افزایش دانشجویان خارجی برای ارتقای رُتبه بین‌المللی دانشگاه‌های کشور ضروریست

اصفهان - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: افزایش تعداد دانشجویان خارجی بمنظور ارتقای جایگاه دانشگاه‌های کشورمان در نظام‌های رُتبه‌بندی بین‌المللی ضروریست.

حمیدرضا صفوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان دانشگاه یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در رُتبه‌بندی‌های بین‌المللی است و دانشگاه‌های کشورمان برای بهبود درجه خود باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه دانشگاه‌های کشورمان در مراتب جهانی اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید به سمت برنامه‌ریزی مدیریتی بمنظور جذب دانشجویان خارجی و افزایش تعامل با دانشگاه‌های مُعتبر خارجی، انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری و اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک حرکت کنند.

صفوی اضافه کرد: تقویت ارتباطات جهانی، همکاری با استادان همبسته بین‌الملل و تولید مقاله‌ها و کتاب‌هایی که بعنوان مرجع جهانی مطرح شوند، نیز در این پیوند ضروریست.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشورمان در چشم‌انداز ارتباطات بین‌المللی، جای کار زیادی دارند، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود در این مسیر، تحریم‌هاست بطوریکه‌ بیشتر دانشگاه‌های ما امکان تبادل مالی خارجی را ندارند و بدلیل هجمه علیه کشورمان، در برگزاری همایش‌های بین‌المللی نمی‌توانیم بخوبی از ظرفیت حضور یا مشارکت استادان خارجی استفاده کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، یکی دیگر از شاخص‌های تاثیرگذار در رتبه‌بندی بین‌المللی مراکز علمی را نسبت دانشجو به استاد دانست و اضافه کرد: هرچه این نسبت بهتر باشد در ارتقای رُتبه نیز تاثیر بسزایی دارد.

صفوی ادامه داد: بعنوان مثال در دانشگاه صنعتی اصفهان در زمان حاضر نسبت دانشجو به استاد ۲۲.۷ است یعنی به ازای هر ۲۲.۷ دانشجو یک استاد وجود دارد در حالی که این شاخص باید بهبود یابد و به ۱۵ برسد.

وی یکی دیگر از معیارهای تاثیرگذار در رُتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را نسبت دانشجویان دختر به پسر عنوان کرد و گفت: بهترین حالت این معیار ۵۰ به ۵۰ است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به نظام‌های رُتبه‌بندی جهانی مانند «تایمز»، «شانگهای»،«کیو اِس» و جهان اسلام(ISC) اشاره و اضافه کرد: تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌هاست که مهر امسال نتیجه رتبه‌بندی نسخه سال ۲۰۲۴ میلادی را اعلام کرد.

صفوی توضیح داد: دلیل‌اینکه تایمز، رُتبه‌بندی سال ۲۰۲۴ میلادی را قبل از فرارسیدن سال اعلام کرد، این است که یک دانشجو، استاد یا دانشگاه برای تصمیم گیری در باره همکاریش با یک دانشگاه، بتواند از نتایج این رُتبه‌بندی در بررسی وضعیت دانشگاه مورد نظرش استفاده کند.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۵ میلادی فقط ۲ دانشگاه کشورمان شامل دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و شریف در این رُتبه‌بندی حضور داشتند، خاطرنشان کرد: تعداد آنها در نسخه سال ۲۰۲۳ به ۶۳ و در سال ۲۰۲۴ به ۷۵ دانشگاه افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از ارزیابی این نظام بر اساس خوداظهاری دانشگاه‌ها و بخش دیگر نیز طبق بررسی‌های خود تایمز انجام می‌شود، افزود: معیارهای ارزیابی در این نظام شامل پنج بخش اصلی آموزش، محیط پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم‌انداز بین‌المللی و ارتباطات صنعتی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در بخش آموزش مواردی مانند شهرت آموزشی، نسبت استاد به دانشجو، نسبت دانشجویان دکترا به کارشناسی و درآمد سازمانی از بخش آموزش و در زمینه «محیط پژوهش» مسائلی مانند درآمد حاصل از پژوهش و بهره‌وری پژوهش ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه استناد به مقالات و کتاب‌ها نیز در بخش «کیفیت پژوهش» و تعداد دانشجویان خارجی و نسبت آنها به کل دانشجویان، نسبت اعضای هیات علمی بین‌الملل، همکاری‌های بین الملل و تفاهمنامه‌های همکاری نیز در زمینه «چشم‌انداز بین الملل» مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: در زمینه ارتباطات صنعتی نیز درآمدهای حاصل از ارتباط با صنعت و ثبت اختراع بویژه در سطح بین‌الملل اهمیت دارد.

صفوی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۴ در بازه ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار داشت، گفت: یکی از بهترین امتیازهای ما در این رُتبه‌بندی مربوط به بخش ارتباط با صنعت بود بطوریکه میانگین امتیاز دانشگاه‌های دنیا در این شاخص ۴۱ و در دانشگاه صنعتی اصفهان ۷۵ بود.

وی افزود: مواردی مانند سابقه طولانی ارتباط این دانشگاه با صنعت و همچنین استقرار و فعالیت صنایع بزرگ در استان اصفهان و ارتباط تنگاتنگ آنها با دانشگاه ها نیز در این زمینه تاثیر دارد.

صفوی همچنین با بیان‌اینکه نسبت دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه صنعتی اصفهان یک درصد است که برای اثرگذاری بین‌المللی باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: پردیس بین‌المللی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرده و امید است با فعالیت آن، بحث چشم‌انداز بین‌الملل این مرکز علمی نیز ارتقا یابد.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است؛ نسبت دانشجویان دختر به پسر در این دانشگاه ۴۰ به ۶۰ است.

بر اساس آمار موجود حدود یکصد هزار دانشجوی خارجی از ۹۴ کشور جهان در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha