۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۶
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85303357
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

توله پلنگ‌های ایرانی آبشار شاهرود دوساله هستند 

شاهرود - ایرنا - سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شاهرود گفت: ۲ قلاده توله پلنگ هیرکانی اصیل ایرانی که همراه مادرشان در منطقه آبشار شهر شاهرود چندین بار طی روزهای اخیر مشاهده شدند، حدود ۲ سال سن دارند.

مسلم عراقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توله پلنگ‌های هیرکانی ایرانی تا بلوغ و زادآوری که حدود سه تا چهار سالگی است، زیر چتر حمایتی مادر قرار دارند.

وی با بیان اینکه بلوغ پلنگ به شرایط محیطی و غذایی مناسب وابسته است، ابراز کرد: علف خوارهایی مانند خرگوش، قوچ، میش، کل و بز از جمله حیوانات چرخه غذایی این حیوان کمیاب محسوب می‌شوند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه در عادت طبیعی پلنگ حمله به انسان وجود ندارد، اظهار کرد: چنانچه این حیوان زخمی، در تعقیب و گریز و یا راهی برای فرار نداشته باشد به هدف خود حمله می‌کند.

وی ادامه داد: پلنگ هیرکانی ایرانی به دلیل تعصب خود به منطقه زیستگاهش، تا زمانی که احساس خطر نکند، حضور انسان را در منطقه نادیده می‌گیرد.

عراقی، پلنگ را دشمن سگ‌های ولگرد دانست و افزود: پلنگ به نوعی منطقه استحفاظی خود را از این حیوان پاکسازی می‌کند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شاهرود گفت: امنیت پایدار در منطقه‌های شکار ممنوع این شهر، برخورد قانونی و قاطع با متخلفان شکار و صید، زندگی حیات وحش را در این منطقه تضمین کرده است.

وی، علت مشاهده پلنگ ایرانی هیرکانی در محدوده آبشار و حاشیه شهر شاهرود را سهولت شکار و دست‌یابی به غذا در این منطقه پایین دستی خواند و افزود: پلنگ نیز همانند سایر موجودات شکار آسان در مناطق پایین دست را به مناطق سخت، بالا و مرتفع کوهستانی ترجیح می‌دهد.

لزوم تردد نکردن یک‌نفره در ساعت‌های نخستین صبح و اواخر شب در آبشار شاهرود

عراقی از مردم خواست برای حفظ امنیت بیشتر در ساعت‌های ابتدای روز و انتهای شب به تنهایی در منطقه آبشار شاهرود تردد نکنند.

وی با اشاره به انتشار ۲ فیلم کوتاه از حضور یک قلاده کفتار و یک حیوان پشمالو سیاه رنگ نیز در فضای مجازی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد حیوانی که در میان کوه‌های آبشار شاهرود به عنوان کفتار در کنار کل و بزها حرکت می‌کند، شغالی در حال ریختن موهای تابستانی و درآوردن موهای ضخیم‌تر پاییزی برای گذران سرمای زمستان است.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان شاهرود ادامه داد: فیلم کوتاه دیگری که چند باری در فضای مجازی از حضور حیوان پشمالو سیاه رنگ دست به دست شده، گربه‌ای خانگی و دارای تغذیه مناسب است که جثه به نسبت بزرگی دارد.

عراقی، از فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها خواست برای جلوگیری از بروز هرگونه شایعه در خصوص حیات وحش و حیواناتی که در محیط پیرامونی خود می‌بینند با گرفتن تاییدیه کارشناسان مربوطه و ذکر منبع موثق نسبت به انتشار اخبار اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند و این نشان از اهمیت استان در زیستگاه حیات وحش و در مقابل علاقه شکارچیان به این استان است و اتخاذ راهبردهای هوشمندانه و افزایش مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha