فایننشال‌تایمز: کشورها علاقه‌ای به پیروی از تحریم‌های غرب علیه روسیه ندارند

تهران- ایرنا- فایننشال تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد: افزایش تجارت کشورها با روسیه نگرانی‌هایی را بین آمریکا و متحدان غربی‌ واشنگتن برانگیخته است و ضمن بی‌اثر نشان دادن تحریم‌های غرب علیه مسکو، از تمایل بیشتر کشورها برای مراوده با روسیه حکایت دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه در گزارش خود به افزایش صادرات ترکیه در سال جاری پرداخته و نوشت: مقام‌های آمریکایی و متحدانش درباره نقش آنکارا به عنوان کانالی برای انتقال کالاهای حساس ساخت تولید کنندگان این کشور به روسیه نگران هستند.

به نوشته این روزنامه، افزایش تجارت و واردات ۴۵ کالای غیرنظامی مورد استفاده توسط ارتش روسیه، تلاش های آمریکا و اروپا را برای محدود کردن توانایی مسکو جهت تجهیز نیروهای مسلح خود تضعیف کرده و به تنش ها بین آنکارا و شرکای آن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دامن زده است.

یکی از شواهدی که نشان می دهد واشنگتن کنترل چنین تجارتی را در اولویت قرار داده است دیدار برایان نلسون معاون خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی از استانبول و آنکارا در این هفته است.

وی قرار است در آنجا درباره «تلاش هایی برای جلوگیری، اختلال و تحقیقات درباره فعالیت های تجاری و مالی که به نفع روسیه در جنگ اوکراین است»، گفت و گو کند.

این دومین سفر نلسون به ترکیه در سال جاری است و در بحبوحه نشانه هایی از ارسال مستقیم قطعات دارای استفاده دوگانه به روسیه انجام می شود. آمریکا و متحدانش این قطعات را دارای ارزش خاص در جنگ ارزیابی کرده اند و مدعی اند این قطعات حتی با برچسب ارسال به کشور دیگری منتقل شده اند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تلاش ها برای قطع این تجارت به دلیل این که شامل کالاهای دارای کاربرد تجاری و نظامی است پیچیده و دشوار بوده است.

طبق این گزارش، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، ترکیه گزارش داد ۴۵ کالا به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار را که در فهرست آمریکا به عنوان «کالاهای دارای اولویت بالا» ذکر شده است به روسیه و پنج کشور شوروی سابق صادر کرده است.

این کشورها مظنون به ایفای نقش واسطه برای مسکو هستند. این آمار سه برابر سطح ثبت شده در همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۲ و آغاز جنگ اوکرین است.

۴۵ دسته از کالاها که شامل اقلامی مانند ریزتراشه‌ها، تجهیزات ارتباطی و قطعاتی مانند دوربین‌های تلسکوپی است، مشمول مقررات کنترل‌های صادراتی آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و انگلیس با هدف جلوگیری از ورود آنها به روسیه هستند. اما این کالاها می توانند با دخالت شرکت های واسطه با پنهان کردن مقصد نهایی خود، تحریم ها را دور بزنند.

این در حالیست که واردات کالاهای دارای اولویت بالا به ترکیه از کشورهای گروه هفت تاکنون بیش از ۶۰ درصد در مقایسه با دوره های مشابه بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱ افزایش یافته و به نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود به نقل از یک مقام اروپایی آورده است: ترکیه و امارات اغلب مقصد واسطه برای سازمان های روسی هستند که تلاش می کنند از مسیرهای واردات چند مرحله ای برای دور زدن تحریم ها بهره ببرند و به ویژه از آنها برای خرید کالاهای اروپایی استفاده شده است.

این رسانه مدعی شد: داده‌های رسمی ترکیه نشان می‌دهد که صادرات کالاهای دارای اولویت بالا به کشورهای شوروی سابق از جمله آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان افزایش یافته است، اما آژانس‌های آماری این کشورها افزایش مشابهی در واردات ثبت نکرده‌اند.

فایننشال‌تایمز: کشورها علاقه‌ای به پیروی از تحریم‌های غرب علیه روسیه ندارند

تحلیلگران می گویند این نشان می دهد که کالاهایی که ترکیه اعلام می کند به مقصد کشورهای واسطه صادر کرده به طور مستقیم به روسیه رفته است.

قزاقستان در سال جاری منتهی به سپتامبر (شهریور) واردات کالاهای با اولویت بالا از ترکیه را به ارزش ۶.۱ میلیون دلار ثبت کرده اما ترکیه می گوید ارزش کالاهای صادراتی به این کشور در همین دوره را ۶۶ میلیون دلار اعلام کرده است.

مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی اند که روسیه از این کالاها در موشک های کروز، پهپادها و بالگردها استفاده می کند.

ترکیه دارای روابط قوی تجاری و دیپلماتیک با روسیه است و وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرده از تحریم های غرب علیه روسیه پیروی نمی کند.

شرکت آذینت الکترونیک تامین کننده لوازم الکترونیکی مستقر در استانبول در ماه جاری به اتهام ارسال کالاهای دارای اولویت بالا مانند مدارهای الکترونیکی به روسیه تحت تحریم آمریکا قرار گرفت.

داده های گمرک روسیه نشان می دهد که این شرکت در سال منتهی به ژوئیه (تیر) ۱.۳ میلیون دلار تجهیزات به این کشور فروخته که ۳۰۰ هزار دلار آن شامل کالاهایی با اولویت بالا بوده است. مقامات این شرکت ترکیه ای به فایننشال تایمز گفته اند ما مطمئن هستیم که محصولات ارسال شده قانونی بوده اند.

فایننشال تایمز نوشت: تنش تجاری اخیر در برهه حساسی برای روابط ترکیه با غرب رخ داده است. آنکارا به دنبال خرید جت های جنگنده اف-۱۶ آمریکا به ارزش میلیاردها دلار است و آمریکا و اروپا تلاش می کنند ترکیه را وادار به تایید عضویت سوئد در ناتو کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha