۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۸:۳۸
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85314092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توانخواهِ توانمند

۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۸:۳۸
کد خبر: 85314092
توانخواهِ توانمند

سنندج- ایرنا- معلولان(توانخواهان)، قشری که شاید از نظر ظاهری و جسمی همانند سایر افراد جامعه نباشند اما توانمندی‌ها و استعدادهایی دارند که در صورت حمایت، شکوفا شده و برای جامعه افتخار آفرین خواهند بود.

به گزارش ایرنا، معلولان (توانخواهان) همانند سایر اقشار حق بهره‌مندی از تمام مزایا و امکانات جامعه را دارند و شاید به دلیل نقص عضو، توان انجام برخی کارها را نداشته باشند اما استعدادها و توانمندی‌های دیگری دارند که شاید یک فرد سالم از عهده آن بر نیاید.

بی شک این قشر نیز هم مانند دیگر افراد حق زندگی دارند و اگر موانع و مشکلاتی که دارند برطرف شود و زمینه زندگی سالم و شاد برایشان فراهم باشد، در بخش های مختلف می توانند تحول آفرین و افتخارآفرین باشند.

اما برخی از محدودیت‌های موجود در جامعه از جمله نگاه ترحم آمیز به این قشر موجب می شود که بسیاری از افراد توانخواه استعدادهایشان دیده نشود لذا به جای حضور در اجتماع تنهایی و گوشه نشینی را انتخاب کنند.

اما در این میان افراد دیگری نیز هستند که هیچ مانعی نمی تواند آنان را از اهداف و خواسته هایشان دور کند، لذا با وجود تمام محدودیت‌ها راه پیشرفت را در پیش گرفته و به جای توجه به نگاه جامعه، روی توانایی‌های خود تمرکز کرده و مسیر پیشرفت را طی می کنند.

سامان محمودی یکی از این افراد موفق است که بدون توجه به نگاه اطرافیان و جامعه در حال طی کردن پله های موفقیت است.

وی سال ۱۳۷۲ در سنندج به دنیا آمد؛ یک نوزاد سالم بدون هیچ مشکلی اما در یکسالگی در اثر حادثه‌ای دست چپ وی دچار سوختگی شدید شده و آسیب جدی به انگشتانش وارد شد و در زمره افراد دارای مشکل جسمانی قرار گرفت.

اوایل که این اتفاق برایش رخ می دهد چون سنش کم است خیلی درک نمی‌کند و بجز درد سوختگی متوجه چیز دیگری نمی‌شود اما هر چه زمان می گذرد و نگاه اطرافیانش را به خود می بیند کمبودی را در خود حس می کند.

وارد مدرسه که می‌شود این حس بیشتر خود را نشان می‌دهد و دائم از نگاه دوستان و اطرافیانش گریزان است و سر کلاس درس سعی‌ می‌کند خیلی جلوی دید نباشد تا اینکه رفته رفته سعی می کند وضعیت پیش آمده را بپذیرد و با آن کنار بیاید.

وی پس از آن تلاش می‌کند به جای اینکه به نداشته‌هایش فکر کند، تمرکزش را بر توانایی‌ها و استعدادهایش بگذارد و اجازه ندهد مشکل جسمانی اش، آرزوهایش را بر باد داده و مانعی بر سر راه پیشرفتش باشد.

محمودی با تمام توان و بدون توجه به نگاه‌های اطرافیان به درس و مدرسه‌اش می پردازد و دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در سنندج می گذراند و پس از گرفتن دیپلم، سال ۱۳۹۱ با رتبه خوب در مقطع کارشناسی رشته برق الکترونیک دانشگاه کردستان پذیرفته می شود.

پس از طی کردن مقطع کارشناسی باز هم تصمیم به ادامه تحصیل می گیرد و با پشتکاری که دارد سال ۱۳۹۷ با رتبه یک در مقطع کارشناسی ارشد رشته برق قدرت دانشگاه کردستان پذیرفته شده و سال ۱۴۰۰ نیز باز هم با رتبه یک در مقطع دکترای همین رشته قبول می شود.

وی هم اکنون دانشجوی دکترای رشته برق قدرت دانشگاه کردستان است و در کنار تحصیل به انجام یک کار تحقیقاتی و پژوهشی مشغول است و تنها چیزی که برایش مهم نیست مشکل جسمانی است که زمانی آن را مانع پیشرفتش می دانست.

این جوان موفق کردستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: درست است که مشکل جسمانی یا نقص عضو نمی تواند مانع پیشرفت انسان شود اما بی شک بر روی روحیه خود فرد تاثیر منفی می گذارد و هر اندازه هم بخواهد خود را قوی نشان دهد بازهم آن مشکل در نقطه‌ای خود را نشان می دهد.

درست است که مشکل جسمانی یا نقص عضو نمی تواند مانع پیشرفت انسان شود اما بی شک بر روی روحیه خود فرد تاثیر منفی می گذارد

محمودی با بیان اینکه چیزی که یک فرد معلول یا توانخواه را عذاب می دهد نگاه ترحم آمیز و دلسوزانه اطرافیان و جامعه است، گفت: افراد زیادی بوده اند که با وجود داشتن توانمندی بالا به دلیل همین نگاهها منزوی و گوشه گیر و به نوعی تارک دنیا شده اند.

توانخواهان خود را باور کنند

وی اظهار کرد: در میان قشر توانخواه جامعه افرادی با استعدادها و توانایی‌های بالایی در حوزه های مختلف وجود دارد که که شاید یک فرد سالم در آن ضعیف داشته باشد، لذا نباید این ضعف جسمانی باعث شود استعدادهایشان نادیده گرفته شود، بلکه اگر زمینه برایشان فراهم شود نه تنها برای خود بلکه برای جامعه نیز افتخارآفرین خواهند بود.

محمودی ادامه داد: جامعه معلولان دارای مشکلات و موانع زیادی هستند و مسئولان باید همت کرده و با برداشتن مانع‌ها این قشر را به سمت پیشرفت سوق داده و زمینه شکوفایی استعدادهایشان را فراهم کرده و باعث رشدشان شوند.

وی اضافه کرد: هر چند در زمینه رشد این قشر قبل از هر کسی یک فرد معلول خود باید همت کرده، خود را باور داشته باشد و با باور به توانایی‌هایش برای شکوفایی آن تلاش کند.

این جوان موفق کردستانی یادآور شد: متاسفانه جامعه ما هنوز هم با نگاه ترحم آمیز به جامعه معلولان می نگرد و به این باور نرسیده که این قشر نیز به عنوان عضوی از جامعه همانند افراد عادی سهمی دارند، البته در حال حاضر نگاهها تا حدودی تغییر کرده اما هنوز هم تا نقطه مطلوب فاصله است.

مسئولان زمینه اشتغال توانخواهان را فراهم کنند

توانخواهِ توانمند


وی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از توانخواهان علی رغم داشتن توانایی‌های بسیار که دارند از داشتن شغل و درآمد مناسبی برخوردار نیستند چرا که جامعه نگاه خوبی به این قشر ندارد و شاید همین مساله مانعی در اشتغال این افراد باشد.
بسیاری از توانخواهان علی رغم داشتن توانایی‌های بسیار که دارند از داشتن شغل و درآمد مناسبی برخوردار نیستند چرا که جامعه نگاه خوبی به این قشر ندارد

محمودی با بیان اینکه اکنون مشغول یک کار عملیاتی تحقیقاتی هستم که تمام وقتم را پر کرده و درآمد آنچنانی نیز ندارد که کفاف زندگی ام را بدهد، گفت: مسئولان باید به فکرراه چاره ای برای اشتغال این افراد باشند.

وی از مسئولان و متولیان امر خواست توانایی های این قشر را باور کرده و در زمینه های مختلف به آنان کار واگذار کنند، آنان را در کارهای گروهی، دانشگاهی و تحقیقاتی مشارکت داده و به آنان فرصت رشد و شکوفایی استعدادهایشان بدهند.

این جوان کردستانی همچنین با تاکید بر تلاش برای تغییر نگاه جامعه به این قشر، اظهار کرد: توانخواهان خواه یا ناخواه درگیر نگاه جامعه شده و در مقطعی بر روی روحیه شان تاثیر خواهد گذاشت لذا مسئولان، متولیان امر و رسانه ها وظیفه دارند در این زمینه جامعه را روشن کنند.

معلولان باید در کنار سایر افراد جامعه باشند

مدیرکل بهزیستی کردستان در این رابطه گفت: در گذشته نگاه به افراد دارای معلولیت، یک نگاه فردی بود، اما امروز با مطالبه‌گری خود جامعه معلولان، موضوع رویکرد اجتماعی به افراد دارای معلولیت مطرح شده است که در این رویکرد افراد معلول هم به عنوان یک شهروند باید در کنار سایر افراد جامعه حضوری فعالانه داشته باشند.

توانخواهِ توانمند


حسین رسولی افزود: در قوانین بالادستی هم به صراحت به این تکالیف اشاره شده و همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه مکلف به رعایت این قوانین و اجرایی کردن آن هستند تا منجر به عدالت و برابری در حقوق این افراد و برخورداری از سایر خدمات آموزشی، اجتماعی، درمانی، مسکن و اشتغال شود.

وی اضافه کرد: درخواست ما از دستگاه‌ها، خیران و آحاد جامعه این است که با عزمی همگانی تلاش کنیم موانع پیش‌ِروی افراد دارای معلولیت از میان برداشته شود تا این افراد هم مثل سایر افراد عادی در جامعه مشارکت داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی کردستان یادآور شد: حدود ۳۰ فعالیت و طرح و برنامه این سازمان به صورت ویژه برای خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت اختصاص یافته است که در سه حوزه آموزشی، توانبخشی و توانمندسازی با همراهی آحاد مردم، مشارکت خیران و دستگاه‌ها به افراد تحت پوشش انجام می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که معلولان دارند، سازمان بهزیستی به تنهایی توانایی ارائه خدمات به این قشر را ندارد که ضرورت مشارکت بیش از پیش خیران، دستگاه‌ها و خانواده‌های این افراد را می‌طلبد تا خدمات را به بهترین شکل ممکن به این قشر ارائه دهیم.

ارائه خدمت به بیش از ۳۲ هزار معلول

رسولی در ادامه با بیان اینکه بهزیستی در زمینه های مختلف به جامعه معلولان خدمات ارائه می دهد، گفت: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۵۳۵ نفر معلول در استان کردستان تحت پوشش بهزیستی هستند که ۴۷ درصد این افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بوده و نیازمند توجه ویژه هستند.

وی با بیان اینکه با نگاه ویژه دولت سیزدهم در حال حاضر هیچ معلول پشت نوبت دریافت مستمری در استان کردستان نداریم، اظهار کرد: امروز نسبت به گذشته نگاه نسبت به جامعه معلولان تغییر کرده و جامعه معلولان مشارکت بیشتری در اجتماع دارند.

امید می رود روزی برسد که همه ما به این باور برسیم که معلولان(توانخوهان) نیز همانند سایر مردم جامعه حق زندگی کردن دارند و باید خواسته ها، مطالبات و نیازهایشان را در نظر گرفت و زمینه برای رسیدن به آرزوهایشان را فراهم کرد.

۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر به عنوان روز جهانی معلولان و از ۱۲ تا ۱۹ آذر با عنوان هفته معلولیت نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha