زندگی پیامبر اکرم(ص)، این شخصیت یگانه و بی همتا برای همه مسلمین در طول تاریخ، الگو و سرمشق است. اسوه بودن به معنای پیروی و اقتدا کردن است. پیامبر در گفتار و رفتار، الگو برای همگان هستند. بر طبق آبه لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ تاسی کردن به ایشان وظیفهای ثابت است. ابن پیروی، استمرار دارد. زندگی پیامبر اکرم (ص) مثل قرآن است. همان طور که قرآن حجت است، گفتار و رفتار پیامبر نیز بر ما حجت است. پس دستور پیروی از رسول اکرم (ص)در همه شئون زندگی ما جریان دارد. از این رو گفتار و رفتار نبی اکرم (ص) درباره حضرت زهرای مرضیه (س) در تاریخ اسلام پیش روی ما مسلمانها قرار دارد.
رسول خدا (ص)درباره جایگاه و عظمت حضرت صدیقه طاهره (س) فرمودند أمّا ابنَتی فاطمةُ فإنّها سیّدةُ نِساءِ العالَمینَ مِن الأوّلِینَ و الآخِرِینَ؛ اما دخترم فاطمه، او سرور زنان عالم، از پیشینیان و پسینیان است. در توضیح این سخن پیامبر (ص) روایتی از مفضل آمده که می گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم که مرا از سخن پیغمبر خدا (ص) در باره حضرت فاطمه که فرمود او بزرگ زنان جهانیان است، آگاه فرما، آیا او بزرگ ترین بانوان زمان خویش است؟ امام صادق فرمود «این مقام برای حضرت مریم (س) است که بزرگ زنان زمانه خویش بود اما حضرت فاطمه (س) سرور و پیشوای بانوان سراسر جهان هستی از آغاز تا پایان است.»
در حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) آمده است که فاطمةُ بَضْعَةٌ مِنّی؛ فاطمه پاره تن من است. آلوسی از علمای اهل سنت در کتاب تفسیر خود مینویسد: همانا فاطمه بتول، افضل زنان گذشته و آینده است، از این حیث که حضرت زهرا(س) پاره تن و پاره وجود رسول خداست، بلکه از حیث های دیگر هم افضل زنان است... حتی حضرت زهرا(س) چون بضعه پیغمبر است بر او ( حضرت مریم) افضل است. زیرا بضعیت از روح وجود است و من ندیدم سید یک وجودی با چیزی مقایسه بشود.
ایشان بضعه بودن حضرت زهرای مرضیه (س) نسبت به پیامبر را برای برتری دُخت پیامبر بر همه زنان حتی حضرت مریم (س) شاهد میگیرد. معنای لفظی بضعه، پاره تن است که درباره هر فرزندی گفته میشود اما پیامبر در اینجا بالاتر از این معنای ظاهری را در نظر دارند. بضعه بودن یعنی هر آنچه در یک شخص هست، در بضعه او هم وجود دارد. در واقع بضعه بودن یعنی عصاره وجودی پیامبر اکرم(ص).
آیتالله العظمی حسین وحید خراسانی در تفسیر بضعه منی به نکته ظریفی اشاره کردند «بضعه در این جا یعنی پاره ای از وجود عقل کل و کل عقل. یعنی پاره ای از علم او، پاره ای از نور و مقام او، پاره ای از عصمت و قدسیّت او و بالاخره پاره ای از عقل کل و کلّ عقل.» باتوجه به این احادیث، در رفیع بودن جایگاه حضرت فاطمه (س) هیچ شکی نیست.
صدیقه طاهرهای که عصاره وجود پیامبر و سرور زنان جهانیان است، همچون خود پیامبر الگو و اسوه است. رفتار و کردار ایشان سرمشق زندگی ما میباشد. از جمله مواردی که شایسته است، بانوان جامعه اسلامی از ایشان الگو بگیرند، نحوه پوشش ایشان در اجتماع است. زمانی که سرورر زنان جهان در جریان غصب فدک به مسجد رفتند و خطبه معروف فدکیه را بیان فرموند تاریخ، خروج ایشان از منزل را گزارش نموده است. نقل شده حضرت هنگام خروج لاثَت خِمارِها عَلی رأسِها. لاثَ به معنای پیچیدن است.
خِمار یک چیزی مثل روسری بوده، یعنی سر و گردن را می پوشانده، وَ اشتَمَلَت بِجِلبابِها، جلباب یک پوشش سراسری مثل چادر که روی لباس بوده است. فاطمه زهرا (س) این را هم بر سرشان انداختند که تمام بدن پوشیده شد. از این روایت به روشنی درمییابیم که ریحانه النبی (س) هنگام حضور در اجتماع و رو در رو شدن با نامحرم، دو نوع لباس میپوشیدند که به طور کامل همه بدن ایشان را می پوشانده است.
نظر شما