۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85313745
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کلاس درس تمدن سازترین مکان روی زمین است

۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبر: 85313745
کلاس درس تمدن سازترین مکان روی زمین است

قزوین - ایرنا - مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: کلاس درس از حساس ترین و تمدین ساز ترین مکان‌های روی زمین شناخته می‌شود که نقش آفرینی نظام آموزشی و اقدامات معلم نیز در آن بسیار قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الله الماسی روز چهارشنبه در همایش نو معلمان تمدن ساز در دیار مینودری که با هدف گرامیداشت استخدام معلمان جدید در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از راه‌های تمدین سازی وجود معلمانی است که بتوانند پیوند دهنده تمام عناصر آموزشی و تربیتی باشند.

وی، معلم ماندگار را انسانی عادل دانست که نه تنها در نمره دادن بلکه در نگاه کردن، صحبت کردن، احوالپرسی، خندیدن و آگاه کردن دانش آموزان نسبت به کوتاهی‌ها، عدالت را برقرار می کند که ضریب این رفتار برای کودکان ابتدایی تا چند هزار برابر هم ارزیابی می‌شود.

الماسی با طرح این سووال که چرا بعضی معلمان یاد و نامشان از ذهن ما خارج نمی‌شود، ادامه داد: تجربه ثابت کرده همیشه آموزش و یادگیری پایدار و عمیق نیست، با این حال معلمی در ذهن باقی می ماند که آموزش او ماندگار باشد و منجر به رشد و شایستگی شود.

این مسوول اضافه کرد: هرگاه یک مفهوم و موضوع با مهارتی به مساله درونی و دغدغه شخصی یاد گیرنده تبدیل شود، آن یادگیری عمیق و منجر به شایستگی خواهد شد، در همین راستا معنادار کردن موضوع یادگیری گام اول و مهمی است که باید مورد توجه معلمان باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم باید بتواند موضوع جدید تدریس را با داشته ها و تجارب ذهنی و آموخته های قبلی پیوند دهد تا آموزش پایدار و نهادینه شود، ضمن اینکه برای ماندگاری معلمان در ذهن دانش آموزان، داشتن احساس مالکیت به کلاس درس نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

الماسی، کلاس درس را به باغ و معلم را به باغبان تشبیه کرد و ادامه داد: معلم مانند یک باغبان باید درختانش را هرس کرده و دانش آموزانش را مورد محبت قرار دهد؛ همچنین معلم باید شوخ طبعی داشته باشد و همواره از چهره همیشه عبوس، استرس و فشار روانی برروی دانش آموزان پرهیز کند، با این نکته که اغفال، نشنیدن و ندیدن تخلفات دانش آموزان بسیار انسان ساز است و توصیه می شود با کوچکترین حرکت اشتباه یک دانش آموز، فضای کلاس را به جهنم تبدیل نکنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ایجاد آمادگی برای کلاس پیش از تدریس را از عوامل موثر در ماندگاری معلمان ارزیابی کرد و یادآور شد:‌ این آمادگی به این معنا است که اتصالی بین فضای خشک ذهنی و مبحث مورد تدریس ایجاد شود و برای دانش اموزآن ایجاد انگیزه کند.

گفتنی است در پایان این مراسم، نو معلمان به صورت دسته جمعی سوگندنامه را بلندخوانی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha