افزایش ۱۰ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاهیان

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: قراردادهای ارتباط با صنعت اعضای هیات‌ علمی در سال ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و مجموع مبلغ قراردادها به ۵ هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت، یکی از موضوعات مهم در حیطه کاری وزارت علوم و معاونت پژوهشی این وزارتخانه و بهبود و افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت به معنای نفوذ دانش روز و دستاوردهای دانشگاه و دانشگاهیان در صنایع کشور است.

این موضوع همیشه مهم و مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و سیاست‌های مختلفی برای این امر در وزارت علوم طراحی و اجرا شده است که از طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جامعه و صنعت تا اهمیت و لحاظ‌شدن موضوع ارتباط با صنعت و داشتن قراردادها با صنایع در آیین‌نامه‌های مختلف اعضای هیات‌ علمی شامل آیین‌نامه ترفیع و ارتقا و تبدیل وضعیت آنها را دربرمی‌گیرد.

به گفته مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم (زیر نظر معاونت پژوهشی این وزارتخانه) تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار و ۸۳۵ قرارداد جاری و فعال و رقم آن ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان می دهد تعداد اعضای هیات علمی فعال در قرارداد با صنعت حدود ۶ هزار نفر است که نزدیک به ۲۵ درصد از کل اعضای هیات علمی وزارت علوم را شامل می شود؛ زیرا مجموع اعضای هیات علمی وزارت علوم حدود ۲۷ هزار نفر است. (مجموع اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۸۲ هزار نفر است).

افزایش ۱۰ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاهیان

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت اعضای هیات علمی در سال جاری اظهار داشت: این آمار افزایش یافته است و تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت در سال ۱۴۰۱، به ۱۱ هزار و ۲۱۲ هزار قرارداد رسید، مبلغ کل قراردادها نیز به ۵ هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: اگر این رقم را به تعداد اعضای هیات علمی تقسیم کنیم و عدد سرانه ارتباط با صنعت را به دست آوریم، عدد قابل ملاحظه‌ای است.

معاون پژوهشی وزارت علوم در مورد تعداد اعضای هیات علمی که با صنایع ارتباط دارند نیز اظهار داشت: این افراد نیز حدود ۶ هزار نفر هستند. البته این آمار باید افزایش یابد و برای آن هم تلاش می‌کنیم ولی باید توجه داشت که بسیاری از اعضای هیات علمی رشته‌های علوم انسانی فعال هستند اما برقراری ارتباط با صنعت برای آنها ممکن نیست مانند رشته‌های فلسفه، ادبیات و زبان‌های خارجی، تاریخ، باستان‌شناسی و غیره.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha