مشق مهارت و خلاقیت در یک روز بدون کیف

شیراز - ایرنا - با تصمیم وزارت آموزش و پرورش قرار است دانش‌آموزان در روزهایی از ماه با خود کتاب و دفتر به مدرسه نبرند و فارغ از مفاهیم کتاب‌های درسی یک آموزش و پرورش خلاقانه را تجربه کنند؛ مسئولان آموزش ابتدایی فارس می‌گویند: اجرای "یک روز بدون کیف" به رشد خلاقیت و مهارت‌آموزی دبستانی‌ها کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روزهای آخر آبان‌ماه بود که وزیر آموزش و پرورش خبر از طی مراحل پایان تصویب «روز بدون کیف و کتاب ابتدایی‌ها» در شورای عالی آموزش و پرورش داد.

رضامراد صحرایی در این باره گفت: بسته به تصمیم مدیران و شورای مدرسه دانش‌آموزان حداکثر ۲ بار در ماه بدون کتاب‌های درسی خود به مدرسه می‌روند و دراین روز باید بر روی مهارت‌های فردی و گروهی بچه‌ها کار شود.

با این حال او این را هم یادآور شد که مدارس باید « برای دقیقه به دقیقه این روز برنامه داشته باشند».

معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که در این روز معلم‌ها تجربه ای نو را کسب می‌کنند که بدون وابستگی به کتاب به دانش‌آموزان مهارت و درس بیاموزند و تنها به کتاب بسنده نکنند.

به گفته او معلمان خلاق در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در۶ بخش زیستی، تربیت بدنی، هنری، زیبایی شناسی، علمی و فناوری و اجتماعی و اقتصادی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

این طرح به صورت محدود از پایتحت آغاز شد و بچه‌های تهرانی سه‌شنبه پایانی آبان‌ماه را بدون کیف و کتاب به مدرسه رفتند؛ در ادامه برخی از استان‌ها نیز داوطلبانه پیشقراول شده و یک روز بدون کیف را در مدارس ابتدایی خود اجرا کردند.

مشق مهارت و خلاقیت در یک روز بدون کیف

فارس هم آماده است

رئیس اداره دوره اول ابتدایی و پیش دبستانی فارس آمادگی این استان پهناور را برای اجرای روز بدون کیف و کتاب در مدارس ابتدایی بلافاصله پس از ابلاغ دستورالعمل اعلام کرد و گفت: این از طرح‌های خوب آموزش و پرورش است که در صورت اجرای درست، خلاقیت دانش‌آموزان را شکوفا می‌کند و در کارکرد اجتماعی نیز به آشنایی آنها با محیط بیرونی کمک می‌کند.

آنطور که آزاده محسنی به خبرنگار ایرنا توضیح داد یک روز بدن کیف و کتب در مسیر عملی کردن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش طراحی شده و در این روز "آموزش تعطیل نیست بلکه سبک آن متفاوت است".

او درباره اهداف روز آموزشی بدون وابستگی به کتابهای درسی، گفت: افزایش نشاط و شادابی همراه با بازی و تحرک دانش‌آموزان، افزایش علاقمندی آنها به مدرسه و ایجاد یک محیط شوق انگیز برای یادگیری، پرورش خلاقیت دانش آموزان، توجه به آموزشها و مهارت‌های عموی و پایه آنها و رشد فعالیت‌های مهارتی آنها از هدف‌هایی است که در "یک روز بدون کیف و کتاب" دنبال می‌شود.

به گفته او در این روز معلمان می‌توانند به تقویت مهارت‌های مورد نیاز دانش آموزان بپردازند؛ به عنوان نمونه یکی از مهارت هایی که با وجود تلاش‌های بسیاری هنوز در میان عموم دانش‌آموزان نیازمند تقویت است، مهارت "نه گویی" است که می‌تواند در این روز برای نهادینه کردن آن برنامه ریزی کرد.

رئیس اداره آموزش دوره اول ابتدایی و پیش‌دبستانی فارس اضافه کرد: از آنجا که در این روز دانش‌آموزان کتاب درسی با خود نمی‌برند بیشتر با یکدیگر در ارتباطند و گفت‌وگو می‌کنند؛ بنابراین تقویت مهارتهای اجتماعی و ارتباطی آنها از دیگر نتایج مورد انتظار این طرح است.

مشق مهارت و خلاقیت در یک روز بدون کیف

۶ ساحت زندگی در یک روز بدون کیف و کتاب

به عقیده این کارشناس آموزشی قرار است در این روز معلم فضایی شبیه به فضای واقعی زندگی ایجاد کند تا دانش‌آموز با قرار گرفتن در این محیط مهارت بیاموزد و استعداد و خلاقیتش شکوفا شود.

به گفته محسنی در این روز خبری از کتابهای درسی نیست پس معلم باید طرحی نو ایجاد کند و فضایی بسازد تا وقت دانش آموز در به بطالت نگذرد؛ چون قرار است این طرح اجرا کننده بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد، پس باید ساحت‌های بیان شده سند تحول بنیادین در قالب آن مورد توجه و پرورش قرار گیرد.

آنطور که او گفت: در این روز تربیت و پرورش ۶ بُعد زندگی دانش‌آموز در پنج زنگ کلاسی او برنامه‌ریزی می‌شود؛ زنگ اول به ساحت تربیت بدنی و دینی، زنگ دوم به ساحت اقتصادی، زنگ سوم به ساحت علمی و فناورانه، زنگ چهارم به ساحت اجتماعی و زنگ پنج به ساحت هنری و زیبا شناختی او اختصاص داده می‌شود.

این مسئول آموزش ابتدایی فارس گفت: در اجرای این طرح دست مدارس و معلمان را باز می‌گذاریم تا با خلاقیت خود به آموزش تربیت این ساحت های ۶ گانه بپردازند و با همفکری آموزگاران و طرح در شورای مدرسه برنامه ریزی کنند.

نخستین سوال دانش‌آموزان پس از شنیدن "یک روز بدون کیف و کتاب": واقعا؟

آنچه دانش‌آموزان تا کنون در مدرسه‌های خود تجربه کرده‌اند نشستن بر سر کلاس‌های برنامه ریزی شده و خواندن و نوشتن درس‌هایی مشخص است که با رویه‌ای یکسان تدریس می‌شود.

اما حالا وقتی با سه نفر از دانش‌آموزان کلاس دوم، سوم و چهارمی شیراز درباره روزی که قرار است با خود کتاب به مدرسه نبرند، با همکلاسی‌ها و معلمان خود گفت‌وگو کنند، بازی و ورزش کنند و بدون اینکه کتاب داشته باشند یاد بگیرند، پرسیدند: «واقعا؟»

رایان هشت ساله که دومین سال تحصیل خود را می‌گذراند یک تجربه بدون کتاب آن هم در روزی که به اردو و سینما رفته بودند داشت اما دقیقا نمی‌توانست تصور کند که معلم چطور بدون کتاب به آنها درس می‌دهد.

محمد امین کلاس چهارمی گفت: شاید ما را پای تابلو ببرد تا درس‌ها دوره شود یا مسابقه برگزار کند. او با همه حدس‌هایی که می‌زد اما خوشحال به نظر می‌رسید چون معتقد بود: "به هر حال خوش می‌گذرد".

کیان کلاس سومی هم گفت: شاید همه زنگ‌ها ورزش داشته باشیم و یا در کلاس بازی کنیم.

شاید همه اینها باشد اما بر اساس اهداف آموزش و پرورش در یک روز بدون کیف و کتاب، تنها ورزش و سرگرمی یا دوره همان مفاهیم درسی نیست بلکه نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و خلاقانه آموزگاران برای تربیت زیستی، هنری، دینی، اقتصادی و اجتماعی و علمی و فناورانه دانش‌آموزان است تا در روزی که کوله‌شان خالی از کتاب و دفتر است با خود انبوهی از اندوخته‌ها، تجربه‌ها و مهارت‌ها را برگردانند.

آنطور که رئیس اداره آموزش دوره اول ابتدایی و پیش‌دبستانی فارس گفت: در اجلاسیه اخیر مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، اجرای این طرح مطرح شد و پیش‌بینی می‌شود تا به زودی دستور العمل آن به استانها ابلاغ شود و فارس نیز آماده آغاز آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha