سفیر ایران:رژیم صهیونیستی با حمایت غرب در غزه جنایت می‌کند/تاکید بر احقاق حقوق مردم فلسطین

لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه غرب در فلسطین جنایت می‌کند تصریح کرد که تنها راه‌حل بحران غزه توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و احقاق حقوق مردم فلسطین است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا صبوری در گفت‌وگو با روزنامه ادناکرونوس ایتالیا گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگری متعهد و مهم در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی از همان ابتدا ابتکارات جدی را در دستورکار قرار داد تا مانع از تشدید درگیری‌ها شود.

وی افزود: مذاکرات وسیع وزیر امورخارجه و رئیس‌جمهوری ایران در قالب سفرها، گفت‌وگوهای تلفنی و ارسال نامه و پیام با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و خصوصاً همسویی با کشورهای دوست برای اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از گسترش بحران از همان روزهای اول به صورت جدی پیگیری شد. در عین‌حال این اعتقاد وجود داشت و دارد که تنها راه‌حل این بحران، احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطین و توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی است.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سووال «آیا معتقدید که حزب‌الله متحد نزدیک شما، می‌تواند تصمیم به جنگ با اسرائیل بگیرد یا أراده‌ای برای این کار ندارد؟» افزود: حزب‌الله دوست ماست و ما روابط بسیار نزدیکی با آن داریم اما ما به آنها دستور نمی‌دهیم و از ذهنیت سیاست گذاری آنها خبر نداریم.

وی ادامه داد:‌ اما باور قوی ما این است که حزب‌الله یک سازمان سیاسی و نظامی ملی لبنان است که برای دفاع از سرزمین لبنان در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی تشکیل شده است. آنها خودشان بر پایه سیاست‌های اصولی خود، راهکارهای لازم را اتخاذ و عملی می‌کنند.

صبوری در پاسخ به سووالی درباره ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی که ایران را مسئول حملات حوثی‌ها و شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه معرفی کرده است گفت: نتانیاهو از روش کهنه فرافکنی استفاده می‌کند تا هم شکست خود در برابر حملات مقاومت فلسطینی را پنهان و اذهان مردم اسرائیل را از این شکست مفتضحانه منحرف کند و هم بتواند به بهانه ایران و دوستان ایران، از کمک‌های نظامی متحدان رژیم صهیونیستی بهره بیشتری ببرد.

وی افزود: رفتارهای گروه‌های مقاومت، واکنش طبیعی آنها به اشغالگری، جنایت جنگی و نسل‌کشی است که نتانیاهو در اراضی اشغالی فلسطینی و غزه به راه انداخته است. گروه‌های عراقی و لبنانی و یمنی از ما کسب تکلیف نمی‌کنند و به صراحت گفته‌ایم و تاکید داریم که این گروه‌ها، خودشان تصمیم می‌گیرند.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سووال که «آیا ایران در مذاکراتی که منجر به آتش‌بس و آزادی اسرا شد، نقشی داشت» افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه به عنوان گام نخست توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی این تحول را نتیجه ۴۵ روز پایداری وصف‌ناپذیر مردم فلسطین و مقاومت رزمندگان می‌داند. اما همانطور که وزیر خارجه ما اشاره کردند مذاکراتی در جریان است که با آزادی کامل اسرای فلسطینی، آتش‌بس دائم برقرار شود. ایران از همان ابتدا پیگیر موضوع آزادی اسرا خصوصاً اسرای فلسطینی در بند رژیم اسرائیل بود.

وی درباره آینده غزه و نقش حماس هم گفت: حماس از دیدگاه ما یک سازمان ملی آزادی‌بخش است که براساس قوانین حقوق بین‌المل مشروعیت دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند واقعیت حماس را نادیده بگیرد.

صبوری با بیان اینکه «حماس تنها یک سازمان نیست، بلکه یک فکر و ایده است در برابر سازش و در برابر تجاوز به حقوق حقه مردم فلسطین. ایده و باور حماس، در خون ملت فلسطین جا دارد» تاکید کرد: اگر کسی فکر کند با غزه‌ بدون حماس، مشکل حل می‌شود، سخت در اشتباه است.

سفیر کشورمان در پاسخ به این سووال «موقعیت ایتالیا را در درگیری غزه باتوجه به‌اینکه نخست وزیر ایتالیا یکی از رهبران غربی بود که پس از کشتار ۷ اکتبر به اسرائیل پرواز کرد، چگونه ارزیابی می‌کنید؟» افزود: متاسفانه رژیم صهیونیستی با حمایت‌ها و پشتیبانی همه‌جانبه کشورهای غربی جرات هرگونه جنایتی را پیدا کرده و متاسفانه این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راهکار برای برقراری ثبات و صلح در منطقه در پرتو بحران فلسطین، برگزاری انتخاباتی سراسری بین تمام فلسطینی‌های مقیم و خارج فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در اراضی فلسطینی است.

صبوری خاطر نشان کرد: معتقدیم راهکارهای دیگر قطعاً جواب نمی‌دهد چون براساس نادیده گرفتن حق مردم فلسطین که سرزمینشان غصب و اشغال شده، بنیان گذارده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha