۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۸:۴۰
کد خبرنگار: 961
کد خبر: 85310753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکمیل زنجیره تولید مسکن با احداث ۶۳ هزار واحد در استان اردبیل

۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۸:۴۰
کد خبر: 85310753
یعقوب شاددل
تکمیل زنجیره تولید مسکن با احداث ۶۳ هزار واحد در استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تامین زمین مورد نیاز در تمامی شهرستان‌های استان اردبیل سرعت گرفته و از ابتدای سال جاری تاکنون ساخت هفت هزار واحد مسکن در این استان شروع شده که تکمیل آن در گرو پرداخت تسهیلات بانکی و همچنین آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل با تامین زمین مورد نیاز در تمامی شهرستانها شتاب فزاینده ای دارد. پیگیری و برگزاری مستمر و منظم جلسات شورای مسکن استان با حضور مقامات ارشد استان و مسئولین دستگاه‌های ذیربط و تلاش همه جانبه برای گره گشایی از این پروژه بزرگ ملی باعث شده است استان اردبیل در اجرای این طرح در سطح کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

در استان اردبیل ساخت ۶۳ هزار واحد مسکن ملی در قالب ۱۸ طرح نهضت ملی تا چهار سال آینده مورد توجه قرار گرفته که عمده ترین آن مربوط به ساخت ۱۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرک شهید سلیمانی اردبیل است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی عملیات پی ریزی این واحد ها تا پایان سال تکمیل می‌شود.

با این حال و در کنار جهش و تحرک شتابان احداث نهضت ملی مسکن استان اردبیل، مشکلاتی از قبیل تامین زمین مناسب، تاخیر در واریزی متقاضیان، تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی و مهمتر از همه اخذ جریمه و دیرکرد بانک‌ها از متقاضیان گریبانگیر متولیان ساخت مسکن، بانک‌های عامل و متقاضیان مسکن شده که رفع اینگونه مشکلات مستلزم حمایت بانک‌ها در پرداخت به موقع تسهیلات و همچنین حمایت دولت در بازنگری و تعدیل میزان بازپرداخت تسهیلات بانکی است.

یکی از نگرانی‌های عمده متقاضیان نهضت ملی مسکن استان علاوه بر تاخیر در واگذاری واحدها و کیفیت ساخت، بالا بودن اقساط تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن است که بخش زیادی از متقاضیان پرداخت اقساط تسهیلات به میزان ۷۰ میلیون ریال در ماه را خارج از توان مالی خود اعلام کرده و خواستار تعدیل در نحوه بازپرداخت اقساط تسهیلات ‌بانکی از دولت هستند.

دلواپسی متقاضیان از بازپرداخت تسهیلات مسکن

محبوب حیدری مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه دولت به تعهدات خود در ساخت مسکن عمل می‌کند، گفت: نگرانی‌های متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن بیشتر مربوط به بازپرداخت تسهیلات بانکی است که دولت برای رفع این نگرانی میزان پرداخت اقساط وام را از ۹۰ میلیون ریال در ماه به ۷۰ میلیون ریال کاهش داد.


تکمیل زنجیره تولید مسکن با احداث ۶۳ هزار واحد در استان اردبیل

وی افزود: هیچ نگرانی در نحوه ساخت مسکن و تکمیل به موقع آن وجود ندارد و دولت به نعهدات خود در این زمینه عمل خواهد کرد و ما هم مصمم هستیم مسکن مورد نیاز متقاضیان را به موقع تکمیل کرده و به آنها واگذار کنیم .

حیدری ادامه داد: دولت ساخت چهار میلیون واحد مسکن را تا چهار سال آینده در کشور تعهد کرده و مقرر است در استان اردبیل هم ۶۳ هزار واحد مسکن تا چهار سال آینده احداث شود که هم اکنون عملیات ساخت هفت هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان شروع شده است.

نبود توان مالی برخی از متقاضیان مسکن در تامین آورده اولیه

یکی دیگر از علل تاخیر در اجرا و ساخت مسکن، آورده اندک برخی متقاضیان و همچنین تاخیر در پرداخت آن است که همین عامل سبب فروش امتیاز مسکن از سوی برخی متقاضیان به واسطه گران در استان شده است.

حیدری در این زمینه با بیان اینکه آورده متقاضیان با تاخیر پرداخت می‌شود، افزود: با پرداخت به موقع آورده متقاضیان روند ساخت مسکن سرعت گرفته و در زمان مقرر تکمیل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خرید و فروش امتیاز مسکن را غیر قانونی دانست و گفت: متأسفانه عده‌ای دلال تلاش می‌کنند تا به صورت غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن را داد و ستد کنند که این امر نه تنها غیرقانونی بلکه به ضرر متقاضیان است.

حیدری بیان کرد: امتیاز نهضت ملی مسکن با نازل‌ترین قیمت بین ۱۷ تا ۲۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد که در واقع نوعی تخلف قانونی است چرا که دولت زمین این طرح را به صورت رایگان به متقاضیان واگذار کرده و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۱۸ درصد به هر متقاضی پرداخت می‌کند.


مدیرکل راه و شهرسازی: بانک‌ها به دلیل تأخیر متقاضیان در تقسیط‌بندی این جرایم را اعمال می‌کنند و ما در حال رایزنی هستیم تا این جرایم برای متقاضیان اعمال نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل افزود: ما به متقاضیان طرح ملی مسکن که بالغ بر ۲۳ هزار و ۹۲۴ نفر هستند هشدار می‌دهیم که از خرید و فروش خودداری کرده و اجازه ندهند بازار سیاه مسکن در استان ایجاد شود.

حیدری با بیان اینکه تاکنون در قالب طرح نهضت ملی مسکن ، کسی از متقاضیان انصراف نداده است، افزود: با شروع عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن، مراحل ثبت‌نام از متقاضیان در استان انجام شده و تاکنون بیش از ۱۱۸ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۳ هزار متقاضی تأیید نهایی شدند و ۳۰ هزار نفر واریزی وجه اولیه ۴۰ میلیونی را پرداخت کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: زمین مورد نیاز ۳۰ هزار متقاضی مسکن در استان تهیه شده و همچنان برای ۲ هزار متقاضی با کمبود زمین روبه‌رو هستیم.

حیدری افزود: به تناسب آورده متقاضیان و پرداخت تسهیلات روند احداث نهضت ملی مسکن در حال انجام است و بانک‌ها نیز موظف هستند تسهیلات مسکن را تا سقف پنج هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای سنتی سازها پرداخت کنند برای واحدهای صنعتی ساز هم این رقم تا 30 درصد افزایش می یابد.

کوتاهی راه و شهرسازی در نظارت فنی مسکن صحت ندارد

طرح برخی ادعاها مبنی بر نبود نظارت فنی بر نحوه ساخت مسکن ملی در استان یک هفته پیش در رسانه‌ها به عنوان عمده ترین دغدغه متقاضیان مسکن تبدیل شده بود. در این زمینه معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل اینگونه اظهار نظرها نادرست خواند و گفت: تمامی واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین کارشناسان و مهندسان فنی راه و شهرسازی به صورت سازماندهی شده نظارت می‌شود.

محمد زارع حسین‌زاده معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه نظارت کافی بر ساخت مسکن در استان وجود دارد، افزود: بهترین و باکیفیت‌ترین واحدهای مسکن در استان در دست احداث است و اجازه نمی دهیم در نظارت ساخت مسکن اهمال و سهل انگاری صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: در ساخت واحدهای مسکن کلیه مقررات ساختمان به ویژه مبحث ۱۹ مورد توجه قرار گرفته تا با کیفیت مناسب احداث و تحویل متقاضیان شود.

پیگیر لغو جرایم بانکی برای متقاضیان مسکن هستیم

حسین‌زاده درباره گلایه برخی از متقاضیان از جریمه بانکی به دلیل تأخیر در تحویل این واحدها افزود: بانک‌ها به دلیل تأخیر متقاضیان در تقسیط‌بندی این جرایم را اعمال می‌کنند و ما در حال رایزنی هستیم تا این جرایم برای متقاضیان اعمال نشود.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات در نهضت ملی مسکن تنفس ندارد و متقاضیان از روز اول تحویل واحد باید نسبت به تقسیط تسهیلات بانکی با بهره ۱۸ درصد اقدام کنند.


تکمیل زنجیره تولید مسکن با احداث ۶۳ هزار واحد در استان اردبیل

معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی استان اردبیل رقم اقساط بانکی متقاضیان نهضت ملی مسکن را هفت میلیون تومان در ماه اعلام کرد و گفت: پرداخت تسهیلات برای واحدهای جدید به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی میزان آورد متقاضیان مسکن استان را ۲۲۰ میلیون تومان در چهار مرحله اعلام کرد و گفت: در کنار پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی، رقم نهایی محاسبه هزینه‌های تکمیل ساختمان، محوطه‌سازی، انشعابات اعلام خواهد شد.

تکمیل ۶۰۰ واحد مسکونی در استان اردبیل تا پایان سال

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن با هدف حمایت از افراد فاقد مسکن به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد از مهم‌ترین برنامه‌های راه و شهرسازی است سال گذشته ۱۸۰ واحد مسکن ملی در اردبیل به بهره‌برداری رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال هم ۶۰۰ واحد مسکن در نقاط مختلف استان به بهره‌برداری برسد.

حیدری افزود: هم اکنون ۱۵ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن به مساحت ۶۴۵ هکتار در شهرک شهید سلیمانی اجرا می‌شود که از این تعداد قرارداد ساخت ۱۳ هزار واحد با پیمانکار بسته شده و طرح مذکور در مرحله اجرای فونداسیون است.

وی با بیان اینکه برنامه پیش بینی شده برای اجرای این واحدها ۲ ساله است، افزود: در حال حاضر پی ریزی هفت هزار و ۵۰۰ واحد از این شهرک اجرا شده و تمام سعی ما بر این است اگر شرایط جوی اجازه دهد عملیات پی‌ریزی ۱۵ هزار واحد تا پایان سال به اتمام برسد.

تسهیلات بانکی مسکن بموقع پرداخت شود

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل با تاکید بر لزوم پرداخت به‌موقع تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین آورده متقاضیان در طول یک‌ سال به میزان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای برخی افراد سخت است ، پرداخت تسهیلات پیش از اخذ آورده متقاضیان می‌تواند تا حد بالایی روند اجرا را سرعت بخشد.

وی با اشاره به نبود محدودیت و سقف پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، بیان کرد: به بانک‌های استان اعلام شده که حداقل به پنج هزار واحد تسهیلات پرداخت کنند و لازم است اختصاص تسهیلات به هفت هزار واحد دیگر هم بزودی تعیین تکلیف شود.

عاملی با بیان اینکه بکارگیری پیمانکاران توانمند در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ضروری است افزود: در حال حاضر بسیاری از پیمانکاران استان اردبیل در اجرای طرح از روند پرداخت تسهیلات جلوتر هستند و باید با پرداخت مستمر تسهیلات از سوی بانک‌ها، مانع تعطیلی کارگاه‌ها شویم.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به واگذاری سهمیه واحد مسکن ملی از سوی برخی متقاضیان در بنگاه‌های املاک، گفت: با وجود پلمب چندین بنگاه املاک، اما لازم است برای جلوگیری از این قبیل اقدامات، ابزارهای پیشگیرانه از جمله وضع جرایم مالیاتی و سایر ابزارها تدوین و اجرا شود.

وی اظهار کرد: با توجه به مشارکت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح جهش ملی مسکن،باید اقدامات اداری و انعقاد قراردادها در کمترین زمان انجام شود.
تکمیل زنجیره تولید مسکن با احداث ۶۳ هزار واحد در استان اردبیل

عاملی همچنین با اشاره به اجرای صنعتی تعدادی از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در مشگین‌شهر و اردبیل، گفت: با توجه به تجربه موفق این روش و سرعت‌بخشی به اجرای طرح‌ها و استقبال از آن، لازم است نیازمندی‌های زیرساختی برای احداث این واحدها از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان تامین شود.

وی اظهار کرد: تجهیز کارگاه‌های پیمانکاران اعم از بخش خصوصی و بنیاد مسکن مورد تاکید بوده و حضور پیمانکاران در جلسات برای رصد مستمر طرح‌ها ضروری است.

میزان پیشرفت واحد های پیشران مسکن ملی در استان اردبیل

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: طرح ۴۶۰ واحدی اندیشه سه اردبیل با مساحت مفید ۹۰ متر مربع در قالب ۴۶ بلوک ۱۰ واحدی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است که در سه ماهه اول سال آینده این طرح‌ها تحویل متقاضیان می‌شود.

وی افزود: همچنین طرح ۲۱۰ واحدی اندیشه ۲ اردبیل نیز در ۲۱ بلوک ۱۰ طبقه به مساحت ۹۰ متر آماده بهره برداری است.

حیدری ادامه داد: ساخت ۱۵ هزار واحد در قالب ۱۳ سایت به صورت سنتی و صنعتی شهرک شهید سلیمانی با مساحت ۶۰۰ هکتار دردست اجر است که پیش‌بینی می‌شود در ۲ سال آینده بخش عظیمی از این طرح‌ها آماده بهره‌برداری شود.

وی اظهار کرد: در مشگین‎‌شهر و اردبیل طرح‌های صنعتی سازی به تعداد پنج هزار و ۵۰۰ واحد در حال اجراست که بانک‌های عامل برای استفاده‌کنندگان از این فناوری‌های نوین با ۳۰ درصد رشد تسهیلات پرداختی و مصوب را انجام می‌دهند.

حیدری بیان کرد: ساخت ۵۱۰ واحد مسکن در شهرک خراسانی اردبیل، ساخت ۱۵۰ واحد در میر اشرف اردبیل و همچنین ساخت ۲۹۴ واحدی سپاه و ۸۰ واحدی صدا و سیما در مرجله اجرا است.

به گزارش ایرنا، طرح جهش تولید مسکن، از سوی دولت و با هدف خانه‌دار کردن اقشار جامعه در سال جاری ارائه شده و ‌هدف نهایی آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده در کشور می‌باشد. ‌

بر اساس این گزارش سقف تسهیلات مسکن براساس مناطق مختلف شهری و روستایی اعلام شده و قرار بر این است که ‌تسهیلات این طرح بر اساس قیمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعیین شود. ‌

سقف وام جهش تولید مسکن در مراکز استان‌ها ۵۵۰ میلیون ‌تومان و در سایر شهرها ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است،

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha