۴۷۰ اثر در رویداد ملی «پادکست» فارسی رقابت می‌کنند/ آموزش رایگان در باشگاه پادکسترهای جوان

تهران- ایرنا- یکی از اعضای هیئت داوران اولین رویداد ملی پادکست فارسی گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار پادکست فعال فارسی داریم که در پادگیرهای مختلف منتشر می‌شوند که از این تعداد ۴۷۰ اثر در این رویداد شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا، نشست خبری نخستین رویداد ملی پادکست فارسی امروز، دوشنبه با حضور وحید اسدی مدیر شبکه جوان و دبیر رویداد و هفت نفر از اعضای هیات داوران برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور اعضای هیئت داوران رقم‌ خورد، امیرحسین مددی یکی از اعضای هیئت داوران این رویداد گفت: ما در حال حاضر ۱۵ هزار پادکست فعال فارسی داریم که در پادگیرهای مختلف فعال هستند. که ۴۷۰ اثر از بین این پادکست ها در این رویداد شرکت کرده‌اند. داوری این آثار و کلا داوری پادکست خیلی سخت است.

سعید معدن کن دیگر داور این رویداد گفت: پادکست یک فضای شخصی سازی شده است که فرد با علاقه‌ای که دارد، نگاه خودش را می‌خواهد را روایت کند. اما بر مصداق آن چه از جان برآید بر جان نشیند می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر مخاطب بگذارد. داوری این آثار سخت است. هر پادکستی را باید در مقایسه با آنچه خودش می‌خواسته باشد ارزیابی کنیم فارغ از تعداد مخاطبانی که آن را می‌شنوند. پادکست‌هایی داریم که بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده دارند.

وی افزود: در داوری برای مهم است که محتوا ارجینال (اصیل) باشد و رعایت آداب اتفاق افتاده باشد. رادیو رسانه عام و توده است. اما پادکست رسانه فرد و نقطه به نقطه است.

علی بیاگوی هم اظهار داشت: تاکنون ۱۵۰ کار ارزیابی شده است که هم از افراد تازه‌کار و هم افراد حرفه‌ای است و از همه طیفی شرکت کرده‌اند. پادکست یکی از راه‌های قصه‌گویی مدرن است که بر بستر اینترنت به وجود آمده است. در بخش هشتگ ایران ۱۰۸ اثر رسیده است و ۳۳۲ اثر هم در بخش اصلی شرکت کرده‌اند. بخش هشتگ ایران مخصوص آثاری هستند که با محوریت ایران عزیز ساخته می‌شود. تاریخ و فرهنگ و سرگرمی و هنر بیشترین موضوعات در بین آثار رسیده هستند.

ساختن پادکست یک کار دلی است

در بخش دیگر مراسم احسان طریقت یکی از پادکست سازان و عضو جمع داوران این رویداد فرهنگی نیز گفت: تولید پادکست، جان خیلی از ما را نجات داده و انگیزه و موتور محرکی بوده که ما با انگیزه کار کنیم. ساختن پادکست یک کار دلی است. من هم یکی از آن ها هستم و خیلی خوشحال هستم.

اسماعیل باستانی، مجری نشست و یکی از اعضای هیئت داوران نیز گفت: یکی از جوایزی که در این رویداد اهدا می‌شود، جایزه‌ مردمی است. قرار است فضایی را فراهم کنیم که شنونده‌ها بیایند به پادکستی که دوست دارند رای بدهند و پادکست منتخب معرفی شود.

صفاریان پور: به تدریج ساختار تولید پادکست دارد به عنوان یک بستر برای تبلیغات شناخته می‌شود

وی افزود: آموزش یکی از موضوعات مهم برای ساخت پادکست است. نسل اول پادکست سازان دانشی نداشتند و با جستجو و تلاش بلد کار شدند. برای نسل جوانی که قرار است وارد این فضا بشوند، قرار شد باشگاه پادکسترهای جوان راه اندازی شود. سال ها پیش انجمن گویندگان جوان و باشگاه رادیویی جوان راه افتاد و یک نسل طلایی را پرورش داد. امیدوارم برای پادکست هم در باشگاه پادکسترهای جوان این اتفاق بیفتد.

اقتصاد پادکست در ایران توسعه پیدا می‌کند

سیاوش صفاریان پور، یکی از اعضای هیات داوران و سازنده چندین پادکست در این جلسه گفت: پادکست مثل همه رسانه‌ها یک امکان برای اطلاع رسانی و سرگرمی است. اما ویژگی اصلی آن فردی بودنش است. به تدریج ساختار تولید پادکست دارد به عنوان یک بستر برای تبلیغات شناخته می‌شود. وقتی اقتصاد به توسعه این ساختار کمک می‌کند می توانیم به بقای آن امیدوار باشیم. با مداخله کسب و کارهای مختلف به عنوان اسپانسر در تولید پادکست‌ها اقتصاد پادکست در ایران توسعه پیدا می‌کند. این توسعه منجر به بقای بیشتر می‌شود. تیم سازی و گروهی کار کردن نیز در بقای پادکست موثر است.

وی افزود: پادکست یک رسانه فردی است. ولی به هر حال یک فرایند فنی و محتواسازی باید شکل بگیرد. در ایران خوشبختانه افراد در کنار هم قرار می‌گیرند و گروهی کار می‌کنند. در گذشته برای پادکسترها تنهایی کار کردن یک فضیلت بود. الان می‌بینیم توسعه پادکست منجر به شکل گرفتن استودیوهای تولید پادکست شده است. دیگر آن حالت خانگی کنار رفته و تکنیک تغییر پیدا کرده است.

۴۷۰ اثر در رویداد ملی «پادکست» فارسی رقابت می‌کنند/ آموزش رایگان در باشگاه پادکسترهای جوان
رونمایی از نشان باشگاه پادکسترهای جوان

صفاریان‌پور درباره طول عمر پادکست‌ها توضیح داد: در کشور ما تعداد زیادی پادکست شکل گرفتند و ناپدید شدند. چون برخی از روی هوس پادکست می سازند. خاصیت پادکست این است که مثل یک موضوع زنده رشد می کند و ممکن است باقی بماند یا تمام بشود.

در انتهای مراسم از نشان باشگاه پادکسترهای جوان رونمایی شد. در این باشگاه قرار است ساخت پادکست به صورت رایگان به علاقه‌مندان آموزش داده شود.

به گزارش ایرنا، معاونت صدا به‌منظور شناسایی، آموزش و معرفی برترین پادکست‌های فارسی کشور و نیز ایجاد رقابت پویا و سازنده میان پادکسترهای فارسی و همچنین کشف و رشد استعدادهای این حوزه، «اولین رویداد ملی پادکست فارسی» را برگزار می‌کند.آیین پایانی نخستین رویداد ملی پادکست فارسی بهمن ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار خواهد شد و طی آن برگزیدگان، جوایز و لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha