فقدان نظام ارزیابی تربیتی در وزارت آموزش و پرورش

تهران- ایرنا- دبیر میز تحول امور پرورشی ستاد تعلیم و تربیت، دو چالش پیش روی معاونت پرورشی آموزش و پرورش را فقدان نظام ارزیابی تربیتی و نظام تشویق و تنبیه موثر و ضعف کارایی و اثربخشی مدیریت ساختار و برنامه‌ریزی کلان بیان کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دهمین جلسه کمیسیون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع ادامه بررسی طرح تحول پرورشی با حضور تعدادی از اعضای حقیقی و حقوقی برگزار شد.

این جلسه با حضور سید جلال موسوی معاون تربیتی ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و طریفی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

عباس نصرتی دبیر میز تحول امور پرورشی ستاد تعلیم و تربیت، دو چالش پیش روی معاونت پرورشی را فقدان نظام ارزیابی تربیتی و نظام تشویق و تنبیه موثر و ضعف کارایی و اثربخشی مدیریت ساختار و برنامه‌ریزی کلان بیان کرد.

وی، فقدان نظام ارزیابی موثر، فقدان نظام تشویق و تنبیه موثر، کمی گرایی افراطی در حوزه پرورشی، کمرنگ بودن نگاه تربیتی در انتخاب مدیران را به عنوان چالش های فرعی چالش اول بیان کرد.

نصرتی افزود: در جهت ترمیم چالش فقدان نظام ارزیابی تربیتی و نظام تشویق و تنبیه موثر دو راهکار کلی احصا شده است که راهکار اول شامل طراحی نظام ارزیابی تربیتی مبتنی بر تولید شاخص‌ها و استانداردهای تربیتی برای ارزیابی مربی و معاون مدیر معلمان و دانش آموزان، طراحی مدل اجرایی ارزیابی جهت ارزیابی عملکرد تربیتی دانش آموزان مربیان معلمان مدیران مدارس و مدیران ستادی و تعریف نظام تشویق و تنبیه برای مدیران معلمان و مربیان علاوه بر لحاظ عملکرد تربیتی آنها در طرح رتبه‌بندی است.

وی ادامه داد: راهکار دوم صدور کارنامه عملکرد تربیتی برای تمام عوامل مدرسه و مدیران ستادی است. همچنین نیاز است کارنامه یا پرونده تربیتی برای دانش آموزان تعریف شود که مشوق‌های قابل اعتنا برای دانش آموزانی که امتیاز پرورشی بالایی کسب نمایند، تعیین شود.

نصرتی در ادامه جلسه به چالش ضعف کارایی و اثربخشی مدیریت ساختار و برنامه‌ریزی کلان اشاره کرد و افزود: این کلان چالش، ۱۹ ریز چالش را در برمی گیرد که تعدادی از آنها شامل نبود ثبات مدیریتی، اشکال ساختاری، ضعف در اجرای اسناد بالادستی، کم توجهی به فعالیت‌های بلند مدت، جایگاه کم اثر معاونت پرورشی در سطوح مختلف، کم توجهی به مهدها و پیش دبستانی‌ها و فقدان آمار و داده‌های میدانی دقیق است.

دبیر میز تحول امور پرورشی ستاد تعلیم و تربیت گفت: برای ترمیم این چالش نیز هشت راهکار کلی احصا شده است که تعدادی از آن ها ارتقای معاونت پرورشی به جایگاه قائم مقام وزیر و ادغام معاونت تربیت بدنی در معاونت پرورشی و فرهنگی و ایجاد معاونت پرورشی و تربیت بدنی، ایجاد قرارگاه واحد فرماندهی امور پرورشی و تربیتی ذیل قائم مقام وزیر (معاون پرورشی) با مشارکت نهادهای همکار برای پرهیز از پراکنده کاری‌ها، مداخله‌گری‌ها و موازی کاری‌ها، ملزم شدن مدارس غیردولتی برای اجرای برنامه‌های پرورشی مطابق با نقشه راه و ارزیابی عملکرد تربیتی مدارس است.

در این جلسه، اعضای بر موضوعاتی نظیر توصیفی بودن و مستمر بودن ارزشیابی ها ،توجه به برنامه درسی و فعالیت های صورت گرفته در این فضا تا به حال، مبتلا نشدن به معضلات ارزشیابی های سابق، تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش و تقویت معاونت پرورشی و ...تاکید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha