رسانه ژاپنی سفر کیشیدا به دوبی را بدون دستاورد اعلام کرد

تهران – ایرنا – تارنمای ژاپن‌تایمز در تحلیلی به اهداف فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در سفرش به امارات متحده عربی و ناکامی در حصول به عمده اهدافش از این سفر پرداخت.

به گزارش ‌دوشنبه ایرنا ژاپن تایمز در گزارش امروز خود نوشت: فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در جریان سفر به دوبی برای اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP28)، سعی کرد تلاش های ژاپن برای کربن‌زدایی را برجسته کند و از سران خاورمیانه خواست برای آرام کردن اوضاع در نوار غزه در بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی با مردم فلسطین، همکاری کنند.

اما به نظر نمی‌رسد تلاش‌های وی برای برجسته کردن مهارت‌های دیپلماتیکش در برهه‌ای که میزان اقبال کابینه او به پایین‌ترین حد خود رسیده است، نتیجه نداده باشد.

این سفر تا حد زیادی تحت‌الشعاع رسوایی‌های صندوق‌های سیاسی در داخل حزب وی حزب حاکم لیبرال دموکرات قرار گرفت. از جمله اخبار مربوط به منابع مالی مشکوک کمک های مالی توسط جناح LDP که زمانی توسط شینزو آبه نخست وزیر قبلی رهبری می‌شد.

هدف اصلی از سفر کیشیدا به دوبی، ایراد سخنرانی در نشستی در سطح اجلاس سران بود که به عنوان بخشی از مجمع COP۲۸ برگزار شد.

کیشیدا در آن سخنرانی متعهد شد ژاپن ساخت نیروگاه‌های حرارتی جدید با سوخت زغال‌سنگ را در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود متوقف خواهد کرد. همچنین خواستار حمایت در تسریع تلاش‌های کربن‌زدایی در کشورهای در حال توسعه شد.

توکیو قصد دارد با کاهش انتشار دی اکسید کربن از طریق فناوری احتراق که در آن آمونیاک با زغال سنگ مخلوط می شود، سطح مشخصی از تولید انرژی حرارتی با سوخت زغال سنگ را حفظ کند. کارشناسان اقلیمی این فناوری موسوم به شلیک مشترک را مورد تردید قرار داده و آن را اثبات نشده و بعید می دانند که منجر به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

نخست‌وزیر ژاپن در دوبی به خبرنگاران حاضر گفت: «من قصد ژاپن را برای رهبری تلاش ها برای کربن‌زدایی آسیا ثابت کردم.»

سفر کیشیدا به دوبی، بدون دستاورد


قرار است کیشیدا در اولین اجلاس جامعه انتشار صفر آسیا نیز که در راستای اجلاس ویژه بین ژاپن و انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا در توکیو از ۲۵ آذر برگزار می شود، شرکت کند. هدف اجلاس AZEC ترویج کربن زدایی آسیا با استفاده از فن آوری ژاپنی‌ها است.

یک منبع نزدیک به نخست وزیر ژاپن وعده داد این کشور در مورد این موضوع "پیشگام آسیا" خواهد شد، اما کیشیدا در سخنرانی خود به زمان لغو نیروگاه های حرارتی موجود در این کشور اشاره نکرد؛ امری که انتقاد کشورهای اروپایی را برانگیخت. برخی در حزب حاکم، که کیشیدا رئیس آن است، نیز از "تعهدهای بین المللی" ژاپن انتقاد می کنند.

کیشیدا همچنین امیدوار بود از سفر دوبی برای کمک به تثبیت وضعیت در خاورمیانه استفاده کند؛ جایی که جنگ نابرابر بین حماس و رژیم اشغالگر قدس پس از یک وقفه کوتاه اکنون از سر گرفته شده است.

نخست وزیر ژاپن در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، که میانجی‌گر آتش‌بس موقت درگیری‌های اسرائیل و حماس بود، خواستار همکاری برای آرام کردن اوضاع، از جمله از طریق بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه شد.

وی در جریان گفتگو با هرتزوگ از توافق اسرائیل با حماس در مورد وقفه های بشردوستانه و آزادی گروگان ها تمجید کرد. اگرچه اسرائیل بلافاصله پس از این نشست آغاز مجدد جنگ را اعلام کرد. کیشیدا این اقدام را "تاسف بار" خواند.

ژاپن تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: ثبات در خاورمیانه برای ژاپن بسیار مهم است؛ جایی که بیش از ۹۰ درصد واردات نفت خام خود را به این منطقه وابسته است. اما آنچه ژاپن می تواند برای منطقه در جبهه دیپلماتیک انجام دهد محدود است.

اوج ناامیدی در دوبی زمانی رخ داد که رسوایی بودجه جناح آبه آشکار شد و دردسر دیگری برای کیشیدا ایجاد کرد.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه و یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر صنعت، که در گذشته به عنوان دبیرکل فراکسیون فعالیت می کرد، از ارائه توضیحات در این باره خودداری کرده اند.

کیشیدا خاطرنشان کرد به توشیمیتسو موتگی، دوبیر کل حزب متبوعش دستور داده است اطمینان حاصل کند که جناح های حزبی گزارش های صندوق سیاسی خود را در صورت لزوم تصحیح کرده و توضیحات کامل را ارائه می دهند.

اکنون، با برگزاری مناظرات روز جمعه در جلسات کمیته بودجه در مجلس ژاپن، قدرت کیشیدا در بوته قرار خواهد گرفت؛ زیرا احزاب اپوزیسیون به دنبال این هستند که وی را به خاطر سابقه دیپلماتیک و رسوایی بودجه مورد بازخواست قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha