آموزش مهارت مقابله با بلاهای طبیعی یکی از شاخصه‌های اعتلای کشور است

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فراگیری مهارت مقابله در مقابل بلاهای طبیعی یکی از شاخصه‌های اعتلای کشور است، گفت: فرهنگسازی در دوران کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد و در ادامه زندگی نیز این رفتار، تخصص و مهارت عمیق می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، اصغر باقرزاده امروز در آیین بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله در دبیرستان دوره اول متوسطه نرجس اظهار کرد: جمعیت هلال احمر به آموزش نوجوانان و عموم مردم مبادرت می‌کنند تا در کشوری که آسیب و رویدادهای طبیعی بالاست، آمادگی لازم به وجود آید.

وی افزود: کشوری که در مقابل زلزله آماده باشد، آسیب کمتری می‌بیند، آموزش مهارت جزو وظایف آموزش و پرورش است و رویکرد این وزارتخانه این است که فرصت بیشتری را برای یادگیری مهارت‌ها به وجود آورد. یکی از این موقعیت‌ها برنامه‌هایی است که در حوزه مقابله با بلاهای طبیعی تدارک دیده می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از مدیران، معلمان و عوامل مدارس خواسته شده تا رویکرد مهارت‌محور تقویت شود، مهارت‌آموزی از طریق برنامه درسی غیررسمی،‌ مانند مانورهای زلزله و برنامه درسی رسمی مانند انتخاب رشته‌های کاردانش و فنی‌حرفه‌ای از جمله برنامه‌هایی است که می‌خواهیم براساس آن دانش‌آموزان مهارت بیاموزند.

باقرزاده تاکید کرد: در مدارس تشکل‌های دانش‌آموزی زمینه آموزش مهارت‌ها را می‌توانند برای دانش‌آموزان فراهم کنند که یکی از جذابترین و پرطرفدارترین آن‌ها کانون جوانان هلال است، سعی کنید در این تشکل‌ها عضو شوید.

وی یادآورشد: تاثیرگذاری شما دانش آموزان در جامعه سنجیده شده است و اگر شما چیزی را بیاموزید و به آن پایبند باشید، اولین اثر را در خانواده خود خواهید دید، در نتیجه سرمایه‌گذاری برای مهارت‌آموزی شما پر سود و پر فایده برای تمامی آحاد جامعه است.
 


آموزش طرح دادرس به ۳۰۰ هزار نفر

همچنین در این مراسم سید هاشم حسین المدنی رئیس سازمان جوانان هلال احمر اظهار کرد: یادگیری علوم و فنون جدید ارزشمند است، باید مهارت‌هایی داشته باشیم تا در زندگی بکار گیریم.

وی افزود: طرح دادرس را برای دانش آموزان در نظر گرفته‌ایم که مهارت‌های لازم مقابله با حوادث طبیعی با ۸ موضوع را آموزش می‌دهیم. در این طرح بحث پناه‌گیری در حوادث، ارزیابی مصدوم، احیای قلبی و ریوی، پانسمان و احیای چادر و غیره را داریم که سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر را با همکاری آموزش و پرورش آموزش دادیم.

رییس سازمان جوانان هلال احمر ادامه داد: در مجموعه هلال احمر قالب‌های آموزشی نوین را هم ایجاد کردیم تا مقابله با حوادث طبیعی را در قالب بازی به افراد آموزش دهیم.
 


تا آخر آبان ۱۴ هزار زلزله در کشور رخ داد

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این مراسم گفت: از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساخت، ۴۴ مورد در کشور ما رخ داده است نمونه‌های آن سیلاب، زلزله، فرونشست، رانش زمین، خشکسالی سرمازدگی، موج سرما، موج گرما، ریز گرد و بیماری‌های اپیدمی است که از این بین مهم ترین مورد به لحاظ خطراتی که ایجاد می‌کند، سیلاب و زلزله است.

وی افزود: کشور ما سالانه ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار زلزله دارد که تا اواخر آبان امسال حدود  ۱۴ هزار ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ زلزله با مقیاس بزرگ و کوچک رخ داده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: یکی از مهمترین مخاطرات طبیعی است، در برخی موارد خاص مانند زلزله سر پل ذهاب، در آن سال بیش از ۱۹ هزار زلزله در کشور به وقوع پیوست. امسال تا آخر آبان نیز ۱۴ هزار ۵۰۰ الی و ۸۰۰ زلزله با مقیاس بزرگ و کوچک رخ داده است.

نامی یادآور شد: لازمه ایمنی در مقابل زلزله این است که همه افراد جامعه و مسئولان خود را موظف بدانند که مقررات لازم را برای ایجاد یک جامعه ایمن ایجاد کنند، مطالعاتی در خصوص ۲۲۰ سال گذشته انجام شده است که نشان می‌دهد در این ۲۲۰ سال که داده‌های ۱۴۰ سال آن به صورت روایت تاریخی و ۸۰ سال آن به صورت اسناد ژئوفیزیک است و نشان می‌دهد دراین مدت ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر داشتیم.

به گفته وی، آخرین زلزله نیز ۷.۷ ریشتر بوده است که این نشان می‌دهد که اگر ساخت و سازهای کشور به گونه ای انجام شود که مصالح ساختمانی تا ۸ ریشتر مقاوم باشد، زلزله دیگر یک بلا نیست و یک پدیده است.

وی عنوان کرد: انرژی که یک گسل ۴ ریشتری آزاد می‌کند، با انفجار یک بمب هیروشیما یا هزار تی ان تی برابر است، زلزله بزرگ ترکیه برابر با ۱۹ بمب هیروشیما یا ۱۹ هزار تی ان تی بود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: بررسی زلزله ترکیه نشان داد که ترکیب بتون‌ها، ترکیب لازم نبود. پس اگر ما هم ساختمانی با این مشخصات داشته باشیم، نباید انتظار مقاوم بودن در مقابل زلزله را داشته باشیم.

نامی افزود: دنبال اجرای مقررات در ساخت و سازها هستیم اما این کار نیاز به عزم عمومی دارد که هرفرد بداند جان، مال و خانواده خود را زیر چه نوع سقفی می‌برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha