موسسات آموزش عالی سطح‌بندی می‌شوند

شیراز – ایرنا - رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت سیاستگذاری متناسب برای موسسات آموزش عالی، گفت: سطح بندی موسسه‌ها در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح‌الله رازینی روز چهارشنبه در یکصد و هجدهمین جلسه هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی فارس اظهار کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات اموزش عالی همواره انجام می‌شود و اما خلا سطح بندی دانشگاه‌ها وجود دارد.

وی افزود: طی هشت ماه گذشته مطالعات مفصلی برای سطح بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سوی مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم انجام و دلایل شکست اقدامات گذشته در این زمینه بررسی شده است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: سطح بندی موسسات آموزش عالی به معنای طبقه‌بندی برمبنای بلوغ و رشد یافتگی آنها و سپس رتبه بندی بر اساس میزان بلوغ است؛ چنانکه نمی‌توان یک نوزاد، کودک و نوجوان را با یکدیگر مقایسه کرد.

رازینی درباره ضرورت این اقدام، گفت: با استفاده از سطح بندی، دیگر الگوهای یکسان برای اجرای به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ نمی‌شود و بر اساس سطح آنها ارزیابی می‌شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس سیاست‌های مداخله‌ای در موسسات اموزش عالی اتخاذ می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دوره افزایش کمی دانشگاه‌ها به سر آمده است

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز دیگر دوره افزایش و توسعه کمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به سر آمده و شرایط اجتماعی به گونه‌ای تغییر یافته که توسعه کمی نمی‌تواند مزیت آفرین باشد.

رازینی ادامه داد: بنابراین کیفیت و بقای آموزش عالی بر مبنای کیفیت است و ارتقای کیفی است که جایگاه آموزش عالی را حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه کیفیت در آموزش عالی نه به عنوان یک شعار که باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد، اذعان کرد: توسعه کمی موسسات منجر به ایجاد منافع و ذی نفعانی شده که ساماندهی آن را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز اگر نوعی محدودیت برای یک موسسه آموزشی عالی ابلاغ شود، ده‌ها ذی‌نفع به آن اعتراض می‌کنند.

او تاکید کرد: برای ساماندهی به این وضعیت، نیازمند یک اراده فرابخشی هستیم و آمایش استانی و اراده استانی در این مسیر راهگشا است.

موسسات آموزش عالی سطح‌بندی می‌شوند

بهره‌وری آموزش عالی همواره مورد تاکید رئیس جمهور است

رازینی ادامه داد: رئیس جمهور در همه نشستهای خود با مدیران آموزش عالی بر بهره‌وری آموزش عالی و نقش آموزش عالی در ارتقای بهره‌وری کشور تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان دانشگاه را با معیارهای اقتصادی و بنگاه‌داری صرف ارزیابی کرد، اظهار کرد: در حقیقت آموزش عالی هنوز نتوانسته پاسخ روشنی به سنجش بهره وری خود بدهد.

رازینی عنوان کرد: دانشگاه باید نه بر اساس خروجی مستقیم که بر اساس پیامدها ارزیابی شود، چرا که همه رشد و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف مرهون دانشگاهیان و خروجی دانشگاه‌ها است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: وزیر علوم همواره بر بازرسی میدانی از وضعیت آموزش عالی تاکید داشته و فلسفه سفرهای استانی نظارت نیست چرا که

کشور از شبکه بی‌نظیری از هیات‌های نظارت استانی برخوردار است که به صورت رسمی از ۴۰۰ عضو هیات علمی باتجربه بهره می‌برد.

وی اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های این سفرها شکل گیری مسیر دو طرفه گفتن و شنیدن و ایجاد یک همگرایی ذهنی است تا کیفیت نظام آموزش عالی با استفاده از آن راهبری شود و نظرات هیات‌های استانی در مذاکره با وزیر علوم مطرح می‌شود.

وی گفت: جایگاه مرکز نظارت و ارزیابی در وزارت علوم دولت سیزدهم ارتقا پیدا کرده، این مرکز عضو همه شورای های کلیدی وزارت است و بسیاری از مصوبه ها با استناد به گزارش‌های این مرکز مرکز صادر و اجرایی می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha