استاندار اردبیل: خلاء قانونی و مقررات متناقض و زائد مانع توسعه استان شده است

اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل گفت: خلاء قانونی، مقررات متناقض و زائد مانع توسعه استان شده و مشکلات جدی در سرمایه‌ گذاری و تولید این منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سیدحامد عاملی در شورای اداری استان اردبیل که با حضور حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه تشکل شد، بخشی نگری، وجود برخی قوانین و مقررات ناکارامد و نیز تعدد تفاسیر در مورد برخی قوانین و مقررات را از جمله دیگر موانع توسعه این استان برشمرد.

وی پیشنهاد کرد که برای رفع چنین مشکلاتی، سازوکار قانونی مثل اجلاس سران سه قوه در سطح استانی با حضور نمایندگان سه قوه شکل بگیرد و با برگزاری جلسات منظم، تصمیمات لازم برای حل و فصل مسائل و مشکلات توسعه و پیشرفت استان اتخاذ شود.

استاندار اردبیل در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت توسعه و اقدامات در دست اجرای دولت برای توسعه این استان اظهار کرد: واحدهای تولیدی استان اردبیل نیاز به سرمایه در گردش دارند ولی به بهانه افزایش نقدینگی، نیاز مالی آنها در قابل تسهیلات به مقدار کافی در اختیار آنها قرار نمی گیرد و همین امر سبب تداوم عقب ماندگی این استان شده است.

وی خواستار اختصاص حقابه استان اردبیل از منابع آبی رود ارس برای آبیاری اراضی مرغوب دشت مغان شد و خاک مغان را سرمایه ملی خواند و افزود: لازم است که در تصمیم گیری و سیاست گذاری مربوط به آب ظرفیت تولید کشاورزی استان در نظر گرفته شده و با کمک دستگاه‌های نظارتی در خصوص تعیین حقابه استان تجدید نظر شود.

عاملی با اشاره به تولید بالغ بر ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی آماده صادرات در استان اردبیل، اجرای قانون تعهد سپاری ارزی را موجب توقف صادرات این محصول ذکر کرد و ادامه داد: با سختگیری انجام شده و با ابطال کارت بازرگانی صادر کنندگان، حاشیه سود کم و مشکلات در بازگرداندن ارز حاصل است صادرات، محصول تولیدی استان در انبار مانده و روند صدرات این محصول متوقف شده است.

وی خواستار اعمال معافیت رقمی برای صادرات محصولات کشاورزی شد و از رییس قوه قضاییه خواست تا برای جلوگیری از زیان کشاورزان و تولید کنندگان، در اجلاس سران قوا، در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به وجود ۳۸۶ کیلومتر مرز مشترک این استان با جمهوری آذربایجان، خواستار اتخاذ تدابیری برای استفاده مردم از منافع مرزنشینی در این منطقه شد.

وی در ادامه با اشاره به عقب ماندگی مزمن استان اردبیل در بسیاری از زمینه‌ها و قرار گرفتن این استان در رتبه‌های آخر کشوری در بسیاری از شاخص‌های توسعه اظهار کرد: استان اردبیل هم اینک نیاز به سه هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی دارد.

عاملی همچنین با اشاره به پایین بودن سرانه تولید ناخالص ملی استان اردبیل در حد نصف متوسط کشوری بیان کرد: این استان ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعت دارد و اقدامات خوبی هم آغاز شده ولی ثمربخشی همه این اقدامات نیازمند حمایت و تکمیل زیرساخت‌ها است.

وی رشد اقتصادی را اصلی ترین مساله مردم و مسئولان این استان برشمرد و گفت: این موضوع محور اصلی برنامه‌های توسعه استان قرار گرفته و همه منابع به سمت این هدف هدایت شده تا توسعه و رشد اقتصادی استان همپای کشور اتفاق بیفتد.

استاندار اردبیل همچنین توسعه زیرساختهای ارتباطی و راهها را از جمله اولویت های عمرانی این استان اعلام کرد و افزود: در این زمینه تکمیل پروژه ۱۸ ساله راه آهن اردبیل ـ میانه در دستور کار قرار گرفته و با پیگیری انجام شده، تلاش بر این است که پرونده این پروژه امسال بسته شده و افتتاح شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع آب استان اردبیل اظهار کرد: خیلی ها چنین تصور می کنند که استان اردبیل مشکل آب ندارد در حالی که هم اکنون هشت شهر این استان دچار مشکل تامین آب است و در تامین آب کشاورزی نیز مخاطرات خشکسالی، علاوه بر ایجاد محدودیت در تامین آب، معیشت مردم را نیز دچار مشکل کرده است.

عاملی از آبرسانی به ۳۹۰ روستای استان اردبیل خبر داد و با اشاره تداوم اجرای طرح آبرسانی به ۹۰۰ روستای استان گفت: برای جبران عقب ماندگی زیرساختی استان اردبیل اقدامات بسیار بزرگی آغاز شده است.

وی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رشد اقتصادی، اجرای برنامه های رونق تولید و افزایش یک میلیون تنی محصول در حوزه کشاورزی را از جمله اقدامات اساسی مدیریت استان اردبیل برای جبران عقب ماندگی تاریخی این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه با اذن رهبری، اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه نیمه تمام طرح آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین در دشت مغان تامین شده است.

استاندار اردبیل همچنن تشکیل زنجیره‌های تولید در استان را برای تحقق اهداف توسعه این منطقه مهم برشمرد و اضافه کرد: تا چند سال پیش استان اردبیل تنها یک واحد تولیدی بالای هزار نفر اشتغال داشت ولی با اقدامات انجام شده، به زودی جشن فعالیت ۱۵ واحد تولیدی در قالب باشگاه بالای هزار نفر اشتغال برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: با این حال وضعیت توسعه صنعتی استان اردبیل چندان مطلوب نیست چرا که این وضعیت زاییده وضعیت کلی استان در عرصه اقتصادی است.

عاملی با اشاره به وجود همدلی بین مدیران نهاد دولت، نمایندگان مجلس و خادمان مجموعه‌های قضایی و نظارتی در استان گفت: این همدلی باعث شده که اقدامات در مسیر توسعه استان با شتاب و تلاش بیشتری دنبال شود.

وی اظهار کرد: همه خادمان مردم در استان اردبیل در نهاد دولت و دستگاه قضایی مسائل مربوط به همه استان را مسائل خود می‌دانند و با وحدت و همدلی در مسیر رهبری و خدمت به مردم تلاش مجاهدانه دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha