۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۹
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85307003
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش ۱۰ برابری سطح کشت گیاه علوفه‌ای تریتیکاله در کشت و صنعت مغان

اردبیل- ایرنا- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت گیاه علوفه‌ای تریتیکاله با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب در مزارع این بنگاه تولیدی خبر داد.

صمد بهزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال برای مدیریت مصرف آب یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شرکت کشت و صنعت مغان به کشت تریتیکاله مخلوط با ماشک گل خوشه‌ای و نخود علوفه‌ای اختصاص یافته است.

وی پیش بینی کرد که در این میزان از اراضی کشت و صنعت مغان بیش از ۳۰ هزار تن علوفه تریتیکاله و ۷۰۰ تن بذر این محصول تولید شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: گیاه تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی گندم و چاودار به دست می آید و دانه آن به دلیل بالا بودن اسید آمینه لیزین، نسبت به دانه جو و ذرت منبع انرژی با ارزشی جهت تغذیه دام و طیور محسوب می شود.

وی بیان کرد: برای تأمین علوفه مورد نیاز مجتمع دامپروری کشت و صنعت مغان، کشت محصولات جدید علوفه‌ای پاییزه از قبیل تریتیکاله، نخود علوفه‌ای و چغندر علوفه‌ای در دستور کار این مجتمع قرار گرفته است.

بهزاد اضافه کرد: محصول تریتیکاله که برای اولین بار در استان اردبیل در شرکت کشت و صنعت مغان کشت شده، از جمله محصولات کم هزینه و کم‌آب‌بر و پربازده محسوب می شود و در سالی که با چالش کم‌آبی رو به رو هستیم، در مدیریت مصرف آب کشاورزی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

تریتیکاله با نام عامیانه چاودُم محصولی حاصل دستکاری انسان بر روی ژنوم‌های گندم و چاودار بوده و از تلاقی این دو گیاه به وجود می آید و بیشتر شبیه گندم است اما در مقایسه با گیاه گندم، از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است.

این گیاه بر حسب گونه ممکن است بهاره یا زمستانه باشد و اگرچه هدف از به وجود آوردن آن تامین غلات برای تغذیه انسان بوده ولی هم‌اکنون اغلب به عنوان یک گیاه علوفه‌ای کشت می‌شود و در قیاس با جو میزان دانه تولیدی آن دو برابر عملکرد دارد.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری با بیش از ۲۰ هزار دام، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

تغذیه دام مجتمع دامپروری شرکت کشت و صنعت مغان با بیش از ۲۰ هزار دام سنگین، تنها با محصولات و علوفه تولیدی در اراضی این واحد اقتصادی انجام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha