ساحل نشینان دشتیاری چشم انتظار سقا هستند/ عدم همکاری بخش خصوصی به علت کمبود اعتبار

زاهدان- ایرنا- ساحل نشینان دشتیاری در حالی به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند که در چند ماه گذشته انصراف رانندگان تانکرهای بخش خصوصی و فرسودگی ناوگان در امر آبرسانی به آنان اختلال ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی در سیستان و بلوچستان با افزایش مدت بادهای ۱۲۰ روزه در شمال این استان همراه بود، تشدید تغییرات اقلیمی تنها به شدت وزش توفان‌ها و هجوم ریزگردها ختم نمی‌شود، بلکه ضعیف شدن فعالیت مانسون در جنوب استان، دیگر پیامد تغییر اقلیم برای سیستان و بلوچستان بوده است.

تأمین آب آشامیدنی پایدار در شرایط خشکسالی و گسترش فقر منابع آبی، اقدامی بسیار حیاتی است که سعی شده این مهم با بسیج تمامی امکانات وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، در سطح شهرها و روستاهای دارای سامانه آبرسانی انجام شود و تبعات ناشی از نبود منابع آبی پایدار و تنش‌های آبی به حداقل ممکن برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، این استان در سال آبی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد کاهش بارندگی مواجه شد و اکنون حدود ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

عدم پایبندی کشور همسایه به رها سازی حقابه رودخانه هیرمند با ساخت بند کمال خان از یک سو و عدم مهار آب در سیستان و بلوچستان و خروج آب ناشی از بارندگی و سیلاب‌ها به‌راحتی از مرز و ورود به کشورهای همسایه از سوی دیگر باعث تشدید خشکسالی‌ها در این دیار شده است.

در این زمینه گلایه‌های ناشی از رنج بی آبی، خشکسالی و تشنگی مردمان سخت کوش سیستان و بلوچستان پایانی ندارد و این روزها روستانشینان این استان بویژه در جنوب استان شهرستان دشتیاری با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گفته شماری از رانندگان تانکرهای آبرسان عدم پرداخت به موقع و فرسودگی ناوگان باعث شده تا در انجام آبرسانی اختلال ایجاد شود و برخی از همکاری در این زمینه منصرف شوند و این امر آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی را با مشکل مواجه کرده و مردم باید هزینه‌های گزاف برای خرید آب به صورت آزاد آن هم با هزاران مشقت و سختی پرداخت کنند.

ساحل نشینان دشتیاری چشم انتظار سقا هستند/ عدم همکاری بخش خصوصی به علت کمبود بودجه

هزینه‌های سنگین خرید آب

یکی از روستاییان دشتیاری به خبرنگار ایرنا گفت: آبرسانی به این روستا به صورت سقایی انجام می‌شود، تانکر آب و فاضلاب خیلی کم و شاید در ماه یک یا ۲ بار به روستاهای ما می‌آید.

وی ادامه داد: از آن جایی که میزان آب توزیع شده بسیار ناچیز است، مردم روستا اقدام به خرید آب می‌کنند، اما هر هفته هر خانوار یک تانکر سه یا چهار هزار لیتری خریداری می‌کند که قیمت بالا است.

این شهروند افزود: مسوولان امر باید تدبیری ویژه‌تر بیندیشند تا عدم پرداخت به موقع حق رانندگان و یا فرسودگی ناوگان مردم روستاها را با مشکل بی آبی مواجه نکند.

بیشتر بخوانید:

آب‌رسانی به سیستان و بلوچستان شادابی را به این استان باز می‌گرداند

طرح آبرسانی به چهار روستای سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید

طرح جهاد آبرسانی نقطه‌ای امیدبخش برای مردم سیستان و بلوچستان

ساحل نشینان دشتیاری چشم انتظار سقا هستند/ عدم همکاری بخش خصوصی به علت کمبود بودجه

انصراف تانکرهای بخش خصوصی به علت ناکافی بودن تخصیص اعتبار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در این خصوص بیان کرد: در شهرستان دشتیاری ۱۸ تانکر کار آبرسانی سیار را انجام می‌دهند که از این تعداد ۱۲ دستگاه دولتی و ۶ دستگاه از بخش خصوصی هستند.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ناکافی بودن تخصیص اعتبار از ابتدای سالجاری، تانکرهای بخش خصوصی به دلیل عدم دریافت بخشی از حق‌الزحمه خود از ادامه همکاری با شرکت انصراف داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از تانکرهای دولتی نیز به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات و نواقص ایجاد شده در لوازم مصرفی از کارایی مناسب برخوردار نیستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری انجام شده از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مقرر شد تخصیص اعتبار به شرکت ابلاغ تا در راستای ارائه خدمت برای آبرسانی سیار هزینه شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اجرای شبکه توزیع در تعدادی از روستاها و اتصال به خط شیرگواز آبرسانی سیار برای این تعداد و صرفاً برای آب آشامیدنی است که با راه‌اندازی فیلترهای شیرگواز و تکمیل شبکه‌های توزیع و خطوط برای روستاهای فاقد در طرح جهاد آبرسانی آب پایدار به روستاها خواهد رسید.

قاسمی گفت: در حوزه نوار ساحلی و جنوب استان، عملیات اجرایی و اتصال کامل ۳۵۰ روستا به سد زیردان در شهرستان‌های چابهار، قصرقند و دشتیاری به عنوان مهمترین اقدام این شرکت برای ساکنانی که سال‌ها دغدغه آب را داشتند تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون از محل جهاد آبرسانی به میزان ۳۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری در شهرستان چابهار انجام شده، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای شبکه توزیع و خط انتقال مجتمع هشت روستایی فاقد تاسیسات طیس کوپان‌ها، افزود: تاکنون شبکه توزیع این روستاها با جمعیت تحت پوشش پنج هزار نفر، به طور کامل اجرا و خط انتقال آن نیز به طول هشت کیلومتر انجام شده که در مرحله تست و شروع بهره‌برداری قرار دارد.

ساحل نشینان دشتیاری چشم انتظار سقا هستند/ عدم همکاری بخش خصوصی به علت کمبود بودجه

ارتقای شاخص‌های دسترسی و رفع تنش آبی قوت خواهد گرفت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: هشت دستگاه فیلتر تصفیه آب در محل تصفیه‌خانه‌های پیر سهراب بند شیر گواز تهیه شده که تاکنون هفت دستگاه در محل مستقرر بوده برای پیرسهراب عملیات نصب چهار دستگاه تکمیل و در مرحله تست و راه‌اندازی است؛ برای نصب فیلترهای شیرگواز نیز فونداسیون تکمیل و در مرحله نصب است که پیش‌بینی می‌شود، تا بزودی به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین از اجرای خط انتقال مجتمع آبرسانی بندینی در شهرستان کنارک خبر داد و گفت: ۶.۵ کیلومتر حفاری لوله‌گذاری انجام شده و با اشاره به اجرای خط انتقال و شبکه توزیع مجموعه پزم تیاب و مچان در طرح جهاد آبرسانی گفت: خط انتقال به طول ۶ کیلومتر تکمیل و ۲۲ کیلومتر از شبکه اجرا شده و آماده بهره‌برداری است.

قاسمی خاطرنشان کرد: با ابلاغ اعتبارات جدید در سال ۱۴۰۲ از محل‌های مختلف روند آبرسانی به مناطق مختلف استان به منظور ارتقای شاخص‌های دسترسی و رفع تنش آبی قوت خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha