مجلس شورای اسلامی؛ مظهر اراده ملی

شهرکرد – ایرنا – مجلس شورای اسلامی از مهمترین نهادهای قانونگذار، تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز و با توجه به نقش مردم در انتخاب نمایندگان، مظهر اراده ملی است.

به گزارش ایرنا، مجلس شورای اسلامی که در سال ۱۳۵۹ با این عنوان نام‌گذاری شد و وظیفه اصلی آن قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است به شرطی که شورای نگهبان آن قوانین را تایید کند، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۲ با تصویب ماده واحده‌ای، ۱۰ آذر ماه را به مناسبت سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد، آیت‌الله سید حسن مدرس، روز مجلس نامگذاری کرده است.

شهید مدرس، مجتهدی وارسته بود که از خواسته‌های ملت دفاع کرد، به موضوع‌های ملی و دینی کشور پرداخت و در یک کلام مفهوم مجلس خانه ملت است را معنا کرد و چون از خدا می‌ترسید از هیچ کس دیگری نترسید و با قدرت در مقابل دشمنان خارجی، فشارها و استبدادهای رژیم پهلوی ایستادگی کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم هستند و بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس طرح‌ها و لوایح را پیگیری می‌کنند.

در دوران رژیم پهلوی در ساختار پادشاهی، مردم هیچ نقشی در اداره مملکت نداشتند اما در ساختار جمهوری اسلامی ایران که مردمسالاری اسلامی حاکم است، نقش مردم در اداره ممکلت در انتخابات‌های پارلمانی یا مجلس به وضوح دیده می‌شود.

مجلس شورای اسلامی بیانگر قدرت مردمسالاری دینی در کشور

مجلس شورای اسلامی بیانگر قدرت مردمسالاری دینی در کشور و تاثیرگذاری مردم به صورت مستقیم در تصمیم‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور است.

یک استاد دانشگاه شهرکرد گفت: در نظام سیاسی جمهوری اسلامی سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان موثرترین مولفه‌های اثرگذار در کشور به شمار می‌روند.

احمد رضا بسیج در خصوص اهمیت مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس شورای اسلامی وظیفه قانون‌شناسی و معرفی قانون را برعهده دارد و به عنوان یکی از عوامل مهم پیشرفت و پس‌رفت جامعه می‌تواند به حساب آید.

از نظر این استاد دانشگاه، یکی از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون‌شناسی است به این معنی که براساس آموزه‌های دینی ، باید قانون دین را در حوزه‌های مختلف بشناسند و روش اجرایی کردن آن‌ها را در مجلس وضع و به جامعه عرضه کنند.

این استاد دانشگاه معتقد است: نمایندگان باید قانون خدا را در حوزه‌های مختلف کشف کنند.

بسیج با بیان اینکه برخی از قوانین از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یا برخی قوانین بالادستی از سوی رهبر معظم انقلاب با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام وضع می‌شود، اضافه کرد: با این وجود عمده قوانین در خصوص بودجه، استخدام، نیروی انسانی، بحث‌های عمرانی، فرهنگی، تربیتی، آموزشی، علمی، فناوری، نظامی و سایر مسائل را مجلس وضع می‌کند و پیشرفت و پسرفت جامعه تابع همین قوانینی است که از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود.

بسیج گفت: مجلس شورای اسلامی همان‌گونه که حق نظارت، استیضاح و سوال از وزیران را دارد در مباحث موجود اقتصاد کشور نیز حق نظارت عالیه دارد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم مجلس کارآمد و انقلابی است، ادامه داد: تصویب حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جمله قوانین مهم تصویب شده در این دوره از مجلس است.

بسیج با بیان اینکه نیروی انسانی جوان از مهمترین عوامل توسعه است ،اظهار داشت: در سال‌های گذشته با سیاست‌های غلط، کشور با کاهش و پیری جمعیت روبرو شد ،همان آفتی که توسعه و پیشرفت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: قانون حمایت از جوانی جمعیت از قانون‌های حیاتی مورد نیاز جامعه بود که در ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره تصویب شد.

بسیج روان‌سازی در مجوزهای کسب و کار را از دیگر قوانین مهم تصویب شده در این دوره از مجلس عنوان کرد و گفت: در گذشته قانون‌های طلایی وجود داشت و صدور مجوز پیچ و خم‌های زیادی داشت و بخش خصوصی را خسته می‌کرد و با تصویب این قانون روند کار بهبود یافت.

وی گفت: براساس تاکید رهبر معظم انقلاب با تصویب قانون ،روان‌سازی در صدور مجوزهای کسب و کار زمینه اجرای قانون اصل ۴۴ در جامعه فراهم شود.

وی یادآور شد: جایگاه مجلس در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دیگر مهم‌تر است چون با رای مردم تشکیل می‌شود و برای داشتن مجلس انقلابی و متعهد مردم نقش مهمی برعهده دارند.

بسیج تاکید کرد: نمایندگان مجلس افزون بر پاک دست و دانا بودن، باید شجاع باشند تا اینکه تحت تاثیر جریان‌های سیاسی قرار نگیرند و از اهداف کلی نظام و انقلاب عقب نشینی نکنند.

به گزارش ایرنا، چهار کرسی مجلس شورای اسلامی مربوط به چهارمحال و بختیاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha