به گزارش ایرنا، اسدلله تقی زاده روز سهشنبه در همایش یکروزه بازرسی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بر اساس ارزیابیهای کارشناسی سامانه سامد در استان تهران میزان نارضایتی شهروندان از نحوه ارائه خدمت مراکز درمانی دولتی و خصوصی در رتبه چهارم مشکلات آنها قرار دارد.
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری تهران ادامه داد: با رویکرد مردمی دولت سیزدهم و استقرار مستمر میزهای خدمت در مصلایهای نماز جمعه و دستگاههای اجرایی به زودی شاهد استقرار میز ارتباط مردمی در محل بیمارستانهای شهر و استان تهران خواهیم بود.
وی تاکید کرد: اساسا کارکرد و خروجی میز خدمت با میز ارتباط مردمی متفاوت است و این در حالیست که طبق تفاهم نامه نهاد ریاست جمهوری با وزارت بهداشت میبایست میز ارتباط مردمی در واحدهای بیمارستانی مستقر میشدند که متاسفانه تاکنون این امر مهم صورت نگرفته است.
تقیزاده هدف از استقرار میز ارتباط مردمی در بیمارستانها را تسریع در رفع مشکلات درمانی شهروندان استان دانست و افزود: امسال بیش از ۴۳ هزار تماس تلفنی شهروندان با سامانه سامد در خصوص مشکلاتی بود که با بخش بهداشت و درمان داشتند و این عدد زمانی برجسته تر میشود که چهار برابر بیشتر از میانگین کشوری است این یعنی مردم استان تهران در حوزه بهداشت و درمان مطالبات و مشکلات جدی دارند.
وی با اشاره به به عزم جدی دولت در بخش سلامت با اشاره به تکمیل پروژههای بیمارستانی نیمه تمام و راه اندازی آن در شهرستانهای استان همچون بیمارستانهای شهریار و اسلامشهر و تهران، اهتمام و اقدام دولت را موثر در کاهش نیازهای مردم در این بخش عنوان کرد.
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری تهران گفت: وقتی شهروندان به بیمارستانها مراجعه میکنند و علاوه بر تألمات ناشی از بیماری باید مشکلات مربوط به برخی بروکراسیها و ناهماهنگیهای بین بخش که عمدتا زمانبر هم هستند را باید تحمل کنند که علاوه بر تحمیل زیانهای روحی ومادی بعضا در برخی موارد جبران ناپذیر است و اینجا فلسفه وجودی میز ارتباط مردمی بیشتر معنا پیدا میکند.
تقی زاده همچنین با اشاره به احیای مجدد واحدهای مددکاری در بیمارستانهای شهر و استان تهران یادآور شد: در سالهای گذشته واحدهای مددکاری در مراکز درمانی نقشی بیبدیل در رفع مشکلات مردم داشتند اما متاسفانه به مرور این واحدها تضعیف و کارکرد اصلی خود را از دست دادهاند.
وی اضافه کرد: در مجموعه اداره کل بازرسی استانداری تهران این اراده وجود دارد که در کمترین زمان ممکن دستگاههای متولی و عضو واحدهای مددکاری بیمارستانها را که عمدتا شامل نمایندگان ادارات بهزیستی، بیمهها، بنیادهای حمایتی، خیرین، سمن ها و سایر دستگاهها است را دور یک میز برای همراهی در رفع مشکلات درمانی شهروندان گردهم آوریم.
تقی زاده در ادامه با اشاره به اینکه در تماسهای تلفنی عمده نارضایتی شهروندان تهرانی از تخلفات بیمارستانهای خصوصی است، افزود: متاسفانه علیرغم همه تلاشها در مقابله با پدیده زیرمیزی در بیمارستانها با استناد به گزارشهای مردمی شاهد بروز این پدیده در بیمارستانهای بخش خصوصی هستیم.
وی اظهار کرد: در این ارتباط لازم است متولیان نظارتی در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اقدامات عملیاتی و سیستمی مقابله با آن را در مراکز درمانی و بیمارستانها پیاده سازی کند.
نظر شما