ضعف تشکل های کشاورزی درتولید و فروش محصولات جدی است

ساری - ایرنا - سرپرست جهاد کشاورزی مازندران ضعف تشکل های کشاورزی در تولید و فروش محصولات را جدی دانست و گفت: برای حفظ تولیدات کشاورزی در استان به طور قطع نیازمند برنامه ریزی جهشی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بابک مومنی دوشنبه شب در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران افزود: برای بهبود وضعیت فعالیت های کشاورزی استان به خصوص در حفظ زمین، واردات و صادرات باید مشارکت تشکل ها در تصمیم‌گیری ها دوچندان شود.

وی ادامه داد: باید وظایف از مرحله تولید تا صادرات و قانون‌گذاری در بخش کشاورزی به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها واگذار شود زیرا تاکنون اهمیت چندانی به نقش و جایگاه این تشکل‌ها در امر سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی داده نشده است.

وی کاهش تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی مازندران را ضروری دانست و در عین حال بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که تشکل های کشاورزی قدرتمند در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اتحادیه ها و تشکل های کشاورزی مازندران با وجود اهمیت اثرگذاری با مشکلات زیادی مواجهند.

مومنی قدرت چانه زنی تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی مازندران را ضعیف توصیف کرد و گفت: اگرچه در یک دهه گذشته کشاورزان پیشرو که تا سه برابر متوسط تولید در مازندران فعالیت دارند، بوجود آمدند اما واقعیت این است که باید ارکان اصلی کشاورزی را در بخش تولید ارتقاء بدهیم.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با ذکر این نمونه که باغداران پیشرو در هر هکتار تا حدود ۱۰۰ تن مرکبات تولید می کنند که نسبت به متوسط ۲۷ تا ۳۰ تن در هکتار استان سه برابر بیشتر است، تصریح کرد: باید انجمن کشاورزان پیشرو مازندران را تشکیل دهیم به عبارتی کشاورزان پیشرو باید محور انجمن و تشکل های کشاورزی قرار گیرند.

وی با بیان این که این انجمن ها، بازوی مشورتی و تصمیم گیری سازمان جهاد کشاورزی مازندران محسوب می‌شوند، گفت: شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی استان نیز در این بخش بکارگیری می شوند.

مومنی ادامه داد: باید نقش اثر گذار اتحادیه دانش بنیان کشاورزی مازندران را باور کنیم.

ضعف تشکل های کشاورزی درتولید و فروش محصولات جدی است

رکورد صادرات مرکبات مازندران شکسته شد

وی با ذکر این نکته که همه مشکلات و چالش های موجود در کشاورزی مازندران باید با نگاه امید آفرینی بین بهره برداران حل و فصل شود، ادامه داد: اگر چه همچنان در بازرگانی بسیاری از محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف استان با مشکلات مواجهیم اما امسال رکورد صادرات مرکبات شکسته شد.

مومنی با بیان این که صادرات نارنگی امسال تا سه برابر نسبت به سال گذشته بیشتر شد، گفت: صادرات پرتقال و کیوی نیز تا ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد.

وی با ذکر این نکته که اکنون در میانه فصل برداشت پرتقال قرار داریم، ادامه داد: صادرات حدود ۴۰ هزار تن پرتقال تا کنون با کل میزان صادرات ثبت شده سال گذشته برابر است.

وی ارزش اقتصادی صادرات مرکبات و کیوی امسال مازندران را ۱۷ میلیون دلار عنوان کرد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: امروز وزن صادرات، تراز تجاری محصولات کشاورزی مازندران را افزایش داده است و در نتیجه مطالبات کشاورزی استان را از مسوولان ملی بهتر از گذشته دنبال و پیگیری می کنیم.

مومنی با بیان این که صادرات مرکبات باید با برنامه شناسنامه‌دار شدن باغ ها همراه شود، گفت: کشورهای هدف محصولات کشاورزی، همواره بر اساس استاندارد جهانی بهداشتی مشتری دایمی می شوند.

وی توضیح داد : طرح های زیر ساختی کشاورزی مازندران از جمله زهکشی، تسطیح و یکپارچگی سازی، صادرات و شناسنامه‌دار شدن باغ باید مطابق با برنامه تحولی استانداردهای جهانی رقم بخورد.

این مسئول کشاورزی مازندران گفت: ظرفیت سازمان جهاد کشاورزی استان با داشتن کارشناسان در قالب مراکز خدمات کشاورزی در خدمت کشاورزان و بهره برداران قابل توجه است.

وی در ادامه به معضل زمین خواری در مازندران اشاره کرد و ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که زمین خواران، کوه خواران و متصرفان به عرصه های طبیعی استان از وکلای چیره دست استفاده می کنند.

مومنی با بیان این نکته که امور اراضی مازندران در استان با تمام توان در حال حفظ زمین است و رسانه‌های مازندران نیز در حفظ زمین و گسترش فعالیت های کشاورزی نقش مهمی دارند، گفت: فعالیت جزیره ای در کشاورزی مازندران باید از بین برود.

وی به اقتصاد کشاورزی گیاهان دارویی مازندران که نیازمند نگاه ویژه‌ است، اشاره کرد و ادامه داد: خرده مالکی در مازندران در حالی معضل اصلی در رسیدن به کشاورزی پیشرفته و مکانیزه است که رویکرد ملی و استانی به زمین کشاورزی استان که ۷۰ درصد آن درجه یک محسوب می‌شود نیز حفظ زمین به عنوان بستر تولید است.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به این نگاه، کشاورزی شهری و گلخانه ای در دستور قرار گرفته است.

مومنی ماهیت اقلیم و اقتصاد مازندران را کشاورزی دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد که مقوله توجه به اقتصاد گردشگری در استان به ویلاسازی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: طبق آمار، کشاورزی بار مثبت رونق اقتصادی استان مازندران را به دوش می کشد، بنابراین سیاست این حوزه در استان باید بیش از پیش مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد، یعنی با حفظ زمین بستر تولید باید فراهم شود، بنابراین به حمایت ویژه مسئولان ملی در توسعه زیرساختی نیازمند هستیم.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران گفت: از طرفی دیگر این استان معین سبد امنیت غذایی پایتخت کشور است و این مساله توجه به حفظ زمین و تولیدات محصولات کشاورزی را در مازندران دوچندان می کند.

ضعف تشکل های کشاورزی درتولید و فروش محصولات جدی است

اکنون در ۹۸ درصد از مساحت استان مازندران فعالیت های مربوط به بخش کشاورزی انجام می شود بطوریکه سالانه حدود هشت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

استان مازندران رتبه نخست تا سوم را در تولید ۱۵محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی کشور در اختیار دارد و حدود ۲۳ درصد از ارزش افزوده اقتصادی مازندران هم مربوط به فعالیت های بخش کشاورزی است.

از مجموع ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی در مازندران، ۳۰۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات کشاورزی می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha