۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85310250
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ هزار میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری خراسان شمالی اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری این استان اختصاص یافت که در قالب تفاهم نامه‌ای با قرار گاه امام حسن (ع) در مدت سه سال اجرایی خواهد شد.

علی اسدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان اعتبار از محل منابع ملی اختصاص یافته است و طرح های آبخیزداری در گستره ۵۰۰ هزار هکتار اجرایی خواهد شد.

به گفته وی؛ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب با اجرای این طرح ها ذخیره سازی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: اینک با قرارگاه امام حسن (ع) نیز تفاهم نامه امضا و عملیات اجرایی آن نیز در عرصه های منابع طبیعی آغاز شده است.

وی افزود: استان خراسان شمالی دارای ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار هکتار وسعت است که حدود ۷۲ درصد آنرا منابع طبیعی تجدید شونده به مساحت ۲ میلیون و ۱۲۴ هزار به خود اختصاص داده است که ۲۰ درصد از این اراضی با وسعت ۴۳۴ هزار هکتار مربوط به جنگل ها و بیشه زارها است.

اسدی تصریح کرد: حدود ۷۱ درصد از عرصه های منابع طبیعی استان با یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار مربوط به اراضی مرتعی است.

وی سطح بیابان ها و عرصه های بدون پوشش گیاهی را نیز بیش از ۱۸۳ هزار هکتار عنوان کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تمام جریانات سطحی و زیر سطحی استان در سه حوزه آبخیز اترک، کانال شور و گرگان رود است و شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی این استان در محدوده ۲ ناحیه رویشی مهم شامل ناحیه رویشی هیرکانی و ناحیه رویشی ایران - تورانی قرار داده است.

وی هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری را جلوگیری از سیلاب و رسوب منطقه، جلوگیری از فرسایش خاک منطقه، سیل خیزی وسیل گیری، افزایش منابع آب زیرزمینی، کاهش خسارت و افزایش پوشش گیاهی منطقه برشمرد.

اسدی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع فرسایش خاک در استان می شود که این امر در ارتقای سطح پوشش مراتع استان نقش اساسی دارد.

وی اظهار کرد: میزان فرسایش خاک در این استان ۱۷.۵ تن در سال است و هم اکنون با اجرای پروژه های آبخیزداری، طرح های درخت کاری و مرتع داری، قرق و ذخیره گاه جنگلی از فرسایش خاک استان کاهش می یابد.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha