تلاش دولت برای رساندن حاشیه مشهد به متن این کلانشهر

مشهد- ایرنا- مشهد با حاشیه ای که ۱۳ درصد گستره آن‌را دربرگرفته و ۳۲ درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جای داده است از شهرهایی است که بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین را در کشور دارد.

به گزارش ایرنا، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت کلانشهر مشهد در ۶۶ پهنه حاشیه‌ای این شهر سکونت دارند و این در حالی است که این پهنه‌ها میزبان بسیاری از اتباع مجاز و غیرمجاز کشورهای همسایه است و این اتفاق باعث شده تا مناطق نامتقارن شهری در اطراف شهر و در تماس با روستاهای پرجمعیت چسبیده به این شهر، شرایط خاص زیستی را برای این کلانشهر رقم بزند.

از سویی حضور بیش از ۳۵ میلیون جمعیت زائر بارگاه منور رضوی در طول سال، موجب شده تا نوع خدمت رسانی به مردم، همراه با تغییراتی باشد و لازم است تا با دیدگاه کلان کشوری به این موضوع نگریسته شود و بر همین اساس حاشیه شهر مشهد هم باید با دیدی کلان‌نگر از سوی مسوولان کشور مورد بررسی قرار گیرد.

بسیاری از مسوولان کشور در رفت و آمد به این شهر، با برخی از مشکلات مشهد و مناطق حاشیه ای آن آشنا شده و دستورهایی در خصوص برنامه ریزی برای رفع مشکلات مردم صادر می کنند ولی آنچه که بیش از هرچیز نیاز است همسویی و برنامه ریزی مناسب برای رساندن سرانه های مختلف آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و ورزشی مناطق حاشیه ای به حد متوسط شهری است.

معاون اول رییس جمهور، پنجشنبه ۱۸ آبان به صورت سرزده در یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد حضور یافته و با شهروندان و بازاریان در خصوص مشکلات آنان به گفت و گو پرداخت که ۱۰ روز پس از آن جمعی از مدیران استانی و شهری مشهد با حضور در دفتر معاون اول ریاست جمهوری به طرح مسائل و گزارش اقدام های انجام شده پرداختند تا ضمن همراهی با نگاه کلان کشوری، امکان رفع چالش‌های این مناطق شهری فراهم شود.

تلاش دولت برای رساندن حاشیه مشهد به متن این کلانشهر

بر اساس طرح جامع شهری، استاندارد تراکم جمعیت به ازای هر هکتار ۴۰ نفر باید باشد که این رقم در مشهد ۴۰۰ نفر، یعنی ۱۰ برابر میانگین استاندارد سکونتی است و بخش عمده این بار جمعیتی، مربوط به حاشیه این کلانشهر است.

با وضعیت مطلوب فاصله داریم

معاون اول رئیس جمهور در نشست با مسوولان خراسان رضوی با بیان اینکه با نگاه ملی و اختیارات استانی مشکلات حاشیه‌نشینی شهر مشهد کاهش می‌یابد، گفت: باید با مسوولیت استاندار، فهرستی از اختیارات مورد نیاز برای حل مشکلات این بخش از شهر و تدوین سندی برای جلوگیری از گسترش این مناطق تهیه و ارائه شود.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت کلانشهر مشهد در ۶۶ پهنه حاشیه‌ای این شهر سکونت دارند. محمد مخبر با اشاره به تأکیدات صورت گرفته درباره حل مشکلات حاشیه شهر مشهد، بیان کرد: در ۲ سال گذشته اقدامات بسیاری در این مناطق رخ داده است ولی به نظر می‌رسد هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و این در حالی است که کلانشهر مشهد محل رجوع بسیاری از شهروندان داخلی و خارجی است و باید با نگاهی ملی و ارائه اختیارات و اعتبارات لازم، مشکلات حاشیه نشینی در آن کاهش یابد.

وی با تاکید بر آسیب شناسی برای جلوگیری از گسترش و ازدیاد حاشیه‌نشینی در شهر مشهد ادامه داد: باید در ادامه اجرای طرح تحول در حاشیه شهر مشهد ارائه خدماتی چون مسکن، آب و فاضلاب و ساخت مدارس در اولویت قرار گیرد.

زمانبندی برای به نتیجه رسیدن طرحها

یکی از اقدامات استاندار خراسان رضوی در دولت سیزدهم، پیگیری طرح تحول حاشیه شهر مشهد بوده است و بر این اساس اقداماتی نیز صورت گرفته است.

یعقوبعلی نظری پس از نشست با معاون اول رییس جمهور و در گفت و گو با ایرنا گفت:‌ مسوولان در سطوح ملی، استانی و همچنین مناطق شهری در تلاش برای کاهش مشکلات ساکنان مشهد هستند و امیدواریم طرح تحول مناطق حاشیه شهر مشهد در بازه زمانی مناسب به نتیجه مطلوبی برسد.

تلاش دولت برای رساندن حاشیه مشهد به متن این کلانشهر

وی اظهار کرد: با وجود اقدامات متنوعی که در حوزه‌های بهداشت و سلامت، ورزشی، اشتغالزایی، مسکن و فرهنگی مناطق کمتربرخوردار شهر مشهد صورت گرفته است، همچنان با انباشت معضلات مانده از سال‌های گذشته روبه رو هستیم که می طلبد با عزم جدّی مدیران استانی و اجرای هرچه سریع تر طرح تحول حاشیه شهر مشهد، شاهد توسعه و پیشرفت این منطقه تا پایان دولت سیزدهم باشیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: طرحهای عمرانی حاشیه شهر مشهد نقش موثر و ضروری در تحول این مناطق دارد که با پیگیری و زمانبندی مناسب اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت ۲ بوستان شهری ۷۳ هکتاری و بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد، افزود: در استان خراسان رضوی و شهر مشهد از اجرای چنین طرحهایی حمایت می‌شود، زیرا رفاه و آسایش مردم را به دنبال دارد و باید در یک برنامه‌ریزی فشرده هرچه سریعتر تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد.

خدمات حمل و نقل شهری برای ساکنان حاشیه شهر

با توجه به گسترش شهر مشهد و رسیدن پهنه های شهری به بافت روستایی، اکنون بسیاری از نیروهای کار این شهر به دلایل مختلف در روستاهای چسبیده به شهر زندگی کرده و برای کار و امرار معاش در شهر حضور می یابند.

این در حالی است که بسیاری از مشاغل خدماتی نیز در بافت پیرامونی حرم رضوی متمرکز است که اقشاری همچون کارگران شاغل در هتل ها، رستوران ها و سایر مراکز خدماتی بعد از ساعات کاری به منازل خود در حاشیه شهر و روستاهای پیرامونی باز می‌گردند و این ضرورت ارائه خدمات حمل و نقل به آنان را ایجاب می کند.

فرماندار مشهد گفت: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به موضوع حاشیه شهر مشهد دارد و با توجه به این نگاه، انسجام خوبی برای خدمات‌رسانی و توسعه مناطق حاشیه‌ای شهر در شهرستان مشهد ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

استاندار خراسان رضوی: برنامه ریزی برای توسعه مشهد به سمت شرق اجرایی شود

خراسان رضوی رتبه دوم بازآفرینی شهری کشور را دارد

بسیج مشهد بیش از هزار و ۶۰۰ طرح محرومیت‌زدایی را به اجرا درآورد

محسن داوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه حمل و نقل ریلی و اتوبوسی یکی از اقدامات پیش‌بینی شده در طرح تحول حاشیه شهر مشهد است و این در حالی است که این موضوع در گذشته کمتر مورد توجه قرار داشت.

او اظهار کرد: با توجه به گسترش حاشیه شهر مشهد باید خدمات مناسب حمل و نقلی نیز برای شهروندان فراهم شود، که طراحی حمل و نقل ریلی، با وجود نیاز به هزینه سرسام‌آور، در دست پیگیری است به گونه ای که گسترش خط ۲ متروی مشهد که مناطق حاشیه ای مشهد را زیر پوشش دارد، یکی از برنامه‌های در دست اقدام است و تاثیر مناسبی در پوشش جمعیت مناطق کمتر برخوردار شهر دارد.

فرماندار مشهد بیان کرد: بودجه مناسبی هم برای بخش دوم خط سه متروی این شهر اختصاص یافته است که با بهره بردای از این خط، مسیر دسترسی بخشی از ساکنان این نواحی پرجمعیت به حرم مطهر رضوی بسیار آسان می‌شود.

تلاش دولت برای رساندن حاشیه مشهد به متن این کلانشهر

وی با اشاره به جلسه مسوولان استان خراسان رضوی با معاون اول ریاست جمهوری، گفت: در چند سال گذشته تامین ناوگان‌های حمل ونقل عمومی در مشهد با مشکلاتی رو به رو بود، که برای رفع این چالش ها و توسعه و تامین ناوگان اتوبوسرانی و ریلی اقدام‌های ویژه‌ای انجام شده است.

داوری افزود: برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تعداد بسیاری اتوبوس‌ خریداری شده است و اکنون در نوبت تحویل آن هستیم تا این اقدام ارزشمند برای خدمت به شهروندان به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: در هفته جاری نیز بخشی از این اقدامات برای خدمت رسانی به ساکنان مناطق روستایی شهرستان مشهد به نتیجه رسید و ۸۲ روستا با جمعیتی در حدود ۱۶۲ هزار نفر از خدمات ناوگان اتوبوسرانی برخوردار شدند.

دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به موضوع حاشیه شهر مشهد دارد و با توجه به این نگاه انسجام خوبی برای خدمات‌رسانی و توسعه مناطق حاشیه‌ای شهر در شهرستان مشهد ایجاد شده است.فرماندار مشهد گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در طول ۶ ماه گذشته برای بهره‌مندی از ناوگان اتوبوسرانی، هر دهستان و بخش در دایره شمول یکی از خطوط تازه طراحی شده قرار می‌گیرد که امیدواریم با توسعه و تامین ناوگان اتوبوسرانی، امکان ارائه خدمت بیشتری صورت گیرد.

اختصاص ۵۲ درصد بودجه عمرانی به حل مسائل حاشیه شهر مشهد

شهرداری مشهد یکی از ارکان اصلی طرح تحول حاشیه شهر مشهد است و بسیاری از خدمات باید توسط مسوولان شهری برنامه ریزی و اجرایی شود.

از جمله اقدامات صورت گرفته در حاشیه شهر مشهد می توان به اجرای طرح تحول حاشیه شهر در قالب ۲۰۴ طرح با اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱، اجرای طرح های زودبازده با مشارکت مردم با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال در ۲ سال گذشته، ساخت چهار ایستگاه آتش نشانی، آسفالت ۱۰,۵ میلیون مترمربع معابر و پیاده روسازی معابر به میزان ۸۰۰ هزار مترمربع اشاره کرد.

اجرای ۸۶ طرح مخابراتی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ۵۳ طرح آموزشی در دست اجرا با ۲۳۸ کلاس درس، ساخت ۷۹ طرح با ۴۳۱ کلاس درس، بیمارستان در حال ساخت ۵۴۰ تختخوابی، اختصاص زمین ۲۱ هکتاری برای ساخت چهار هزار و ۵۲ واحد مسکونی، ساخت ۲۰ سالن ورزشی، ساماندهی کشف‌رود، ایجاد ۲ مجموعه ورزشی در هفت بوستان مختص بانوان، ساخت هشت مرکز رویش برای توانمندسازی و آموزش و اشتغال سالانه ۵۰۰ نفر در حاشیه شهر مشهد از دیگر طرح های حاشیه شهر است که شهرداری مشهد در آن مشارکت دارد.

شهردار مشهد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در دولت کنونی ۵۲ درصد بودجه عمرانی شهر به حل مسائل حاشیه شهر مشهد اختصاص یافته است، گفت: با رویکرد اعتمادسازی و مشارکت مردم، طرح های زودبازده بر حسب نیازهای محلی طراحی و اجرایی شده و تاکنون بیش از هزار طرح با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال تعریف شده است.

تلاش دولت برای رساندن حاشیه مشهد به متن این کلانشهر

محمدرضا قلندر شریف افزود: بر همین اساس اجرای طرح هایی بزرگ برای توانمندسازی و توسعه منطقه کمتر برخوردار شهر در دستور کار است و یکی از این طرحها بوستان ۷۳ هکتاری است که از نظر وسعت نزدیک به بوستان ملت مشهد به شمار می‌رود.

وی با اشاره به سیاست شورای شهر و شهرداری مشهد، در توسعه شهر مشهد به سمت شرق، اظهار کرد: مشهد از سمت غرب خود ۲۶ کیلومتر وسعت پیدا کرده و از سمت شرق وسعت ۶ کیلومتری دارد و این موضوع باعث، توسعه نامتوازن شهری شده است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه بیش از ۲ هکتار بافت فرسوده و بیش از ۲ هکتار نیز بافت تاریخی در این شهر وجود دارد که حدود ٣٠ درصد جمعیت در محلات هدف بازآفرینی زندگی می‌کنند، گفت: این افراد در بافت های ناامن، غیربرخوردار و خطرآفرین مستقر هستند و باید به دنبال راه حلی برای رفع این معضل باشیم.

قلندر شریف افزود: اعتمادسازی و ایجاد حس مشارکت در مردم از مهم ترین عوامل موثر در پیشرفت طرح ها و رسیدن به این اهداف شهری است و باید در برنامه‌ریزی‌ها با مشارکت مردم اقدامات لازم اجرایی انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha