۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85305254
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مالیات مودیانی که کتابخانه احداث کنند کاسته می‌شود

همدان-ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: تمام مودیان چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی اگر برای تعمیر، تجهیز و احداث کتابخانه‌ها هزینه کنند، آن میزان هزینه کرد از درآمدهای مشمول مالیات آنها کاسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وجیه‌اله ذکوری روز سه شنبه در نشست توسعه متوازن (پیوند صنعت و فرهنگ) همدان اظهار کرد: براساس ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم تمام مودیان چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی برای تعمیر، تجهیز و احداث کتابخانه‌ها هزینه کنند، آن میزان هزینه کرد از درآمد مشمول مالیات کاسته می‌شود، به عبارت دیگر اگر ۱۰۰ تومان برای کتابخانه هزینه شود بین ۱۵ تا ۲۰ تومان از مالیات کاسته می‌شود و این اتفاق در هر صورت یعنی رد یا قبول اظهارنامه انجام می‌شود و منوط به نگه داری دفاتر نیز نیست.

وی افزود: لزومی ندارد پول به حساب کتابخانه‌ها واریز شود، بلکه اگر کتابخانه احداث، تعمیر یا از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تجهیز شود و نهاد کتابخانه‌ها آنرا تایید کند چه به صورت نقدی و چه غیر نقدی مشمول ماده ۱۷۲ می‌شود و کافی است در اظهارنامه ذکر شود تا مالیات از فردی که در این حوزه هزینه کرده کاسته شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تصریح کرد: واحدهای تولیدی می‌توانند نسبت راه اندازی کتابخانه سیار اقدام کنند و این هزینه‌ها مشمول ماده ۱۷۲ خواهد شد، حتی اگر زمینی اهدا کنند نیز از هزینه‌های مالیاتی آنها کاسته می شود.

مالیات مودیانی که کتابخانه احداث کنند کاسته می‌شود

واحدهای تولیدی کتابخانه‌ها را با نام خودشان احداث کنند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه واحدهای تولیدی می‌توانند کتابخانه‌ها را با نام خودشان احداث کنند، افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر بانک پاسارگاد تعداد ۱۴ کتابخانه روستایی در استان همدان احداث کرده و یا در حال احداث دارد که به زودی به بهره برداری می‌رسد.

عاطفه زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی یکی از بسترهای اصلی برای رشد افراد متخصص است،گفت: ما باید بتوانیم نسلی را پرورش دهیم که آینده‌ای درخشان داشته باشند و در این راه تلاش ما این است که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار آینده خواندنی است را پشت سر گذاشتیم در حالی که تحقق این شعار نیازمند استفاده از ظرفیت مردمی و افزایش نفوذ در بخش‌های مختلف جامعه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه خواندن امری همگانی است و منحصر به گروه یا فرد خاصی نیست،افزود: اگر بخواهیم جامعه کتابخوان و دانش مدار داشته باشیم باید خواندن را اجتماعی کنیم و همه در تحقق این مهم نقش دارند.

زارعی تاکید کرد: با استفاده از اعتبارات دولتی شاید نتوانیم همه نیازها را پوشش دهیم و به رسالت‌ها و ماموریت‌های خود جامه عمل بپوشانیم بنابراین قانون‌گذار پیش بینی‌هایی را در این حوزه انجام داده و ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده که تاکنون استان‌هایی چون آذرباجان شرقی، فارس و قزوین از آن استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه جامعه ما کتابخوان است و نیاز داریم زیرساخت‌ها را در این حوزه به خوبی فراهم کنیم،گفت: آنچه آمارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان می‌دهد، افزایش علایق کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی است و افزایش درخواست‌ها در حوزه منابع اطلاعاتی و فضاهای مطالعاتی این مهم را تایید می کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان همچنین در این نشست از کلنگ زنی شهرک صنعتی جدید ۲۰۰ هکتاری در شهرستان همدان خبر داد و افزود: این شهرک جدید الاحداث در حد و اندازه شهرک صنعتی بوعلی در ۲۰۰ هکتار پهنه صنعتی جدید در شهرستان همدان پیش بینی شده که به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

مصطفی حقیقی با بیان اینکه در شهرستان همدان طی ۲ سال فعالیت دولت مردمی اقدامات اثربخشی در حوزه زیرساخت‌های صنعتی رخ داده است،اظهار کرد: شهرک صنفی_صنعتی بوعلی ۲ در دولت مردمی سیزدهم مورد بهره برداری قرار گرفت و تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ دومین شهرک صنفی_صنعتی کشور نیز در شهرستان همدان در پهنه‌ای بزرگتر از شهر بوعلی ۲ کلنگ زنی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با ۲ سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته اخبار امیدآفرینی و عملکرد مناسبی قابل ارائه‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد احیای طرح راکد پتروشیمی ابن سینا با ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کلید خورده و ۱۵۰ هکتار به جز عرصه اختصاص داده شده به پتروشیمی دیوار کشی و آماده واگذاری به سرمایه گذاران استاست.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه همه این اتفاقات انجام شده است و تنها قول و وعده نیست گفت: تاکنون در شهرستان ملایر زیر ۳۰۰ هکتار پهنه اقتصادی وجود داشت و هم اکنون به همین نسبت در حال اضافه شده زمین صنعتی در این شهرستان هستیم، همچنین در شهرستان بهار نیز زمین برای یک پهنه صنعتی جدید آماده شده و کلنگ زنی آن انجام خواهد شد.

حقیقی با بیان اینکه در همه شهرستان‌ها افزایش پهنه‌های صنعتی را شاهد هستیم اظهار کرد: همه این موارد اتفاق افتاده و سخنی از وعده و وعید در آینده نیست.

وی افزود: هر سال ۶۰ مگاوات در دوران دولت مردمی و قوی سیزدهم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برق تامین شده در حالی که در سنوات گذشته به طور میانگین ۶ مگاوات تولید شده و این میزان ۱۰ برابر سنوات پیشین است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان تاکید کرد: پیش از این میانگین طرح‌هایی که به واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تبدیل ‌شدند کمتر از ۵۰ طرح بوده اما در هر سال از عمر دولت سیزدهم بیش از ۲۵۰ واحد به بهره برداری رسیده یعنی در ۲ ساله دولت سیزدهم ۵۰۰ طرح تولیدی به مرحله بهره برداری رسید.

حقیقی گفت: همه در دولت و در مجلس به دنبال رخ دادن اتفاقات مثبت هستند و این نشان از کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان اظهار کرد: همه تولید کنندگان اهل فرهنگ هستند و سرمایه گذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی به توسعه استان و کشور منجر خواهد شد و عواید آن به همه به ویژه اهالی صنعت خواهد رسید.

مالیات مودیانی که کتابخانه احداث کنند کاسته می‌شود

شهرک‌های صنعتی استان همدان نخستین مناطق صنعتی صاحب کتابخانه

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: صنعتگران با احداث کتابخانه شهرک‌های صنعتی را به عنوان اولین شهرک دارای کتابخانه به کشور معرفی کنند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه تا فرهنگ توسعه نیابد، توسعه صنعتی و اقتصادی به توسعه متوازن ختم نمی‌شود اظهار کرد: استان همدان یک شرایط بسیار مهیا برای توسعه متوازن دارد زیرا مردم استان از نظر فکری و ذهنی توسعه یافته هستند اما هرچه در این حوزه (ساخت کتابخانه) هزینه شود باز هم کم است.

وی با بیان اینکه عاقل‌ترین افراد در دنیا، افرادی هستند که بر روی فرزندان خود سرمایه گذاری کنند افزود: رشد فکری و اجتماعی فرزندان ما بسیار مهم است و باید آنچه از زیرساخت از جمله کتابخانه لازم است برای آنها فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی استان همدان از کتابخانه‌های فعال و پیشرو کشور است،خاطرنشان کرد: در شهر همدان اگر ۵۰ کتابخانه نیز ساخته شود بازهم نیاز داریم چرا که کلانشهر همدان دارای 700 هزار نفر جمعیت است.

حاجی‌بابایی با توصیه به اینکه با حضور صنعتگران باید یک نهضت کتابخانه سازی ایجاد شود،گفت: چند صنعتگر می‌توانند یک کتابخانه را احداث کنند و آنرا به نام خود ثبت کنند.

وی افزود: اگر در شهرک‌های صنعتی یک کتابخانه احداث شود یک اتفاق بی نظیر در کشور خواهد بود ، در گام اول در شهرک صنعتی بوعلی با ۱۴۰ واحد صنعتی می‌توان یک کتابخانه عمومی ویژه کارگران و صنعتگران احداث کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha