"یک روزِ بخصوص"، روایت مشکلات تک فرزندی به زبان نمایش+فیلم

همدان- ایرنا- نمایش "یک روز بخصوص" به نویسندگی و کارگردانی «مهدی حبیبی» داستان تنهایی پسر بچه‌ای را روایت می‌کند که تک فرزند است و از هر طریقی تلاش می‌کند تا هم‌نشین و هم‌بازی برای خود دست و پا کند و مشکلات تک فرزندی را به نمایش بگذارد.

به گزارش ایرنا؛ نمایش با نواختن یک موسیقی ملایم که گروه آن در گوشه چپ صحنه قرار گرفته‌ بودند، آغاز شد و تا پایان نمایش بازیگران را همراهی می‌کنند و از تنهایی توماس می‌نوازند، از روزهایی که در کُنج خانه کِز کرده و هیچ هم‌بازی ندارد تا وقتش را با آنها تقسیم کند و گاهی هم توماس برای آنها دست به ساز می‌شود.

تمام دلخوشی‌های «توماس» قفسه کتاب‌هایش، تلویزیون، ساعت دیواری و ماکروویو شده تا هر وقت گرسنه‌اش شد، در نبود مادر فست‌فودش را گرم کند و بخورد، درد تنهایی که گریبان بسیاری از هم سن و سالان او را گرفته و به خاطر خودخواهی والدین در خانه‌های قوطی کبریتی اسیر شده‌اند.

گاهی عصبانی می‌شود، گاهی به فکر فرو می‌رود و در پرده‌های مختلف نمایش از رنج‌هایش و تنهایی‌هایش با تماشاچیان می‌گوید، مادرش به عنوان یک حسابدار ماهر در یک شرکت مشغول به کار است و پدرش هم صاحب یک کارخانه تولید تُن ماهی است اما در کنار تمام دل‌ مشغولی‌های‌شان، توماس جایی ندارد و در دنیای تنهایی خود روزگار سپری می‌کند.

طراحی لباس، دکور، نورپردازی و چیدمان نمایش بسیار زیبا و حرفه‌ای طراحی شده و در پرده‌های مختلفی از نمایش به زیبایی بازیگران حضور یافته و صحنه مرتبط با هر پرده را برای تماشاچیان بازی می‌کنند و دیالوگ‌هایی که گوینده در هر پرده از شرح حال «توماس» برای حُضار روایت می‌کند.

"یک روزِ بخصوص"، روایت مشکلات تک فرزندی+فیلم

توماس پسر بچه‌ای است که نقش اصلی نمایش «یک روز بخصوص» را بازی می‌کند و در مدت زمان اجرای آن به زیبایی مشکلات و معضلات تک فرزندی را به نمایش می‌گذارد و از هر طریقی می‌خواهد خود را از این تنهایی نجات دهد، تا جایی‌که تصمیم می‌گیرد برای خود پدر و مادر دیگری انتخاب کند.

در ادامه توماس به جای انتخاب یک پدر و مادر جدید، به ذهنش خطور می‌کند تا از پدربزرگ و مادربزرگش که در هندوستان زندگی می‌کنند کمک بگیرد، پدربزرگ توماس خود را افسر ارشد ارتش معرفی می‌کند و بارها در صحنه‌های مختلف نمایش، توماس هم با پدربزرگش این دیالوگ را تکرار و طبق روال نظامیان ادای احترام می‌کند.

داستان توماس داستان هزاران کودکان تک فرزندی است که امروز در هر خانه‌ای مُد شده، بدون آنکه والدین شان نگران آینده فرزند خود از تنهایی و درون‌گرایی آنها باشند، کودکانی که هیچ درکی از خواهر و برادر ندارند، تجربه بازی با هم سن و سالان خود را ندارند و برقراری ارتباط برایشان سخت است.

توماس اما می‌خواهد این معضل را با زبان نمایش فریاد بزند و از درد تنهایی رهایی یابد، با پدربزرگ و مادربزرگش که سه سوت خود را به محل سکونت او می‌رسانند، همفکری می‌کند و به این نتیجه می‌رسند که موانعی در محل کار پدر و مادرش ایجاد کنند تا اخراج شوند و بهانه‌ای برای سر کار رفتن نداشته باشند، اما کارهای این سه نفر بی‌نتیجه می‌ماند و داستان با تنهایی ادامه‌دار توماس پایان می‌یابد.

نمایش «یک روز بخصوص» و همخوانی آن با موضوع روز «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده»، به زیبایی و با خلاقیت خاصی توسط گروه هنری «سپید و سیاه» تولید شد و ۱۵ روز در شهرستان ملایر اکران داشت که در هر اکران به جرات می‌توان گفت صندلی‌های سالن پر از تماشاچی بود از سنین مختلف گرفته تا دانش‌آموزان و والدین آنها می شد.

"یک روزِ بخصوص"، روایت مشکلات تک فرزندی+فیلم

«مهدی حبیبی» هنرمند و کارگردان توانمند ملایری است که با زوج هنری خود «نرگس خاک‌کار» سال‌هاست در حوزه تئاتر صحنه‌ای و خیابانی فعالیت می‌کنند و در این زمینه افتخارات زیادی را در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده‌اند.

او در گفت و گو با ایرنا درباره نمایش «یک روز بخصوص» گفت: این نمایش در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کرد و هفت جایزه، چهار تندیس بخش بین‌الملل و سه تقدیر را به خود اختصاص داد و موفق شد تندیس‌های بخش نویسندگی، کارگردانی؛ بازیگری، طراحی لباس و صحنه و همچنین لوح تقدیر موسیقی و جایزه ویژه کودک را کسب کند.

حبیبی بیان کرد: موضوع نمایش تنهایی‌ و مشکلات بچه‌های تک فرزند است و پدر و مادرشان شاغل هستند و از آنجا که پسر من نیز تک فرزند است، تصمیم گرفتم به نوعی به او کمک کنم، شاید نتوانم تنهایی‌اش را پر کنم، اما با نوشتن یک نمایشنامه و کار کردن روی یک نمایش، تا حدودی مشکلات بچه‌های تک فرزندی را به روی صحنه بردیم.

به گفته وی؛ نمایش «یک روز بخصوص» در بخش اول ۱۵ روز اکران داشت و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد که پایان اکران بخش اول نمایش با ایام فاطمیه(س) مصادف شد و به طور موقت اجراهای‌مان را متوقف کردیم و در صدد هستیم بعد از ایام فاطمیه با رایزنی‌هایی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر، بخش دوم اجراها را از سر بگیریم.

"یک روزِ بخصوص"، روایت مشکلات تک فرزندی+فیلم

کارگردان نمایش «یک روز بخصوص» ادامه داد: مخاطبان ما بیشتر دانش‌آموزان و عموم مردم بودند و متن نمایش را طوری نوشتم که هم بتوانیم برای بچه‌ها و هم والدین اثرگذار باشیم.

«بهنام شهبازی»، «هوراد حبیبی»، «نرگس خاک‌کار»، «بهنام عبدلی»، «حامد زنگنه»، «باران تاجیک»، «هلنا کاشفی» و «بهار رفیعی‌نژاد» در این نمایش ایفای نقش کردند و گروه موسیقی به سرپرستی «امیر سخاوت» و «حامد نصیری» نوازنده گیتار و «فرهنگ بتویی» نوازنده ویولون و «محمود غلامی» بودند.

حبیبی ضمن تقدیر از همراهی خوب «ریحانه رسولی»، «افشین حیدری»، «مهدی بحیرایی» و «ابوالفضل روستایی»، افزود: این نمایش توسط گروه هنری «سیپد و سیاه» و «خانه خلاق رُجا» تولید شد و امیدوارم بتوانیم اتفاقات خوبی را در ملایر رقم بزنیم.

وی یادآور شد: زحمات و تلاش‌های فرشاد کشاورزیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر برای فرهنگ و هنر ستودنی است و او یک فضای بسیار لطیفی را ایجاد کرده که هنرمندان دغدغه‌ای جز کار کردن ندارند.

به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر ۱۰ گروه نمایشی فعال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha