قانون حمایت از معلولان مورد توجه ویژه ادارات سمنان باشد + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: دستگاه‌های اجرایی این استان در زمینه اجرای قانون حمایت از معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی اهتمام ویژه داشته باشند.

محمود منطقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه قانون حمایت از معلولان، قانون مجلس شورای اسلامی و لازم الاجرا است، افزود: در این قانون برای هر دستگاه وظیفه‌ای خاص تعریف شده و ممنوعیت در اجرا وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: قانون جامع حمایت از معلولان سال ۱۳۸۳ تصویب شد و امید می‌رفت که اجرای این قانون در سال‌های بعدی بستر ارایه خدمت به معلولان را فراهم کند، اما بندها و تبصره‌های این قانون اجرا نشد.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی از قانون جامعه حمایت از معلولان در سال ۱۳۹۷ انجام و پس از اصلاح و بازنگری ابلاغ شد که اگر این قانون اجرا شود، می‌توان شاهد توانمندشدن معلولان و حضور آنان در جامعه و رفع نیازهایشان باشیم.

این مسوول اضافه کرد: معلولان بزرگترین اقلیت هر اجتماعی هستند. هر سال سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذر روز جهانی معلولان است تا توجه عموم جامعه به معلولان جلب شود.

وی با اشاره به ۱۲ آذر روز جهانی و آغاز هفته معلولان، تصریح کرد: بهزیستی در این هفته با اهتمام بیشتر در تلاش برای شنیدن دغدغه‌ها و توانمندی معلولان و انعکاس آن به گوش مسوولان است.

منطقی با بیان اینکه پیشگیری از معلولیتِ اکتسابی و ژنتیکی یکی از موضوعات مهم و از جمله وظایف سازمانی بهزیستی در دست پیگیری است، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور مسوول توانمندسازی جامعه هدف، ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی و حضور و نقش‌آفرینی معلولان در جامعه است و در این راه از تمام ظرفیت‌های درون و برون سازمانی استفاده می‌شود.

به گفته این مسوول، ارایه مشاوره ژنتیک، انجام غربالگری شنوایی و بینایی از جمله مداخلات بهزیستی برای پیشگیری و شناسایی معلولیت‌ها و مداخلات درمانی به‌هنگام است.

وی تاکید کرد: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی نقشی مهم در پیشگیری از معلولیت‌ها به ویژه معلولیت ناشی از حوادث رانندگی دارد و انتظار می‌رود کاهش حوادث ترافیکی و به دنبال آن، کاهش معلولیت‌ها مورد توجه ویژه باشد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: کاهش حوادث ترافیکی از جمله پیش‌بینی‌ها در برنامه هفتم توسعه است که کاهش معلولیت‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود ۱۴ هزار معلول در استان سمنان از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

معلولان استان سمنان از ۵۴ مرکز به تفکیک ۱۰ مرکز شبانه روزی، ۱۱مرکز ویزیت در منزل، سه مرکز مراقبت درمنزل، چهار کارگاه و ۲۷مرکز روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر هرسال، از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولان اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha