فارن افرز: آینده جنگ‌های اطلاعاتی پس‌از جنگ غزه چگونه خواهد بود؟

تهران-ایرنا- نشریه فارن افرز با ارائه گزارشی از گسترش تقابل حامیان فلسطین و رژیم صهیونیستی در فضای مجازی پس از حملات وحشیانه این رژیم علیه مردم غزه، جبهه دیجیتال درگیری‌ها میان دو طرف را پیش‌نمایشی از نبردهای آینده دانست.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این نشریه آمریکایی در گزارش خود چنین نوشت:

"از همان ساعات اولیه انجام عملیات نظامی طوفان الاقصی در روز شنبه ۷ اکتبر، خطوط نبرد مجازی آن نیز به‌شدت فعال شده است. چون از همان ابتدا حامیان فلسطین و طرفداران رژیم اسرائیل در همه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک، اینستاگرام، ایکس، تیک تاک، یوتیوب، تلگرام و دیگر شبکه‌ها با هم درگیر هستند و هر یک از طرفین تلاش می‌کنند روایت خود را از رویداد نظامی منتشر کنند.

اکنون میدان نبرد فیزیکی و دیجیتال با هم ادغام شده‌اند. تلفن‌های هوشمند و دوربین‌ها در جنگ مدرن گزارش‌هایی از هر اقدام نظامی را در فضای اطلاعاتی جهانی مخابره می‌کنند. بحث‌هایی که آنها دامن می‌زنند، بر دنیای واقعی تأثیر می‌گذارد و افکار عمومی را شکل می‌دهند، حجم وسیعی از اطلاعات را در اختیار بازیگران سیاسی در سراسر جهان قرار می‌دهند و حتی بر تصمیمات عملیاتی دیپلماتیک و نظامی در هر دو سطح استراتژیک و تاکتیکی تأثیر می‌گذارند.

این پدیده در کتاب "شبه جنگ" (LikeWar) که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد به‌عنوان یک رقابت سیاسی و نظامی برای جلب‌توجه تعریف می‌شود. اگر جنگ سایبری هک‌کردن شبکه‌های آنلاین است، "شبه جنگ" هک کردن با استفاده از لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها برای پخش‌شدن روایت‌های مطلوب افرادی است که در آن‌ها حضور دارند .

بسیاری از نظامیان جهان به اهمیت روزافزون فضای اطلاعاتی اذعان کرده اند، با این حال راهبردهای آنها برای هدایت آن، نام‌های متفاوتی دارد. نیروهای دفاعی چین جنگ "شناختی" را در مرکز برنامه‌ریزی خود قرار داده‌اند. ارتش امریکا به ادغام آنچه که به طرز عجیبی از آن به عنوان "عملیات در محیط اطلاعات" یاد می‌کند، پرداخته است. در همه درگیری‌هایی که اطلاعات در فضای مجازی بر آن تاثیر داشته سه الگوی اصلی مشاهده می‌شود. نخست یک رقابت روایی برای برانگیختن خشم از طریق انتشار عامدانه اطلاعات نادرست؛ دوم، مجموعه‌ای از تلاش‌ها برای بی‌اهمیت جلوه دادن روایت طرف مقابل است و سومین نیز الگو تلاش هماهنگ جبهه‌ای است که ازنظر مالی قوی‌تر بوده و می‌کوشد از منابع متعارف قدرت خود (مانند برتری هوایی یا نفوذ در نهادهای قانونی) برای ممنوع کردن روایت طرف دیگر استفاده کند.
اگرچه پیوند بین درگیری‌ها و رسانه‌های اجتماعی در تقابل آشکار میان رژیم اسرائیل و فلسطینیان ژدیه جدیدی نیست، اما نبرد دیجیتالی در طول جنگ اخیر میان دو طرف به رویکردهای جدیدی رسیده است. امروزه خشم عمومی بیشتر از درگیری‌های گذشته بین دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ یا ۲۰۲۱ در نبردهای روایی نفوذ کرده است. بخشی از این موضوع به میزان بالای خشونت و به‌طور ویژه هدف قرار گرفتن کودکان فلسطینی برمی‌گردد که همچنان ادامه داشته است. طرف اسرائیلی از یک سو کوشیده تا فلسطینی‌ها را متهم به‌ فریب مخاطب با نمایش تصاویر غیرواقعی از کودکان مجروح و آسیب دیده کند و از سوی دیگر عکس‌های کودکان شهید واقعی را به اشتباه به‌عنوان تصاویر تقلبی معرفی کرده و به دروغ ادعا می‌کند این اجساد بیش از حد شبیه عروسک به نظر می‌رسند و معتبر نیستند.

در واقع اطلاعات نادرست از منابع مختلف گرفته می‌شوند، مثلا در یک مورد، دولت اسرائیل به دروغ در شبکه X، که قبلاً به نام توییتر شناخته می‌شد، ادعا کرده بود که عکس یک کودک فلسطینی شهید،‌ جعلی است، اما پس از اینکه رسانه‌های بین‌المللی صحت این عکس را تایید کردند آن پست را بدون اظهارنظر یا اصلاح حذف کرد."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha