مناف هاشمی: وزیر ورزش به موضوع ژیمناستیک ورود کرد/ ۵۰ میلیارد به فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود

تهران- ایرنا- دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: کیومرث هاشمی به مسئله ژیمناستیک ورود پیدا کرد و اختیاراتی هم در این خصوص به رئیس کمیته ملی المپیک داده است.

به گزارش ایرنا، بیست و نهمین نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک صبح امروز با حضور اعضا برگزار شد. سید مناف هاشمی دبیرکل و سخنگوی کمیته ملی المپیک با اشاره به مصوبات این جلسه اظهار داشت: نخستین بحث، متمم بودجه برای فدراسیون‌ها بود. با توجه به صرفه‌جویی‌هایی که در هزینه‌های هانگژو داشتیم، پیش‌بینی کردیم به فدراسیون‌ها خارج از بودجه کمک کنیم؛ البته در قالب شاخص‌های ارزیابی بازی‌های آسیایی هانگژو. در این خصوص نگاهی هم به رشته‌هایی المپیکی که شانس کسب سهمیه المپیک در آن ها دیده می‌شود، داشتیم. مباحث مدیریتی که مدنظر رئیس کمیته و اعضای هیئت اجرایی و مجموعه کمیته بود هم لحاظ شد. امیدوارم بتوانیم ظرف یکی دو ماه آینده این بودجه را به فدراسیون‌هایی که برای برگزاری اردوها و حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک نیاز به کمک دارند، بپردازیم. فدراسیون‌هایی که در بازی‌های آسیایی تلاش داشتند، از سوی هیئت اجرایی و کمیته ملی المپیک دیده شدند و شاید این کمک، به نوعی تقدیر از این فدراسیون‌ها محسوب شود. اختیارات اصلاحات این طرح را هم به رئیس کمیته ملی المپیک داده شد.

وی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در تاریخ ۱۴ آذرماه گفت: برای مجمع باید حسابرس و گزارش مالی را پیش تر در جلسه هیئت اجرایی تصویب می‌کردیم. به همین خاطر در جلسه گذشته هیئت اجرایی گزارش سالانه ۱۴۰۱ توسط اعضای هیئت اجرایی تصویب شد. حسابرس هم مشخص شد که در مجمع بتوانیم جزیی از مقدمات مجمع سالانه است را داشته باشیم. مقرر شد ۵۰ میلیارد تومان خارج از بودجه به فدراسیون‌های المپیکی پرداخت شود.

سخنگوی کمیته ملی المپیک افزود: گزارش مفصلی هم توسط عبدالحمید احمدی رئیس انجمن ورزشی نویسان در حوزه ورزش در جلسه امروز ارائه شد. این گزارش مورد حمایت اعضای هیئت اجرایی قرار گرفت و قرار شد در طول سال از این انجمن مساعدت مالی انجام گیرد که عدد آن مشخص شده است.

مناف هاشمی با اشاره به رونمایی از فایل صوتی جهان پهلوان تختی ادامه داد: تقدیر و حمایت از برگزاری مراسم سده المپیک به بهانه رونمایی از صدای تختی نیز در جلسه امروز بررسی و قرار شد در سوم بهمن این مراسم با حضور تمام کسانی که در طول تاریخ ایران از المپیک مدال طلا، نقره و برنز گرفتند، مورد تقدیر قرار بگیرند. اگر این افراد در ایران حضور داشتند از آنها دعوت می‌شود تا در جلسه حضور داشته باشند و در غیر این صورت به صورت مجازی برای حضور در جلسه دعوت می‌شوند. این کار برزگی است که اولین بار این اتفاق می‌افتد.

سخنگوی کمیته ملی المپیک درخصوص برگزاری المپیک زمستانی گفت: المپیک زمستانی را پیش رو داریم و با توجه به این که ایران تنها در رشته اسکی شرکت می کند، نظریان به عنوان رئیس انتخاب شد و تابع به عنوان رئیس مرکز نظارت و نماینده کمیته ملی المپیک، کاروان المپیک زمستانی را همراهی خواهد کرد. درخصوص مباحث اجرایی کمیته ملی المپیک، حمایتهایی که باید صورت گیرد هم در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به انتخاب رئیس جدید آکادمی ملی المپیک فرصت نشده بود تا از علیرضا پاکدل سرپرست اسبق آکادمی تقدیر شود که امروز مراسم قدردانی از او صورت گرفت. مباحثی هم درخصوص المپیک، ارزیابی بازی‌های آسیایی داشتیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای المپیک گفت: دقیقا همین طور است چون بازی های آسیایی تازه تمام شده و ارزیابی های این بازی ها هم تازه تمام شده است. گزارش مجمع درحال آماده شدن است ولی با این حال از ۲ الی ۳ ماه قبل کارها شروع شده. با این حال باید روزانه کارها المپیک به صورت روزشمار دنبال شود. در این خصوص کمیته مشترکی بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک با فدراسیون هایی که پیش بینی کسب سهمیه دارند تشکیل شده. جلساتی با کشتی،تکواندو و وزنه برداری جلساتی برگزار شده و قرار است جلسات دور دوم نیز در کمیته ملی المپیک برگزار شود. در این جلسات هم بحثهای تکنیکی و فنی مطرح میشود و هم مباحث مربوط به کسب سهمیه دنبال و حمایت میشود. در جلسه قبل هیئت اجرایی بسته پیشنهادی برای ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه المپیک میشوند، پیشنهاد کردیم که باید آن را اجرایی کنیم. در این متمم و غیر از این متمم، کمکهایی ویژهای که باید به رشته های المپیکی شود، در دستور کار کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش قرار دارد و درحال دنبال شدن است. این فرایند باید جدیتر، دقیقتر و بهطور روزانه دنبال شود. تعداد کسب سهمیه های ما در رشته‌های کشتی، تیراندازی، تکواندو و وزنهبرداری تا حدود زیادی قطعی شده و در برخی رشته‌های دیگر هم امید به کسب سهمیه داریم اما باید زمان جلو برود تا لیست دقیقی از تعداد سهمیه‌های المپیک ارائه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در رشته‌های تیمی شانس کسب سهمیه المپیک داریم یا خیر، گفت: باید صبر کنیم. تلاش‌هایی در این خصوص توسط فدراسیون‌ها در حال انجام است.

هاشمی درخصوص تعیین تکلیف فدراسیون ژیمناستیک هم عنوان کرد: کمیته ای درحال کار کردن روی موضوع ژیمناستیک است. کیومرث هاشمی به مسئله ژیمناستیک ورود پیدا کرد و اختیاراتی هم در این خصوص به رئیس کمیته ملی المپیک داده است. در ۴ هفته گذشته، هفته ای یک الی ۲ بار جلساتی برگزار شد. امیدواریم هرچه زودتر ژیمناستیک ایران تعیین تکلیف شود. باید یک مقدار مواضع عزیزان در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و فدراسیون جهانی و عزیزانی که در حوزه سرپرستی هستند یا دوستانی که در گذشته مسئولیت داشتند و فدراسیون جهانی آنها را قبول دارد، باید تعدیل شود. این ها بحث‌های فنی است که شاید خیلی جای صحبت در جلسات عمومی نداشته باشد تا به یک نتیجه واحدی برسد. به هر نتیجه واحدی که در این خصوص برسیم، آن نتیجه به نفع ایران خواهد بود و از آن حمایت خواهیم کرد.

هاشمی درخصوص تیم ملی امید گفت: درخصوص تیم امید زیاد صحبت کرده‌ام. ما اختیاراتمان را تفویض کردهایم و فدراسیون فوتبال مثل همه فدراسیونهای دیگر می‌تواند از رشته‌های خودش حمایت کند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص اختلافات موجود بین برخی اعضای هیئت اجرایی گفت: نمی دانم منظور از اختلاف بین اعضای هیات اجرایی چیست اما در جلسات شورایی و جمعی و جلسات شوراهای شهرها که توسط مردم به طور مستقیم و جه توسط مجمع به هیئت اجرایی اختیاراتی داده می‌شود، برای همه موضوعات بحث می‌شود. ما مثل یک دستگاه دولتی نیستیم که دستوری از بالا به پایین عمل شود. در کار جمعی باید مشورت کنیم. شاید اختلاف نظر در برخی مسائل وجود داشته باشد اما در پایان جلسات همه با دوستی و صمیمی از هم خداحافظی می کنند و به جرات می گویم یکی از بهترین هیئت های اجرایی را داریم که اگر اختلافات مختصری هم وجود داشته با هم همسو شدهاند. چون هدف ما موفقیت و سرافرازی کشور و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران است.

وی ادامه داد: با اختلاف به جایی نمی رسیم. اعضای هیئت اجرایی کاملا همدل هستند و اگر مختصر اختلاف نظری هم بوده نسبت به یکدیگر متعهد شدیم که کمتر و حتی نباشد تا بتوانیم در المپیک پیشرو و مسابقات داخل سالن موفق عمل کنیم. سیاست کمیته این است که آکادمی ملی المپیک در آینده مال المپیکی‌ها و رشته‌هایی باشد که در المپیک‌ها و بازیهای آسیایی نتیجه میگیرند. این موضوع بسیار مهمی است که آکادمی در آینده به عنوان یک مرکز علمی، روانشناسی، پزشکی برای ورزشکاران باشد و مرکز سنجش آن با بهترین امکانات به ورزشکاران خدمات‌دهی کند. همچنین خود آکادمی و سالنهای آن در اختیار رشته های المپیکی، آسیایی و سایر رشته های دیگر قرار گیرد. در گذشته تعداد افراد غیرورزشی که از امکانات آکادمی بهره مند می شدند، بیشتر از ورزشکاران بود. این مورد اعتراض جامعه ورزش بود. وقتی سیاست‌ها تغییر می‌کند و رویکردها عوض می‌شود، مختصری اختلاف نظری هم ایجاد می‌شود. به نظر میرسد در آینده بتوان این مرکز را به صورت بهتر در اختیار ورزشکاران قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha