تولید صنوبر با پساب؛ طرحی کارساز و اقتصادی در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- تولید نهال صنوبر در خراسان شمالی برای توسعه زراعت چوب در اراضی ملی و مردمی با پساب در دستور کار قرار دارد و اجرای این طرح در استان تاکنون کارساز بوده و با تولید ۱۱۰ هزار اصله نهال با پساب توانسته نیاز استان را برآورده کند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کرده است که در مدت چهار سال یک میلیارد اصله درخت با همکاری مردم، سازمان‌ها و ارگان ها، صنایع و کارخانجات کشت کند که سهم هر استانی تعیین شده است و تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در خراسان شمالی در قالب این طرح ملی در مدت چهار سال هدفگذاری و کاشت چهار میلیون اصله آغاز شد.

اگرچه خشکسالی و کاهش منابع طبیعی در سال‌های اخیر باعث تغییر اقلیم در این خطه شده است و پدیده گرد و غبار و ریزگرد ها یکی از چالش‌های مهم استان محسوب می شود ولی مسوولان مصمم هستند تا با اجرای اینگونه طرح ها و کاشت درخت، این شرایط اقلیمی را تغییر دهند و تنفس را برای مردم این خطه آسان کنند.

صنوبر از جمله درخت هایی است که در شرایط خشکسالی استان می تواند جایگزین مناسبی برای اجرای این طرح ها باشد اما از آنجایی که اقلیم خراسان شمالی به سمت خشکسالی پیش رفته است استفاده از پساب می تواند این درخت اقتصادی را به ثمر برساند و اینک شهرستان های بجنورد و شیروان در استفاده از این روش در بین سایر شهرستان ها پیشتاز بوده اند و ۱۱۰ هزار اصله نهال توسط پساب در این شهرستان ها تولید شد و این روش در سایر شهرستان ها نیز در دستور کار قرار دارد.

تولید صنوبر با پساب؛ طرحی کارساز و اقتصادی در خراسان‌شمالی

شکوفایی صنعت چوب در دستان صنوبر

کاشت گونه های درختان غیر مثمر با رشد سریع برای تأمین مواد اولیه چوبی دارای پیشینه طولانی در کشور بوده که امروزه آن را راهکاری اصلی در مسیر توسعه زراعت چوب در خارج از عرصه های جنگلی می دانند.

نشاندن نهال درختان صنوبر برای تولید و تأمین نیازهای محلی یا عرضه برای فروش در ایران قدمتی هم پای تمدن کهن این سرزمین دارد؛ به طوری که از دیرباز بیشتر درختانی از ارقام مختلف بید و صنوبر در کناره زمین های کشاورزی، دو سوی جوی ها و مسیرهای آبیاری، اطراف نهرها و رودخانه ها کاشته شده و پس از رسیدن به ابعاد مورد نظر قطع و به مصرف می رسید.

صنوبر با توجه به ویژگی های منحصربه فردی همچون سرعت رشد قابل ملاحظه، توانایی سازگاری با شرایط مختلف (تنوع گونه ای)، توان استقرار در اراضی کم بازده و حفاظت از حاشیه رودها به هنگام سیل، قابلیت کشت در سطوح کوچک و بزرگ به صورت ردیفی، تک درخت و توده ای، امکان کاشت توأم با محصولات زراعی (آگروفرستری)، سهولت تکثیر با قلمه، توانایی جست دهی و کاربرد گسترده در طیف وسیعی از صنایع کوچک و بزرگ و دوره های کوتاه مدت بهره برداری از مهمترین گونه درختی پرفایده مانند تولید چوب شناخته شده است.

تولید صنوبر با پساب؛ طرحی کارساز و اقتصادی در خراسان‌شمالی

اختصاص ۸۰۰ هکتار به کشت صنوبر

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: از بدو تاسیس استان(۱۳۸۳ تاکنون) تاکنون ۸۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت صنوبر نیگرا اختصاص یافته که این امر در بخشی از اراضی ملی تحت مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و اراضی اشخاص کاشت شده است.

شهرام عسکری گفت: عمده کشت صنوبر استان در اراضی مستثینات اشخاص بوده است که به صورت بادشکن و در کنار انهار و یا کشت داخل زمین اقدام کرده اند.

وی با بیان اینکه کشت صنوبر بین پنج تا ۱۰ سال به بهره برداری اقتصادی خواهد رسید و با توجه به نوع خاک، میزان منابع آبی این درخت رشد خواهد کرد که کشاورزان می توانند دوباره از پاجوش ها برای رشد دوباره و یا کشت نهال جدید اقدام کنند.

رییس اداره جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه برای توسعه کاشت درختان صنوبر نیاز به آب پایدار داریم افزود: بیشتر مناطق شهرستان فاروج، شیروان، مانه و سملقان و بجنورد برای کشت صنوبر مستعد است.

وی افزود: اینک در شهرستان فاروج در روستای خرق تعدادی صنایع تبدیلی مرتبط با چوب وجود دارد که که باعث افرایش ارزش افزده چوب نیز شده که پتانسیل رشد و توسعه برای تولید صنایع چوبی و ایجاد اشتغال را به همرا دارد.

تولید صنوبر با پساب؛ طرحی کارساز و اقتصادی در خراسان‌شمالی

تولید ۱۰۰ هزار نهال صنوبر در بجنورد

وی در این خصوص تصریح کرد: کاشت این درخت به صورت انبوه در استان انجام نشده است ولی برای اجرای طرح یک میلیارد درخت تاکنون ۱۰۰ هزار اصله نهال تولید و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده شده است تا در اراضی خود کشت کنند.

عسکری افزود: کشاورزان می توانند نهال های صنوبر را با شیوه زراعی به طور میانگین در هر هکتار یک هزار و ۲۰۰ اصله نهال در نظر بگیرند و بهتر است با توصیه کارشناسان به صورت بادشکن کاشت شود چرا که این روش از گرد و خاک در مناطق مختلف فضاهای مسکونی که وزش بادهای شدید وجود دارد برای حفاظت از مجموعه های آسیب پذیر ضروری است.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی قاچاق چوب سازماندهی شده وجود ندارد افزود: اما باید نیاز کارخانجات و کارگاه ها را در خصوص مواد اولیه تامین کرد تا قاچاق نیز انجام نشود و کاشت صنوبر در سطح اراضی از این امر پیشگیری خواهد کرد.

رییس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همواره اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نهال صنوبر به صورت رایگان در اختیار بهره برداران قرار داده است و اینک نیز کارشناسان آماده تحویل نهال هستند.

وی افزود: کشاورزان در مرحله نخست باید در این خصوص تقاضا کنند و کارشناسان از محل بازدید فنی خواهند داشت و بعد از ثبت در سامانه، نهال ها در اختیار بهره برداران قرار می دهند.

عسکری ادامه داد: بخشی هایی از اراضی ملی استان قابلیت اجرای طرح کاشت صنوبر را با استفاده از منابع آب پساب دارد که چندین نقطه برای این مهم برنامه ریزی کرده ایم و با توجه به تصویب طرح مطالعاتی، تعدادی سرمایه گذار نیز در این خصوص به این اداره مراجعه کردند.

تولید صنوبر با پساب؛ طرحی کارساز و اقتصادی در خراسان‌شمالی

تولید ۱۰ هزار اصله نهال صنوبر در شیروان

عسکری در ادامه عنوان کرد: کشتارگاه صنعتی در شهرستان شیروان نیز در این زمینه پیشتاز بوده و با استفاده از پساب اقدام به کشت ۱۰ هزار اصله نهال صنوبر کرده است و همچنین کارخانه رب خرم فاروج نیز در این زمینه گام برداشته است و با روش بادشکن اقدام به کاشت صنوبر کرده است.

وی تصریح کرد: برخی دیگر از بهره برداران نیز در استان به صورت فنی و اصولی و همراه با دانش نسبت به کشت صنوبر اقدام کرده اند که الگوهای بسیار مناسبی نیز برای سایر بهره برداران در راستای سرمایه گذاری محسوب می شوند.

رییس اداره جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی کاشت یک میلیون اصله نهال صنوبر در سطح اراضی ملی و مستثنیات این استان در قالب اجرای طرح زراعت چوب به صورت بادشکن یا کشت ردیفی و یا کشت در کنار جوی ها و انهار در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha