حکمرانی سرزمینی به دنبال ایجاد عدالت نسبی در پهنه سرزمینی است

تهران- ایرنا- دبیر شورای سیاستگذاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی گفت: هدف مهم حکمرانی سرزمینی رعایت عدالت به شکل نسبی و در راستای افزایش سطح رفاه، معیشت و رضایت شهروندان در نقاط مختلف کشور است.

به گزارش خبرنگار دفاعی و امنیتی ایرنا، سید عباس احمدی روز دوشنبه در اولین همایش "حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سزمینی" که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، درباره چرایی انتخاب عنوان این همایش توضیح داد: حکمرانی در خلاء اتفاق نمی‌افتد و به بستر و زمینه نیاز دارد و سرزمین به عنوان مقدمه و پیش‌نیاز حکمرانی عمل می‌کند.

استاد دانشگاه تهران افزود: برخلاف برخی تصورها درباره بی جان بودن سرزمین، لازم است بدانیم سرزمین موجودی زنده و دارای احساس و ادراک است و در برابر کنش‌های انسان واکنش نشان می‌دهد.

احمدی ادامه داد: سرزمین علاوه بر زنده بودن، هوشمند نیز است بنابراین واکنش‌های سرزمین هوشمندانه و غیرقابل پیش‌بینی است. همچنین طبیعت و سرزمین، صبور و شکیباست و زود نسبت به رفتار انسان واکنش نشان نمی‌دهد.

وی درباره برخی حوادث که در پی نامهربانی و تعرض به طبیعت تجربه شده است، توضیح داد: وقتی انسان به حریم طبیعت، رودخانه و جنگل و کوه و کویر تجاوز می‌کند و آن را به رسمیت نمی‌شناسد، واکنش‌های سرزمین را پس از مدت ها از این تجاوز مشاهده می‌کنیم.

دبیر شورای سیاستگذاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی با بیان اینکه حکمرانی سرزمینی در مقیاس‌های محلی، ملی و فراملی تحقق پیدا می‌کند، تصریح کرد: با این حال، اصالت با مقیاس ملی است و هر دو مقیاس فروملی و فراملی باید در خدمت منافع ملی قرار گیرند، همان الزامی که همواره در سیاست خارجی مورد تاکید قرار می‌دهیم.

احمدی بیان کرد: حکمرانی سرزمینی از میان ارکان سه‌گانه تشکیل‌دهنده کشور، یعنی سرزمین، ملت و حکومت؛ به سرزمین و ملت توجه بیشتری دارد و حل مشکلات و چالش‌ها و معماهای موجود در فضای جغرافیای کشور در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و تحقق عدالت جغرافیایی در شهرها و استان‌ها از اهداف مهم دیگر حکمرانی سرزمینی است.

وی با یادآوری برگزاری ۱۲ پیش‌نشست توسط کمیته‌های ۱۰ گانه این همایش با حضور اساتید، خبرگان، مدیران اجرایی و ذی‌نفعان حوزه حکمرانی در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، گفت: ۱۳۰ مقاله در این همایش پذیرش شده است که ۲۰ مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha