آتش‌ به ۱۵ هکتار از نیزارهای تالاب حسنلو نقده خسارت زد
عکس آرشیوی است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: بر اثر آتش سوزی یکشنبه شب، ۱۵ هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی حسنلو این شهرستان خسارت دیدند.

اکبر قایمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آتش سوزی شب گذشته در بخشی از نیزارهای این تالاب در نزدیکی روستای حسنلو نقده شروع شد و به ۱۵ هکتار از نیزارهای این تالاب بین المللی خسارت وارد کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این فصل پرندگان آبزی و کنارآبزی مشغول لانه‌سازی و جوجه‌آوری نیستند، مواردی از سوختن پرندگان مشاهده نشده است اما احتمال دارد برخی خزندگان و دوزیستان این تالاب که توانایی حرکت سریع ندارند، تلف شده باشند.

آتش‌ به ۱۵ هکتار از نیزارهای تالاب حسنلو نقده خسارت زد

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: به دلیل وزش باد شدید، خشک بودن و ارتفاع زیاد(حدود ۲ متر) نیزارها و همچنین باتلاقی بودن مسیر مهار آتش بسیار دشوار بود و سرانجام با استفاده یک دستگاه لودر راه دسترسی به تالاب باز شد و ۲ تیم آتش نشانی نقده و محمدیار به همراه ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و ممحیط زیست نقده، این آتش پس از پنج ساعت مهار شد.

وی در خصوص علت آتش سوزی نیز اظهار کرد: بررسی های اولیه نشان داد که علت این آتش سوزی بر اثر سهل‌انگاری گردشگران یا چوپانان در نزدیکی تالاب باشد که باد شدید باعث شعله ور شدن آتش شده بود و بررسی بیشتر موضوع در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، شهرستان نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های «درگه‌سنگی»، «حسنلو» و «یادگارلو» جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

آتش‌ به ۱۵ هکتار از نیزارهای تالاب حسنلو نقده خسارت زد

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی شهرستان نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی در کشور به شمار می‌رود.

تالاب بین‌المللی حسنلو با مساحت ۳۰۵ هکتار در هشت کیلومتری شمال شهر «محمدیار» و ۲۰ کیلومتری «نقده» واقع شده است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان منطقه شکار ممنوع ارتقاء یافت و سد حسنلو نیز با ظرفیت ۹۴ میلیون مترمکعب آب، در حاشیه این تالاب و بر روی رودخانه «گاده‌ر» قرار دارد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha