ابهام درباره وضعیت یوزپلنگ رصدشده در توران شاهرود

شاهرود - ایرنا - دوربین‌های تله‌ای ذخیره‌گاه زیست‌کره توران شاهرود در شرق استان سمنان به تازگی تصویری از یک یوزپلنگ را ثبت کرده‌اند و گمان‌هایی وجود دارد که این یوز جزو یوزهای شناسنامه‌دار باشد یا نباشد. در هر صورت، مشاهده این قلاده امیدها را به رونق زیست این گونه در این منطقه تقویت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوربین‌های تله‌ای ذخیره‌گاه زیست‌کره توران شاهرود با ثبت تصاویری از یک قلاده یوزپلنگ با نقش خال‌های جدید طی چند روز گذشته امیدها را برای شناسایی یوزی جدید تازه‌تر کرده است تا با شناسنامه‌دار کردن آن، امید به حیات این گونه ارزشمند و در خطر انقراض افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روز دوشنبه در خصوص این خبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایش تصاویر دوربین‌های تله‌ای ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، ثبت تصویر یک قلاده یوزپلنگ با نوع جدیدی از نقش‌بندی خال را نشان می‌دهد.

بهرامعلی ظاهری با بیان اینکه در این تصویر فقط از یک سوی بدن این یوزپلنگ تصویربرداری شده است، ابراز کرد: برای شناسایی دقیق اینکه یوز شناسنامه‌دار بوده و یا اینکه یوز جدیدی محسوب می‌شود، باید ۲ طرف بدن حیوان تصویربرداری می‌شد تا از نوع خال‌های موجود برای شناسایی آن استفاده شود.

وی تصریح کرد: به دلیل نبود تصویر از ۲ طرف بدن این یوزپلنگ، نمی‌توان به صراحت از وجود یک قلاده یوز جدید خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با ثبت تصاویر جدید، این یوز به عنوان یک قلاده یوزپلنگ جدید به آمار پارک ملی توران اضافه شود.

«توران» همچنان زیستگاه امن یوزها

طبق گزارش‌ها، ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند.

در زمان حاضر یوزپلنگ آسیایی، ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و اکنون متخصصان بومی در سایت تکثیر در اسارت و ارتقای امنیت پارک ملی توران تغییر سرنوشت یوزپلنگ از خطر انقراض را دنبال می‌کنند.

یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین گونه جانوری بر روی کره خاکی است که با خط و خال‌های سیاه روی صورت و پوستش شناخته می شود.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند و این نشان از اهمیت استان در زیستگاه حیات وحش و در مقابل علاقه شکارچیان به این استان است و اتخاذ راهبردهای هوشمندانه و افزایش مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha