کره شمالی: سئول توافقنامه میان دو کره را تقض کرده است

تهران– ایرنا– کره شمالی امروز دوشنبه اظهار داشت که کره جنوبی با برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا یک بند از توافقنامه سال ۲۰۱۸ میان دو کره و چند پیمان‌نامه مهم دیگر را نقض کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رسانه کوریاتایمز، این رزمایش‌ها در حالی محکوم شدند که کره شمالی هفته گذشته وعده داد همه تمهیدات نظامی خود که تحت توافقنامه سال ۲۰۱۸ لغو شده بود را از سر بگیرد و تسلیحات جدیدی را در مرز دو کره مستقر کند. این اقدام در واکنش به تعلیق بخشی از بند کاهش تنش نظامی میان دو کره توسط سئول بعد از پرتاب ماهواره شناسایی نظامی پیونگ یانگ صورت می‌گیرد.

رودونگ شینمون، یکی از روزنامه‌های اصلی کره شمالی، روز دوشنبه اظهار کرد که کره جنوبی روندی در پیش گرفته است که همراه با آمریکا و ژاپن، جنگی را علیه کره شمالی تحریک کند.

در این روزنامه آمده است: از زمانی که دو طرف توافقنامه‌های نشست‌های میان دوکره و قوانین نظامی را در سال ۲۰۱۸ امضا کردند، کره جنوبی این توافقنامه‌ها را شدیدا نقض کرده و چندین بار صلح و ثبات شبه جزیره کره شمالی را نادیده گرفته است.

کره شمالی اظهار می‌کند: سئول و واشنگتن فقط در سال گذشته میلادی حدود ۲۵۰ رزمایش نظامی مشترک برگزار کرده‌اند تا برای حمله پیشدستانه به پیونگ یانگ آماده شوند و در چهار سال گذشته بیش از ۶۰۰ بار «جنگ تهاجمی» به راه‌انداخته‌اند. کره شمالی مدت‌ها است که رزمایش‌های نظامی سئول و واشنگتن را تمریناتی برای تهاجم به این کشور می‌داند.

در این روزنامه آمده است: این بازی با آتش اقدامی بسیار تحریک آمیز و خطرناک است که توافقنامه میان دوکره را نقض می‌کند.

«توافقنامه جامع نظامی» روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۹۷) در زمان ریاست جمهوری مون جه این امضا شد. در این توافقنامه آمده است همه فعالیت‌های نظامی خصمانه میان دو کره لغو، مناطق حائل در دریا ایجاد و منطقه غیرنظامی به منطقه ای صلح‌آمیز مبدل شود.

در این توافقنامه دو طرف متعهد شدند رزمایش‌های توپخانه ای و زمینی را در مرز دو کره متوقف کنند. اما بندی مبنی بر ممنوعیت برگزاری رزمایش مشترک میان سئول و واشنگتن در این توافقنامه نیامده است.

کره جنوبی و آمریکا با افزایش آزمایش های تسلیحاتی کره شمالی رزمایش‌های نظامی مشترک خود را گسترش داده‌اند.

کره شمالی روز سه شنبه ۳۰ آبان یک ماهواره شناسایی نظامی را با موفقیت پرتاب و اعلام کرد که قصد دارد چندین ماهواره دیگر را در فاصله زمانی کوتاهی به فضا پرتاب کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha