سوخت‌نگاری، بیانگر هنر و هویت ارزشمند ایرانیان

تهران- ایرنا- هنرمند ایرانی در رشته سوخت نگاری که در برنامه داوری استادان صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه به عنوان یکی از هشت استاد ایرانی انتخاب شده است گفت: سعی کردم آثاری را به این رویداد بفرستم که بیانگر هنر و هویت ارزشمند کشورمان ایران هستند.

در رویداد داوری استادان صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه از این منطقه ۶۰ نفر استاد در رشته های مختلف انتخاب شدند که هشت هنرمند از ایران در رشته‌های پته‌دوزی، قلمزنی، سوخت روی چوب، نقاشی روی چرم، زری بافی، نقاشی روی شیشه، حکاکی روی نقره و معرق و منبت چوب در میان برگزیدگان بودند.

سوخت‌نگاری ایرانی مورد توجه داوران چینی قرار گرفت

امین سلطان‌خواه یکی از هشت استاد برگزیده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره آثاری که به این رویداد ارسال کرده گفت: چندین سوخت‌نوشته و سوخت نگاره شامل کپی خط میر حسین ترک، عمارت کلاه فرنگی سیدخندان، پرتره میرزا محمد رضا کلهر (خوشنویس) و مندلیف و چارلی چاپلین (بازیگر) را به این رویداد فرستادم که همگی سوخت روی کاغذ بودند. تصویر میرزا غلامرضا اصفهانی را هم روی قلم‌نی سوخت نگاری کرده بودم. آثار من شامل سوخت روی چرم، پارچه، قلم‌نی، کاغذ و چوب بود.

سوخت‌نگاری ایرانی مورد توجه داوران چینی قرار گرفت
سوخت روی چوب

تکنیک من نسبت به دیگران متمایز است

سلطانخواه درباره جزییات تکنیک سوخت نگارین و معنای لغوی آن اظهار داشت: سوخت به‌معنای سوزاندن و نگارین به‌معنای زینت داده شده است؛ یعنی ما به روش سوزاندن به یک اثر هنری می‌رسیم. برای سوزاندن باید از حرارت و آتش استفاده کنیم. من سال ۶۲ این هنر را آغاز کردم که در آن زمان هیچ‌فردی در ایران این هنر را شروع نکرده بود. تکنیک من نسبت به دیگران متمایز است. دیگران از هویه استفاده می‌کند. اما من یک ابزار دست‌ساز دارم که روی آتش می‌گذارم. در سوخت‌نگارین این نکته مهم است که دست را با چه زوایه‌ای روی سطح قرار دهیم و به چه میزان از حرارت استفاده کنیم. من مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان را دارم و هنر خوشنویسی را با سوخت نگاری تلفیق می کنم.

وی افزود: از بین ۹ نامزد اعلام شده از سوی ایران به برنامه داوری استادان صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه، هشت نفر با رای حداکثری انتخاب شدند که من یکی از آن هشت نفر بودم.

سوخت‌نگاری ایرانی مورد توجه داوران چینی قرار گرفت
سوخت روی کاغذ مندلیف، پدر علم شیمی

سلطان‌خواه یادآور شد: مراسم تجلیل و اعلام اسامی با حضور ۲۰ استاد برگزیده از کشور چین و تعدادی از صنعتگران و هنرمندان چینی در شهر دونگ یانگ چین برگزار شده است. البته من خودم در ایران مراسم حاضر نبودم و نماینده ایران اطلاعات موجود در پرونده و روش ساخت محصولات مرتبط با هر رشته را توضیح داده است.

سوخت‌نگاری ایرانی مورد توجه داوران چینی قرار گرفت
سوخت روی قلم نی (میرزا غلامرضا اصفهانی)

امین سلطان‌خواه که سال ۱۳۹۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری در رشته سوخت نگارین را کسب کرده، خوشنویسی را بدون قلم و مرکب انجام می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha