۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85312167
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بهزیستی زنجان و تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

زنجان - ایرنا- بهزیستی استان زنجان با توجه به وظایف متعدد و متنوع می‌کوشد علاوه بر خدمات دهی مناسب به گروه‌های هدف در راستای کاهش آسیب‌ها گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان بهزیستی یکی از سازمان های دولتی حمایتی در جامعه به شمار می رود و به افراد معلول و محروم جامعه کمک می کند.

همچنین از وظایف این سازمان به موجب قانون، حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست و رسیدگی به امور مربوط به سرپرستی کودکان و نوجوانان بی سرپرست است.

تامین و عرضه خدمات مربوط به معلولین جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی قابل توانبخشی و غیر قابل توانبخشی از طریق نگهداری و مراقبت از آنان در واحدهای مناسب در سطح دستگاه های مرکزی و استانی از دیگر وظایف آن به شمار می رود.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از فعالیت های بهزیستی با روح الله خدابنده لو سرپرست بهزیستی استان گفت و گو کرده است.

بهزیستی زنجان و تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

ایرنا: در خصوص فعالیت های پیشگیرانه بهزیستی توضیح دهید.

اقدامات پیشگیرانه، سطح بندی های مختلفی دارد که سطح اول آن به فعالیت های قبل از آسیب های اجتماعی باز می گردد که اقدامات به موقع به موفقیت آنها منتهی می شود، اقدامات سطح ۲ وقتی است که فرد دچار آسیب شده و در مرحله سوم برای بازتوانی فرد اقدام می شود.

در حوزه پیشگیری، تعدادی مراکز مشاوره وجود دارد که در حوزه های مختلف خدمات رسانی می کنند.

در این راستا صدای مشاور بهزیستی یا خط ۱۴۸۰ از ساعت هشت صبح تا ۲۴ شب فعال است و تیم تخصصی صدای مشاور تاکنون توانسته با ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مشکلات فردی، تحصیلی، تعارضات زناشویی، ارائه راهنمایی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره تربیتی و ارجاع به مراکز تخصصی، موفق عمل کند.

همچنین سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با مشارکت یکدیگر از سال ۷۸ خط ملی اعتیاد را با شماره ۰۹۶۲۸ راه اندازی کرده که این اقدام مهم، با هدف مشاوره در زمینه پیشگیری درمان و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد انجام گرفته است.

طبق آمارهای کشوری بیشترین تماس های مربوط به اعتیاد فرزندان یا اعضای خانواده توسط مادران انجام شده که این موضوع از اهمیت آن حکایت دارد.

آموزش های متعددی هم برای گروه های مختلف سنی از ۱۳ تا ۴۰ سال انجام می گیرد که این مهم در حوزه دانش آموزی و دانشجویی نمود بیشتری دارد.

به تازگی نیز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد با موضوع کلی "والد آگاه، فرزند ایمن " و موضوع اختصاصی "آیا دوست فرزندت را می‌شناسی؟" در سطح استان اجرایی شد و امسال نیز تلاش کردیم تا نسبت به غیبت های طولانی و ساعات نبود فرزندان در منزل حساس سازی ایجاد کنیم.

حساس سازی، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از راهبردهای مهم کارزار رسانه‌ای والد آگاه، فرزند ایمن است و در اجرای این طرح اعضای تیم‌های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد، مراکز تحت نظارت و اداره‌های بهزیستی شهرستان‌های تابعه استان همکاری دارند تا اطلاع رسانی به گروه‌های مخاطب گسترش یابد و سطح دانش و مهارت والدین پیرامون پیشگیری از اعتیاد بالا برود.

بهزیستی زنجان و تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

ایرنا: هم اکنون چه تعداد مراکز کمپ اعتیاد در استان فعال است؟

هم اکنون ۲۰ مرکز ترک اعتیاد سرپایی و اقامتی در سطح استان فعال است که در ۶ ماهه امسال چهار هزار و ۴۷۳ نفر از افراد دارای سوء مصرف مواد مخدر خدمات ترک اعتیاد دریافت کرده اند.

کمپ های ماده ۱۵ (ترک اعتیاد) نیز تحت نظر بهزیستی در قالب استانداردهای تعریف شده فعالیت می کنند که همواره مورد ارزیابی، نظارت و کنترل قرار می گیرند.

با توجه به حوادث و آتش سوزی اخیر در یکی از کمپ ها این موضوع بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است به طوری که موارد منطبق بر چک لیست ها با دقت مورد نظارت قرار می گیرد.

این مراکز به عنوان خود معرف فعالیت می کند و افراد دارای اعتیاد خود را به آنها معرفی می کنند و به جرات می توان گفت زنجان جزو استان های برتر در این حوزه قرار دارد.

ایجاد کمپ ماده ۱۶ (محل نگهداری معتادان متجاهر) نیز با مشارکت سازمان های متولی امر مورد توجه قرار گرفته و ۲.۵ هکتار زمین به مرکز نگهداری و بازپروری این افراد اختصاص یافته است.

طبق برنامه ریزی ها زنان معتاد متجاهر به محلی که با همکاری شهرداری طراحی شده انتقال می یابند و این کار در سریعترین زمان انجام می شود.

مرکز کاهش آسیب های اجتماعی استان زنجان" شلتر" هم معتادان کارتن خواب و بی خانمان را با ارائه خدمات پزشکی، غذای گرم، استحمام، برنامه های آموزشی، انجام آزمایش ایدز و خواب شبانه تحت پوشش قرار می دهد.

تمام مراکز نگهداری بهزیستی مجهز به سیستم گرمایشی مطلوب هستند و مددجویان مقیم در آنها شرایط مناسبی دارند.

ساعات پذیرش معتادین بی خانمان و کارتن خواب نیز در مرکز سرپناه (شلتر) واقع در خیابان خیام جنوبی، جنب پل سیدالشهدا از ساعت چهار بعد از ظهر است.

بهزیستی زنجان و تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

ایرنا: در خصوص فعالیتهای اورژانس اجتماعی توضیح دهید.

هم اکنون مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان های زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده و طارم فعالیت می کند.

در نیمه اول سال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تماس موفق مرتبط با خط تلفن ۱۲۳ ثبت شده که از این تعداد در ۹۰۰ مورد تیم خدمات سیار مداخله کرده و بیش از ۶۰۰ مورد نیز به مرکز مداخله در بحران ارجاع داده شده است.

برنامه اورژانس اجتماعی تلفیقی از مراکز مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی است.

خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی از جمله خدمات اورژانس اجتماعی بوده که ساماندهی و زمینه سازی جهت بازگشت به بستر خانواده سالم از مهمترین اهداف آن است و در صورت امکان نداشتن بازگشت فرد به خانواده، او به مراکز زیر مجموعه امور آسیب دیدگان اجتماعی یا سایر مراکز بهزیستی ارجاع خواهد شد.

همچنین پذیرش در این مراکز به ۲ صورت سرپایی یا نگهداری موقت است که به صورت خود معرف یا ارجاع از طریق مراجع قضایی و انتظامی صورت می گیرد.

شهروندان می توانند در صورت مشاهده کودک آزاری، همسرآزاری، معلول آزاری، سالمند آزاری، اقدام افراد به خودکشی یا داشتن افکار خودکشی و اختلافات حاد خانوادگی با شماره ۱۲۳ بهزیستی به صورت ۲۴ ساعته تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha