه آیین این بذرکاری در کوه «داشامجید» مهاباد و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در اجرای این طرح علاوه بر بذر گونه جنگلی بلوط، ۲ گونه جنگلی مثمر بادام و زالزالک که سازگاری زیادی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد، کاشته شد.

وی اضافه کرد: از ویژگی مهم این گونه‌ها این است که نیاز آبی بسیار کمی دارند و تنها در ۲ تا سه سال اول پس از کاشت نیاز به آبیاری دارند و به همین دلیل مراقبت از آنها در مقایسه با سایر گونه‌ها بسیار آسان تر است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد افزود: موضوع مهم در زمینه غرس نهال در «کوه داشامجید» مهاباد، مساله قرق آن و جلوگیری از ورود دام به این نقطه در فصل بهار است که این مساله نیز با مشارکت مردم و نهادهای مربوطه در حال برنامه ریزی قرار دارد.

بذر درختان جنگلی در سه هکتار از کوه داشامجید مهاباد کاشته شد

وی با قدردانی از دوستداران منابع طبیعی و اعضای هیات های ورزشی در این آیین کاشت بذر درختان جنگلی ادامه داد: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی تعیین شده است.

به گزارش ایرنا، در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک، ۷۰ هزار هکتار آن مراتع درجه ۲ و بقیه را مراتع درجه سه تشکیل می‌دهد؛ با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

بیش از چهار هزار و ۵۰۰ بهره بردار در مراتع این شهرستان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۸۰ هزار تن علوفه را برداشت می‌کنند.

کوه «داشامجید» مهاباد در ضلع شرقی این شهر قرار دارد و در سالهای گذشته نیز بیش از ۶ هکتار از مساحت آن به عنوان کمربند سبز و جنگلی درختکاری شده است.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha